• Hopp och Förtvivlan

Storasyster tror att lillebror är en docka....

Behöver tips på vad man kan göra åt en storasyster på 4 år som hela tiden måste peta lite eller vara väldigt nära sin fem månaders lillebror.
    I morse tex så låg jag och ammade honom och hon låg i sängen bredvid och väntade på att jag skulle ammat klar så vi kunde gå upp. Så somnar lillebror om och jag viskar att nu smyger vi upp så får han sova en stund till. Då måste hon liksom känna lite på hans hand innan vi går upp och han slår upp sina ögon. En annan gång kanske hon bara pratar högt bredvid honom när jag sagt att vi ska vara tysta. När han ligger i babygymmer sätter hon sig grensle över honom och pratar med honom och jag blir rädd att hon ska sätta sig ordentligt på honom. Så här är hon hela dagarna. Hon vill liksom vara så nära honom hela tiden. Ibland märker jag att hon kollar om jag ser vad hon gör, men ibland tror jag inte hon är medveten om att hon tex inte får bära upp honom (om så bara för att få upp honom till sitt knä). Tror att hon kanske tror att det är en docka ibland. Jag förstår att det kan vara för att få uppmärksamhet. Men jag kan ju inte ignorera henne heller för då kommer hon snart tappa honom dyl. Vad ska man göra? När man sagt till henne för tredje gången samma timma blir man ju till slut arg och det hjälper ju knappast...

Jag har frågat henne vad vi ska göra så hon inte bär eller pillar på honom när han sover och då säger hon att vi ska skriva lappar där det står att man inte får göra detta. Har gjort några lappar och de hjälper delvis för då blir hon påmind om att man inte ska göra det, men jag kan ju inte ha dessa lappar överallt och då hittar hon på nya saker typ leker kurragömma och lägger ett täcke över hela honom...

Lillebror protestera oftast när dessa saker händer och då slutar hon. Men jag vill ju inte att det ska upprepas tio ggr per dag.

• Svar på tråden Storasyster tror att lillebror är en docka....
  • rockaroll

Det är ju ett helt normalt beteende. Hon har ingen impulskontroll, hon förstår inte konsekvenserna av sitt handlande. Låt henne känna sig delaktig och glöm inte bort att ge henne egen tid med dig eller pappan. Hon älskar sin lillebror samtidigt som hon hatar att han får er uppmärksamhet. Glöm inte att hon bara är fyra år.

• happy in hell

Jag tycker det låter som att hon verkligen älskar sin lillebror. Hon gör inget för att medvetet skada honom eller störa honom, så på det viset är allt gott och väl. Men såklart är det jobbigt om man tror man ska få en lugn stund när bebisen sover och så väcker storasyster honom...been there...

Jag fick rådet av en 4-barnsmamma att på alla tänkbara sätt ge det äldre syskonet vip-behandling. Hela tiden uppmärksamma storasyster på allt hon får göra/kan göra som inte lillebror får eller kan. Och hela tiden ge specialuppdrag som bara storasyster kan göra, och som inte handlade om bebisen utan andra uppdrag. Det funkade ganska bra hos oss, men vår storebror var betydligt mer sin lillasyster än det du beskriver...suck!

• Hopp och Förtvivlan

Tack för svaren! Även om jag förstår att det kunde varit ännu värre så går det ändå mig på nerverna. Hon kan fråga om vi ska leka en viss lek och jag svarar att det funkar ju bra nu när ändå lillebror sover och i nästa sekund går hon och väcker honom så jag måste amma tex.
    Jag försöker verkligen hitta på egna saker med henne och likaså gör pappan, men hon är van vid att få all uppmärksamhet från två föräldrar och nu blir det knappt från en eftersom hon nu är hemma från dagis så pass mycket med mig och lillebror.

Oftast är det säkert att hon inte kan kontrollera sina impulser, men ibland kollar hon ju bara så ingen av oss ser och sen bär hon honom tex. Jag försöker att skapa en positiv atmosfär runt dem så att inte hon ska se lillebror som något negativt som tagit all den tid hon fick förut.jag vill därför inte bli arg, men det blir jag tyvärr alltför ofta.

• Elsis

Med min snart fyraåring,, som ibland gärna väcker lillasyster med flit, funkar det ibland att påminna om att om lillasyster får sova så hinner hon och jag hitta på sådant bara hon kan, som hon vill göra med mig. Här är dock lillasyster nästan två år och mera lockande att leka med. Förstår att du kanske vill passa på att vila lite själv när lillebror sover, men å andra sidan är det ju jobbigare om sorasyster väcker honom. Kan han sova i vagnen ute.? Passa i så fall på att gå till lekplatsen eller något annat lämpligt för storasyster, så år den lille sova ifred. För problemen att hon lyfter lillebror så försök ligga steget före och fråga om hon vill hålla honom när du ser att hon tänker ta upp honom. Sätt henne att visa leksaker när hon är vid gymmet och påtala hur roligt han tycker det är när just hon gör det.

Svar på tråden Storasyster tror att lillebror är en docka....