• maria91

    HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(

    SysterEmelie skrev 2013-05-22 08:43:05 följande:
    Hör med din BM om du kan få föda i Karlskoga i stället då. Dom gör ju kejsarsnitt där med.

    Ååh ja! Jag trodde inte de gjorde snitt i Karlskoga. Ska ta upp de på fredag med min bm!
  • maria91
    zbaby skrev 2013-05-22 11:56:16 följande:
    Det här kanske låter hårt och hemskt men jag kan verkligen inte förstå hur man kan vara så rädd för att föda? Jag har fött två barn vaginalt och det har varit både smidigt och smärtfritt, inga skador heller. Jag hade problem med njurarna båda gångerna och de sade att de kanske måste snitta i förtid för att inte utsätta kroppen för mer.. Men då blev jag livrädd!! Snitt är ett nederlag och en skräck för mig.. Men om det skulle behövas skulle jag självklart göra det! Om man är så otroligt förlossningsrädd att man inte vågar föda utan utsätter sig för ngt så onaturligt och farligt som snitt tycker jag att man ska överväga en graviditet över huvud taget.. Eller iallafall få hjälp innan man planerar en graviditet..

    Ja man får ju såklart tycka vad man vill! Så ditt sätt å tycka kan jag väl inte klaga på! Men nu var det så att de var inte meningen att jag skulle bli gravid. Enligt läkare var min pojkvän steril. Men min önskan å hans gick ändå! En dag gjorde jag ett test för att jag inte fått min mens å de centrum ett starkt pluss!! SEN för de andra så viste jag inte att ja var såhär rädd, de kom i vecka 18-20 som jag skrivit tidigare... Om jag fixa välja skulle jag väl självklart inte vilja vara rädd å jag skulle vilja föda vaginalt å ha samma inställning som du men tyvärr så är ju folk rätt så olika!!
  • maria91
    zbaby skrev 2013-05-22 12:19:42 följande:
    Maria, menade inget illa.. Men vet också att det finns hjälp att få.. Ge det en chans först. Lovar verkligen att en förlossning är inte otäck eller farlig, jag skrattade igenom mina. Barnmorskorna är underbara, de kommer få dig att tänka på annat.. Stort lycka till!

    Jag hoppas de löser sig å på ett eller annat sätt så gör det ju de. Tack! :)
  • maria91
    SysterEmelie skrev 2013-05-22 12:30:49 följande:
    Jo visst gör dom snitt där. Dom har ingen barnläkare nattetid annars så är det typ som USÖ. Jag ska föda där hade jag tänkt. Bara 14 dagar kvar

    Okej! :) Om jag nu inte lyckas få snitt som jag vill å önskar så kommer vi oxå åka dit! Ååh spännande, nu kan den ju komma när som! Lycka till :)
  • maria91
    tredjegångengillt skrev 2013-05-22 13:34:11 följande:
    Du kan väl också begära att få träffa en annan läkare? Annars tycker jag att du ska vända dig till Patientnämnden (eller motsvarande) i ditt landsting och be om råd över var du kan vända dig. Be även din BM om råd för hur du ska få till en second opinion. Du har rätt till medbestämmande i din vård. Även om man inte kan "beställa" ett kejsarsnitt, så måste ni hitta en lösning som du kan känna dig trygg med. 

    Ja men precis. Jag ska ringa till Karlskoga först blir det problem där med så ska jag prata med min bm på fredag. Min sambo skulle kolla upp de där reglerna idag å vilka lagar det är som faktiskt gäller.
  • maria91
    SysterEmelie skrev 2013-05-22 15:37:36 följande:
    Jag jobbar inom sjukvården men jag vet faktiskt inte vad som gäller med lagar och regler. Men det känns orimligt att neka en kvinna kejsarsnitt om hon är införstådd med riskerna och ev komplikationer som kan uppstå. Men som sagt jag vet inte, träffar du rätt läkare så är det nog inga problem. Men jag kan nog rekommendera Karlskoga om du ska föda vaginalt. Där är chansen större att dom har mer tid för dig. Plus att dom är underbara rent generellt Man kan få åka dit och kolla om man vill. Gå in på orebroll.se och leta dig fram till deras sida. Hoppas att du får den förlossningen som känns bäst för dig. Lyssna inte på alla andra. Kan rekommendera en bok också, Att föda av Gudrun Abascal. Den har hjälp mig mycket med att förbereda mig för inför fl. Hon säger en klok sak. DU är expert på att föda DITT barn. Alltså ska du få den förlossningen du önskar så långt det bara går.

    Åå tack så mkt! :) Jag tänkte jag skulle ringa till sjukhuset nu å prata men vet inte riktigt vilket nr ja ska ringa. Till själva förlossningen känns ju fel?! Kanske ska be min bm ta kontakt med en annan bm där å sen gå via den vägen? Men som sagt, tack för ditt stöd, dina förslag å dina åsikter! Sånt behövs! :)
  • maria91
    SysterEmelie skrev 2013-05-22 15:59:15 följande:
    Tack föresten ja det närmar sig nu. Känner mig rätt färdig med graviditeten.

    Så spännande!! :) Hoppas allt går bra för dig å att din förlossningen blir kanon! :)
  • maria91
    SysterEmelie skrev 2013-05-22 17:19:22 följande:
    Bra fråga faktiskt, men ring förlossningen. Säg som det är att du inte vet vart du ska vända dig. Eller så frågar du din BM. Det var så lite så, jag ger gärna förslag och tips om det kan hjälpa lite i alla fall. Jag blir så trött på duktiga människor som talar om precis hur det ska vara. Dom kan aldrig någonsin sätta sig in i din situation. Jag brukar säga till mina patienter att, du står din verklighet närmast. Ingen annan kan veta hur det är att vara du. Tyvärr inom sjukvården så måste man ibland skrika och gråta sig till det man vill ha eller behöver. Skamligt men sant. Kan dock verkligen rekommendera boken i fall du gillar att läsa. Även om du inte ska eller vill föda vaginalt så ger den bra tips och råd. Stor kram till dig, stå på dig!

    Tack igen! KRAM
  • maria91
    Marie Curie skrev 2013-05-23 02:33:13 följande:
    Baserat på vad du skriver i detta inlägg tycker jag det är tydligt varför du (tyvärr) blev nekad snitt. Du låter inte övertygad utan öppnar (troligen omedvetet) upp för en dialog om vaginal förlossing och erkänner det som ett alternativ. Du avslutar tex med: "KANSKE någon har några bra tips som kan hjälpa mig OM jag nu tvingas till en vagina förlossning" Detta tolkar iaf jag som att du inte alls är helt övertygad om att snitt är enda alternativer för dig, en läkare skulle troligen tolka det som att du helt enkelt inte vet ditt eget bästa. Jag tror du måste vara mycket mer bestämd om det verkligen är snitt du vill ha. Om det är så finns inga alternativ och inga "tips" från andra skulle kunna vara till hjälp. För jag lovar om "tips" är det du behöver då bör du istället be din bm om hjälp eftersom de är experter på sådant.

    Om jag nu inte får snitt MÅSTE jag ju göra en vaginal förlossning. Finns lixom ingen annan utväg. Och jag kan sova dig att under samtalet vi hade med läkaren fanns deg inte en sekund av tvivel ifrån mig å min sambos sida. Hon ville vi skulle komma på ett nytt samtal men vi så att vi skulle ta oss till ett annat sjukhus för å få henne att verkligen inse att de var på riktigt. Blir nästan lite irriterad på dig, hur du kan sitta å skriva som du tror att det är..du har iingen aning!! Jag vill ha snitt! Men som sagt OM ja nu inte lyckas OM barnet kommer imorgon vore de skönt med lite stöttat å hjälpande ord. Har du inga behöver du inte lägga din tid här.
  • maria91

    De blir så mkt åsikter å ja kan inte annat än att säga alla har till viss del rätt! De är ett svårt beslut, tydligen ganska så självklart eftersom de är som de är när man vill ha snitt är förlossningsrädd osv.. Som sagt ja skulle prata med min bm de var night de sista jag skrev, hon blev inte alls nöjd för här ju haft samtal med henne om endast förlossningen å hon vet mkt väl att jag menar allvar i de jag säger å vill. Hon skulle därför kolla vad läkaren skrivit som jag träffade å de var ju tur för hon hade inte skrivit något i journalen.Min bm vårt mkt upprörd å ringde å tyvärr fanns inte den läkaren där som jag träffade..de viste alltså inte varför hon inte skrivit in att vi vart där å vad som blev sagt under själva samtalet! åkte hem ifrån bm å hon skulle forska i det hela (hur hon skulle kunna hjälpa oss osv).. efter ca 1h ringer hon å säger att jag fått en ny tid hos en annan läkare. Så idag ska jag träffa en annan läkare! Hoppas på en mkt vettigare läkare som kan accepterar oss.

  • maria91
    maddeemma skrev 2013-05-30 08:47:18 följande:
    Hur går det?

    Inge vidare.. fick träffa en ny läkare ju. Hon var klart mkt bättre men tyckte inte jag var i behov att ett snitt. Hin sa verkligen såhär, försök med en vanlig förlossning å går inte det så avbryter vi och tar snitt....mkt märkligt! Vet ej va ja ska göra längre :/
  • maria91
    Mithra skrev 2013-05-30 16:00:37 följande:
    Jag blir helt mållös över attityden från läkare och jag är ledsen för din skull. Det är viktigt att den gravida mår bra och inte känner stress eller är/blir deprimerad för då är även risken för förlossningsdepression större, det var därför jag blev beviljad snitt nu i januari. (Har ett akut snitt i bagaget). Läkaren vi fick körde över mig totalt, men när vi kommit hem så ringde min sambo upp henne och förklarade hur allt låg till, att vi var mycket besvikna på hennes bemötande och hon ordnade en tid för snitt direkt. Som sagt, blir helt mållös för du är ju uppenbart rädd, borde inte dom se det? För mig pratades det om igångsättning men då jag hade alldeles för mycket panik så blev det beviljat snitt (Om det hade hunnit starta innan så hade jag fått ringa in så fort första värken kommit och hade fått akut snitt om det fanns tid). Jag önskar dig all lycka och hoppas för er skull att ni kan få ert snitt. Kämpa på!

    Jag blir oxå helt paff. Jag förstår inte hur dom bara kan neka. Så fort jag går in å börjar prata om snitt blir jag totalt förkrossad. Kan inte sluta gråta å jag kan inte se personen i ögonen för de är sjukt jobbigt! Hon tyckte ja skulle prata med aurora barnmorskan igen men de va hon som hänvisa mig direkt till läkaren pga min rädsla. Att jag är för rädd, får panik å jag är jätte rädd för att ja ska få någon typ av förlossningsdepression..läkaren sa att aurora barnmorskan skulle ringa mig direkt så ja fick en ny tid å jag var till läkaren i måndags då hon sa detta nu ät det torsdag eftermiddag å ingen jälvel har ringt?! Jag går in i vecka 36 idag och det blir bara jobbigar ju längre vi kommer eftersom vi inte har ett tydligt besked på hur det faktiskt kommer bli. Hur kan man som läkare säga, pröva att föda vanligt går de inte så gör vi akutsnitt?! Fattar inte!! Vet inte vad ja ska göra, väntar å väntar på att dem ska ringa!
  • maria91

    Pratar om vaginalt förlossning ska de vara. Säger att snitt är det enda som lugnar mig å de ja känner mig trygg med. Det är inget speciellt som jag är rädd för, kan inte komma på en sak utan det är hela händelse å jag viste inte att ja kände såhär. Är ledsen för det. Vill självklart kunna föda som alla andra å se de positiva i det men jag kan inte! Min mamma hade inga problem å min syster gick det jätte bra för. Min granne fick i december å inga problem där heller. Så det är inget eller inget speciellt utan jag känner mig bara inte trygg å säker. :( .

  • maria91
    LisaNi skrev 2013-06-05 10:32:42 följande:
    Låter som jättejobbigt för dig, att ständigt behöva gå och oroa dig för detta! Jag skulle vilja tipsa om den här boken som är väldigt bra (inga pekpinnar): Föda utan rädsla av Susanna Heli Även om du fortfarande hoppas du kommer få ett snitt verkar det ju inte helt säkert, och jag tror oavsett du kan ha hjälp av den boken!

    Fick faktiskt låna den boken av en jobbar kompis till mig. Har kollat lite i den men den första sidan ja fick upp vår något i likhet med "min förlossning var det värsta som hänt mig".. Bläää!! Är så himla besviken på usö! De skulle ringa mig för en å en halv vecka å erbjuda att ja fick träffa dom å prata igen eller gå till aurora barnmorskan ja träffade förut men inte hört ett ljud av dom.. lutar emot att vi byter sjukhus (tyvärr) "/
Svar på tråden HJÄLP va ska ja göra nu?? :'(