• Ruter

Vad ge present för att avslöja graviditet till föräldrar

Hej, Vi har precis fått reda på att jag är gravid och att går allt som det ska blir det bebis i januari. Vi tänkte nu avslöja det för föräldrar på morsdag genom en present men vad ska vi ge i presenten för att avslöja det?

• Svar på tråden Vad ge present för att avslöja graviditet till föräldrar
  • Ruter

Varför då? Vi har bestämmt att berätta det, tycker inte vi behöver hålla det hemligt för våra föräldrar för att kunna få hjälp och stöttning.

• ThisIsMyYear

Jajo iof. Tänkte själv berätta på mors dag för två år sedan, men fick missfall ett par dagar innan.
    Hade då bett en bekant trycka upp en tröja där det stod "Jag ska bli mormor" och en bild på en bebis på som jag tänkte ge till mamma. Tur var väl att han inte hunnit trycka upp tröjan än. 

• Ruter
    ThisIsMyYear skrev 2013-05-21 15:15:27 följande:
    Jajo iof. Tänkte själv berätta på mors dag för två år sedan, men fick missfall ett par dagar innan.
    Hade då bett en bekant trycka upp en tröja där det stod "Jag ska bli mormor" och en bild på en bebis på som jag tänkte ge till mamma. Tur var väl att han inte hunnit trycka upp tröjan än. 
    Beklagar. Jag kommer då vara i minst v.6 kan även vara så att jag är i v.9 inte helt säker. Vi vill berätta för att kunna få stöttning om det skulle hända nåt och tycker då att de kan vara bra att de vet. 
  • ThisIsMyYear

Ja det var inte meningen att skrämma dig med missfall eller få det att handla om mig, utan det var mer idén jag hade som jag ville framföra :)
    Det kommer säkert gå bra, men gör det inte det så kan det vara skönt med stöd.  Lycka till :) 

• JennieAnderson

Det finns små dregellappar mm som det står mormors/farmors favorit på.... rulla ihopa nått sånt och tryck ner i en bukett blommor....
    Men hade det varit jag så hade jag väntat tills v.12 hade varit över för innan dess är det väldigt ostadigt om det håller sig 

• Ruter
    JennieAnderson skrev 2013-05-21 15:21:08 följande:
    Det finns små dregellappar mm som det står mormors/farmors favorit på.... rulla ihopa nått sånt och tryck ner i en bukett blommor....
    Men hade det varit jag så hade jag väntat tills v.12 hade varit över för innan dess är det väldigt ostadigt om det håller sig 
    rolig ide:) Vet som sakt inte var om jag är i v.6 eller 9 och har inte fått tid hos barnmorska förens om 6 veckor. Men vi har ävervägt noga och sökt på hur andra gjort så vi har valt att berätta det redan nu. 
  • JennieAnderson
    Ruter skrev 2013-05-21 15:24:07 följande:
    rolig ide:) Vet som sakt inte var om jag är i v.6 eller 9 och har inte fått tid hos barnmorska förens om 6 veckor. Men vi har ävervägt noga och sökt på hur andra gjort så vi har valt att berätta det redan nu. 
    Allting är ju upp till er när ni känner att ni vill berätta... Så på den biten så tycker jag att du/ni ska skita i vad andra tycker...
    Kul att du tyckte iden var rolig... en tanke som bara slog mig för stunden Solig 
  • Eribag

Jag och min man köpte helt vita bodys och skickade ut till den närmsta familjen ihop med texilpennor. De fick alla en instruktion om hur man gör och att vi ville ha tillbaka bodyn när sommaren är slut;).
    Jag tycker att man ska få berätta när man vill. Vi var i v 9 när vi gjorde det. Mycket för att det kan vara skönt om man har familjen att luta sig emot när det behövs.

Grattis och lycka till

• Solrosens

Jag berättade i vecka 13. Hade haft mf i vecka 7 året innan och det helvetet önskar jag ingen. Vi berättade det under en middag vi bjöd på så det var så de fick reda på det :)

• Blobba

Vi berättade på farsdag för fyra år sedan. Jag var i vecka 6 tror jag. Vi tog en bild på graviditetstestet och la in det i korten, ett till morfar och ett till farfar. Vår son är idag 3år. Hade det blivit missfall tycker jag att det hade varit skönt att våra föräldrar visste.

• Sara H

Jag tog en kopia på vår VUL-bild från vecka 8+6 som jag la i en gullig liten presentpåse och gav till min pappa på påskdagen (var i vecka 15 då). Jag sa inget utan bara bad honom titta på bilden. Han fattade ganska snabbt och tyckte att det var kul såklart. Min underbare 91-årige farfar var med och fick också titta på bilden. När jag frågade honom om han såg vad den föreställde svarade han bergsäkert: "Ja, det är en säl!" <3 Det tog en liten stund att förklara att det var ett litet foster på bilden och att han ska få sitt sjunde barnbarnsbarn i september, men till slut förstod han och blev överlycklig.

• Ruter
    Sara H skrev 2013-05-21 19:07:38 följande:
    Jag tog en kopia på vår VUL-bild från vecka 8+6 som jag la i en gullig liten presentpåse och gav till min pappa på påskdagen (var i vecka 15 då). Jag sa inget utan bara bad honom titta på bilden. Han fattade ganska snabbt och tyckte att det var kul såklart. Min underbare 91-årige farfar var med och fick också titta på bilden. När jag frågade honom om han såg vad den föreställde svarade han bergsäkert: "Ja, det är en säl!"

Roligt:) men har inte fått tid för inskrivningssamtal förens juli så då är jag i v11-14.
Svar på tråden Vad ge present för att avslöja graviditet till föräldrar