Inlägg från: Anonym (förkrossad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förkrossad)

Är så förtvivlad.. hur hantera?

Idag har jag BIM och jag svävar mellan besvikelse och hopp. Jag vet att mensen kommer, jag känner det på mig, ja jag kan nästan säga att jag är 150% säker att det inte tagit sig denna gången heller men jag kan ändå inte kväva den där helt obefogade gnuttan av hopp som håller på att tyna bort men som jag ändå vill hålla fast vid, för den ger mig en viss tröst i all emotionell turbulens jag känner idag.

Jag har blivit skräckslagen inför dessa BIM-dagar, efter nästan 20 gånger av misslyckade försök känns det som att jag är såpass ärrad (psykiskt) för livet att jag alltid, även långt in i framtiden, kommer stressa upp mig inför första-mensen-dagar. De senaste gångerna har mina BIM alltid sett ut såhär: jag vaknar, ledsen, medveten om att mensen förmodligen kommer. Hela dagen gråter jag några gånger i smyg till och från, jag är djupt nedstämd, ena sekunden önskar jag att mensen bara ska komma så fort som möjligt så att jag får det överstökat och andra sekunden önskar jag att den ska dra ut på sig så länge som möjligt för jag är aldrig redo att möta sorgen som den bär med sig. Ingen del av mig funkar som den ska från det att jag vaknat den dagen och därför blir allt runtomkring mig lidande (beroende på var jag befinner mig: jobbet, min partner, ställer in träff med vänner etc). Sen kommer oftast mensvärken smygandes och jag håller krampaktigt fast taget om hoppet fastän jag vet att det är kört. Förnekelsefasen? När mensen sedan kommer rasar hela min värld samman. Jag bryter ihop, spelar ingen roll var jag är (senaste gången fick jag sjukskriva mig och gå hem från jobbet!), jag gråter och gråter och gråter i flera timmar. Det är nog det enda jag gör, gråter. En sådan sorg och smärta tar över mig att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det lugnar ner sig efter ett dygn ungefär och då känner jag mig bara orklös, orkar inte ens vara ledsen, orkar inte kämpa, tänker ge upp. Sen när mensen är slut hittar jag på något sätt tillbaka till kraften och nytt hopp gror i mitt hjärta och jag börjar göra mig redo för nya tag, väldigt peppad. Allt går som i en ond cirkel och det tar kål på mig!

Mitt liv kretsar kring min menscykel, och det börjar bli tröttsamt och sliter på mig enormt. Det spelar ingen roll att folk säger att jag ska slappna av och sluta tänka på det för det funkar inte så. Det GÅR inte - ja, jag har försökt! Men hur ska jag då hantera det här? Tips, någon, snälla?

• Svar på tråden Är så förtvivlad.. hur hantera?
  • Anonym (förkrossad)
    Anonym (Pillan) skrev 2013-05-21 15:11:01 följande:
    Har du varit på utredning?
    Ja, utredningen visar inget fel, allt ser prima ut.
  • Anonym (förkrossad)

Tack för alla svar. Mensen har nu kommit, jag har gråtit all styrka ur mig så jag ligger nu här orklös och försöker samla krafterna till att komma tillbaka upp på fötter igen.. detta driver mig till vansinne. När jag låg och grinade för full hals försökte jag ta till mig det några av er här skrivit och lovade mig själv högt och heligt att från och med nu lägga fokus på annat. Allt annat förutom bebisverkstan, mens och ägglossning. Jag vet inte hur det kommer gå med den saken men jag ska försöka att "ge upp" (i brist på bättre ord) fram tills hösten då vi förmodligen kommer börja med IVF. Givetvis fortsätta köra med oskyddat men utan press och fokus på ÄL. Ställa in mig på att det inte går, förbereda mig mentalt såpass mycket att mensen inte kommer som en chock varje gång. Det är ju sommar nu/snart med semestertider, utlandsresor och allt vad det innebär. Kanske blir det lättare att andas ut.. Säger jag nu, men sen vet vi nog alla här inne hur svårt det är i praktiken att bara släppa allt och sluta hoppas..

Anonym (jag med) skrev 2013-05-21 15:23:28 följande:
    Å vad jag känner igen mig i det du skriver. Dagarna före mens är ett helvete för mig också, en bergodalbana där den enda trösten som finns är "Tänk ändå om..." - tankarna. När mensen väl drar igång är det både en befrielse och en oerhörd sorg som inte vill släppa. Jag känner också ett slags löjetsskimmer över mig själv som är så dum att jag tror att även vi ska kunna få bli en familj, så dum som inte kan sluta hoppas och som inte kan fokusera på något annat än alla pms-symptom som är fruktansvärt lika grav.tecken. 

Jag har inget annat tips än att tillåta sig att böla skiten ur sig en gång i månaden, det brukar hjälpa mig för mig på så vis att jag snabbare kommer upp hur hålet igen och kan känna glädje tills nästa omgång. Ett annat är också att försöka äga situationen och göra något åt den - en bra sida är fertilitetsguiden.com

De hittar inga fel på oss heller, men nu åtta år senare och två misslyckade ivf-försök... för mig blir det inte lättare att hantera utan tvärtom sliter sorgen värre än någonsin. Hur gör man för att ge upp och gå vidare? Ibland vill jag bara operera bort allt...
    Mina tjugo försök känns fjuttiga i jämförelse med dina åtta år, jag vill inte ens veta hur det känns! Ändå kan jag inte låta bli att undra, hur är det egentligen när man försökt i så många år? Finns det en gräns för hur mycket man kan tåla eller blir sorgen och besvikelsen bara värre och värre? Jag känner ett barnlöst par som försökt i 10+ år och nu helt enkelt förlikat sig med tanken att de aldrig kommer få (bio.) barn. De verkar ha accepterat det som sitt öde och gör det bästa av sina liv. Men jag och den tjejen är två helt olika personligheter. Jag tror jag är en sån som aldrig skulle kunna släppa det och ge upp, inte ens efter femton år av försök.. och det ger mig kalla kårar att behöva uppleva den här känslan gång på gång på gång i kanske många många år till! Finns det en mental smärtgräns?

Kram till er alla {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Är så förtvivlad.. hur hantera?