Inlägg från: Rallypillan |Visa alla inlägg
  • Rallypillan

Varför har hästar så stora rättigheter?

Jag är hästägare till att börja med.
    En hästs synvinkel är helt annorlunda än våran. Den ser mer på sidan än framifrån. Om du Springer o kommer framifrån/bakifrån så har hästen svårare att uppfatta vad du är för något. Den hör ett ljud o alla vet att hästar är flockdjur som skyddar sig när det blir skrämt.
    Dvs så borde du ha saktat ner o gått förbi. Helst hälsat på ägaren i en trevlig ton (då har hästen fattat att du inte tänkte anfalla o käka upp) oxå. Hon däremot borde ha ursäktat både sig o hästen, hjälpt dig med vad du kunde tänkas behöva. Ringt ambulans eller åtminstone försökt på något sätt att underlätta för dig. :)

• Rallypillan

TS: (skriver från mobil) en gångväg säger du ni var på. Den ligger alltså relativt centralt? En häst som vistas med sin ägare i centralare delar brukar inte vara särskilt skrämda. Vem vet, de kanske dessutom skulle någonstans där de var tvungna att passera där? Eller helt enkelt miljötränade hon den..? Håller med Mycketsaft. Den kanske inte ens var lättskrämd i vanliga fall.
    Kan bara berätta om min egna häst (ägt denna i 10 år). Vi var i ett stall o var tvungna att gå på en landsväg för att komma till ridbanan. Bilarna körde som idioter och min häst började faktiskt sparka efter dem. Vilket han aldrig gjort innan. Han var inte heller rädd. Stressad och irriterad på att de körde så fort. Han träffade givetvis aldrig bilarna. Han har heller aldrig varit rädd för varken bilar, bussar, lastbilar eller traktorer. Varken före eller efter den perioden.
    Min fråga till dig är: vad tänkte du på när du sprang istället för att sakta ner?

Svar på tråden Varför har hästar så stora rättigheter?