Separerad och med olika syn på barnuppfostran
Behöver objektivitet. Har separerat från min äldsta sons pappa för 4,5 år sen (sonen är 5,5). Pappan drog till Utlandet och jobbade och hade vår son var 3:e helg. Sen lite mer än ett år bor han nu åter i samma stad och har vår son 1/2 tiden. Men minst 1 gång/tillfälle sonen är där måste han vara hos barnvakt (farfar, farbror el att hans farmor kommer) eftersom pappan antingen planerat in nått med sina kompisar el har nått viktigt på jobbet som han måste åka på el som är på kvällstid. Till saken hör att pappan skaffade sig ett någorlunda dagtidsjobb för att kunna ha sonen men sen i januari har han även gått in som delägare i ett företag som tar mycket tid. Till det som jag nu behöver objektiviteten till: är det min skyldighet att som mamma ställa upp för att pappan byggt sitt liv så att det inte går ihop och han är beroende av att ha barnvakter för att få sin 1/2 tid att fungera? Självklart tycker jag att det är bättre att han är här än att hatta runt bland barnvakter men jag har ett nytt liv med en ny man och en nyfödd och vill kunna ha struktur på mitt liv och inte alltid stå som stans-by utifall att han inte kan ha honom. En annan fråga hur gör ni med leksaker från den andre föräldern? Min sons pappa verkar inte förstå att jag inte vill ha hit hans leksaker och då låter han sonen ta hit som iaf och så framstår jag som bitchen som säger nej hela tiden...