• Anonym (förstår inte!!)

Lagförslag från EU kriminaliserar all odling med eget utsäde och frön

"En ny EU-lag, som arbetas på just nu, avser att kriminalisera all odling med eget utsäde, rötter, knölar, fröer, sticklingar eller delande av plantor. Lagtexten omfattar alla växter och all odling, såväl professionella bönder, småbrukare, hobbyister och privatpersoner.
    Vi minns alla FRÖ-lagen, som i svensk tillämpning gör det omöjligt för de små fröfirmorna att ha råd att hålla äldre, för klimatet anpassade, frösorter. Denna lag kompletteras nu med ett EU-omfattande förbud mot odling och uppdrivning av växter med allt annat än centralt registrerat utsäde. Detta förbud innefattar också skogsbruket, ochsom lagtexten är skriven blir man också kriminell om en planta, träd eller växt förökar sig själv naturligt."

http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/ny-eu-lag-kriminaliserar-all-odling-med.html

Tydligen är detta inget nytt, men fick precis höra talas om det. Nån som vet om det är ett skämt eller inte? Jag fattar ingenting, ska jag som odlar ovanliga växter och grönsaker som bibehåller den biologiska mångfalden och bevarar äldre frösorter bli straffad?! Och vad kommer hända med miljön om man inte kan producera eller konsumera närodlat?

• Svar på tråden Lagförslag från EU kriminaliserar all odling med eget utsäde och frön
  • Vinterankan

Ja jag är i grunden för eu men det där med fröerna är helt vansinnigt. Och det här låter ju som en parodi.

Denna artikel är från 2010: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hundratals-gronsaker-kan-forsvinna_5672917.svd

"I Sverige menar Jordbruksverket att 3000 kronor i registreringsavgift och sedan en årsavgift på 2000 kronor är rimligt. Alltså 5000 kronor per frösort. Man menar också att alla frön måste vara godkända redan till årsskiftet för att få säljas under 2011."

Jag vet inte vad som hände där, varför det inte krävdes registrering (för i så fall har jag missat nåt då jag köpt fröer för betydligt mindre summor...) och varför är det i så fall på tapeten nu igen om det inte hände något då? 

• Ramborg

Är det förbud mot att odla med eget utsäde dom pratar om, eller förbud mot att sälja icke registrerade frön?

42.
    Ramborg skrev 2013-05-21 16:07:06 följande:
    Är det förbud mot att odla med eget utsäde dom pratar om, eller förbud mot att sälja icke registrerade frön?
    Det är ett förbud mot all odling med eget utsäde, rötter, knölar, sticklingar. Lagen omfattar all odling och alla växter, privatpersoner, småbrukare, hobbyodlare och professionella bönder; alla drabbas av denna löjliga lag. 

Som jag har förstått det så finns en liknande lag i bl a Indien, där bönderna är utfattiga och blir otroligt skuldsatta pga att de måste köpa nytt utsäde hela tiden av nåt företag, vilket blir otroligt dyrt. Denna artikel skriver om de otaliga självmord som begås av indiska bönder årligen; 2010 var det hela 19 000 bönder som tog sig av daga. http://www.bbc.co.uk/news/magazine-21077458

Med den nya EU-lagen kan man bli straffad om växter genom naturlig förökning (vilket är omöjligt att stoppa) tar fäste i ens trädgård, även utan ens vetskap. 

Den här lagen gör mig illamående, hur kan EU ta sig rätten att kontrollera växtligheten? Det här kommer kosta hur mycket pengar som helst för Sverige genom kontroller och totalt onödiga rättegångar. Jag har en personlig fröbank som uppgår till ca 150 st ovanliga växter och hybrider och det finns väldigt många andra som också har det. Jag vill inte ens tänka på hur många växter som kommer utrotas pga detta och för att vi med trädgårdar måste hindra naturens utveckling och växternas spridning genom att helt sonika slita upp växter som sökt sig dit helt på naturlig väg, oavsett om det handlar om maskrosor, björkar, eller kungsängsliljor. Naturen kommer gå åt helvete, det finns ju hur mycket privatägd mark som helst! De som äger flera hundra hektar, ska de gå dagligen och leta upp nya växter som uppkommit?! Lagen omfattar även spridning av befintliga växter, tänk bara på hur jordgubbar sprider sig genom revplantor, dessa kommer nu få plockas bort och istället ska vi börja köpa helt nya frön från nåt jävla företag!

Förstå hur DYRA alla frukter och grönsaker kommer bli!  

Fyfan vad jag är sur, de kan ta min fröbank och min trädgård över min döda kropp! Jag VÄGRAR köpa frön när jag kan ta sticklingar från mina egna plantor som är gratis och de behöver inte fraktas över halva jorden!!! 

• Ramborg

Det här låter ju så dumt så det borde inte kunna vara sant...

42.
  • Tow2Mater

Det verkar ju handla om de som proffessionellt säljer fron;
    "professional operator' means any natural or legal person carrying out, as a profession"

Ramborg skrev 2013-05-21 17:45:52 följande:
    Det här låter ju så dumt så det borde inte kunna vara sant...
    Ja man tycker ju det! I denna länk till flashback diskuteras det hej vilt, och länkas till många olika sidor.
    https://www.flashback.org/t2142600

Det här är tyvärr inget dåligt skämt, det är allvar och det är dags att vi vaknar och gör något åt saken NU, innan förslaget går igenom!! EU blir mer och mer en förklädd diktatur, och jag vägrar ta del av detta vansinne!
    Tow2Mater skrev 2013-05-21 17:53:00 följande:
    Det verkar ju handla om de som proffessionellt säljer fron;
    "professional operator' means any natural or legal person carrying out, as a profession"
    Dels dem, vilket är helt sinnesjukt! Du som privatperson kommer heller inte få ta t ex sticklingar och plantera. Bönder kommer inte få ta utsäde från sig själva, de kommer få köpa, vilket kommer uppgå till helt enorma summor pengar.
Svar på tråden Lagförslag från EU kriminaliserar all odling med eget utsäde och frön