• MissGoodie

Kärleksmums i Minecraftstil?

Min son gillar inte vanliga tårtor. Däremot kan en bit chokladkaka alt. kärleksmums slinka ner. Nu fyller han elva (!!) år och vi tänkte göra nåt med minecrafttema.
    Är det någon som har något roligt förslag?
    (Alltså inte en vanlig tårta med tex grön marsipan på)

Om vi väljer att göra kärleksmums, går det att färglägga chokladtoppingen då?

Andra idéer? :)

• Svar på tråden Kärleksmums i Minecraftstil?
  • roffe

Du borde ju kunna göra smeten i en långpanna och sedan skära rutor och sätta ihop dom på höjden om det blir för tunt, eller göra mer smet så det blir lagom högt. Eller smeta något gott emellan lagren :)

Det kanske funkar att färga toppingen, dock är det ju kakao i som gör smeten mörk så det kanske blir väldigt mörkt grönt i så fall. Om inte det blir bra så kan du ta kokosflingor och blanda med lite grön karamellfärg och lägga på, som gräs :)  

• MissGoodie

roffe - Ja, nåt sånt funderade jag också på. Men det var just om den gröna blir för mörkt... Vi får googla vidare :)

Sorbus - Det ser asläckert ut, men ganska svårt. Varken jag eller maken är speciellt bra på bakverk ;)

Tack båda två! :)

• Sorbus
    Sorbus skrev 2013-05-21 19:49:38 följande:
    Det finns ju enklare varianter också www.deviantart.com/art/Minecraft-Cake-3112754...
    Du kan göra kärleksmums och sätta på en frosting (enkelt att göra, googla recept) som du färgar grön med karamellfärg. Annars tycker jag roffes förslag var bra med färgad kokos.
    Eller gör den vanliga glasyren man brukar ha på kärleksmums, men lämna bort kaffet och kakaon och sätt i grön färg
  • MissGoodie

Sorbus - Klockrent! Det där var precis vad jag var ute efter :) Kan man färglägga kokos, förresten? Annars tar jag bort det och har endast glasyr med grön karamellfärg i :)

• greeneyes

Chokladglasyr kan du nog tyvärr inte färga så att det syns, däremot sån ljus frosting som är på morotskaka går att färga.
    Kokos kan du absolut färga, jag har bara gjort det med pulverfärg (köps i specialbutik) men tror att du kan blanda karamellfärg med lite mer vatten, blanda ner kokosen och sedan låta den torka på ett fat. Men testa gärna några dar innan, är inte helt hundra.

• Jojile

Jag har ingen aning om det funkar på kokos också, men när jag färgar socker så häller jag socker i en fryspåse, häller i karamellfärg och skakar om tills allt socker är färgat. Kanske värt att prova?

• roffe

Jag har sett folk på youtube färga kokos så det går, dom bruakr ha gelfärg eller vad det heter :)

Ja just det, Ts, sök på youtube, där finns massor med häftiga grejer med olika teman bl a Minecraft =) 

• MissGoodie

Scaniamamma - Just det ja, man kan ju faktiskt göra någon slags sockerkaksbotten, kanske? Som man färgar med karamellfärg...

Jojile - Ok, fryspåse, check :)

Roffe - Youtube har jag inte ens kollat, gör det ögonabums, tack! :)

• MissGoodie

roffe - Jag kanske söker helt fel, men jag hittar faktiskt inget med Minecraft tema :/ Annat än till själva spelet, alltså ;)

• roffe

">

">

">

Här är lite olika länkar till minecraft tårtor, det finns kanske något du kan använda till dina kärleksmums? Jag sökte bara på minecraft cake =) 
Svar på tråden Kärleksmums i Minecraftstil?