Storasyster tror att lillebror är en docka....
Behöver tips på vad man kan göra åt en storasyster på 4 år som hela tiden måste peta lite eller vara väldigt nära sin fem månaders lillebror.
I morse tex så låg jag och ammade honom och hon låg i sängen bredvid och väntade på att jag skulle ammat klar så vi kunde gå upp. Så somnar lillebror om och jag viskar att nu smyger vi upp så får han sova en stund till. Då måste hon liksom känna lite på hans hand innan vi går upp och han slår upp sina ögon. En annan gång kanske hon bara pratar högt bredvid honom när jag sagt att vi ska vara tysta. När han ligger i babygymmer sätter hon sig grensle över honom och pratar med honom och jag blir rädd att hon ska sätta sig ordentligt på honom. Så här är hon hela dagarna. Hon vill liksom vara så nära honom hela tiden. Ibland märker jag att hon kollar om jag ser vad hon gör, men ibland tror jag inte hon är medveten om att hon tex inte får bära upp honom (om så bara för att få upp honom till sitt knä). Tror att hon kanske tror att det är en docka ibland. Jag förstår att det kan vara för att få uppmärksamhet. Men jag kan ju inte ignorera henne heller för då kommer hon snart tappa honom dyl. Vad ska man göra? När man sagt till henne för tredje gången samma timma blir man ju till slut arg och det hjälper ju knappast...
Jag har frågat henne vad vi ska göra så hon inte bär eller pillar på honom när han sover och då säger hon att vi ska skriva lappar där det står att man inte får göra detta. Har gjort några lappar och de hjälper delvis för då blir hon påmind om att man inte ska göra det, men jag kan ju inte ha dessa lappar överallt och då hittar hon på nya saker typ leker kurragömma och lägger ett täcke över hela honom...
Lillebror protestera oftast när dessa saker händer och då slutar hon. Men jag vill ju inte att det ska upprepas tio ggr per dag.