• Millis01

Rädd för att bajsa

Min son på drygt 4 år har en stark ovilja att vilja bajsa. Han vill inte bajsa varken i toalett på potta eller i blöja. Han får rent ut sagt panik när det trycker på. Han kan hålla sig en vecka o då måste vi ju till slut ta till Klyx för att hjälpa honom att tömma tarmen, detta är något av det värsta jag vet om Det hela började i samband med vattkoppor då han antagligen fick det i ändtarmen och då gjorde det ont o så har det blivit en ond cirkel. Till det ska också tilläggas att han aldrig är hård i magen, han har alltid varit mer åt det lösa hållet. Han har varit blöjfri i 8 månader. Vi har testat allt, belöningar, ignorera det, försökt att sitta ner o prata med honom om hur viktigt det är att bajsa o att alla gör det. Han är så klok när det gäller mycket annat men här är det som en spärr. Vi går hos en psykolog o har varit i kontakt med doktorer. Det de gör är att skriva ut Movicol för att inte avföringen ska bli hård. Detta har pågått i ca ett o ett halvt år nu o det är så frustrerande att som förälder känna sig så maktlös Vet att detta är ett vanligt problem så om det är någon som har lust till att berätta hur det löst sig till slut eller har några bra råd så är det välkommet!

• Svar på tråden Rädd för att bajsa
  • Mjork

Känner igen mig i mycket av det du skriver. Har också en kille som inte ville bajsa under en period. Det hela började med att han en gång höll sig i flera dagar och när det skulle ut gjorde det väldigt ont. Sedan körde vi med kurer med diverse laxerande och donande, ibland lavemang. Det här var när han var ca 3,5, men det pågick länge.

Tror det är ganska vanligt och jag tänkte dela med mig av hur vi löste det hela. Vi mutade med godis! Alltså vi hade verkligen provat allt, men detta fungerade helt plötsligt. Han fick/får bara godis på lördagar annars och vi mutade med att han skulle få sitt favoritgodis (en godis) varje gång han bajsade, två om han bajsade jättemycket. Det gick! Från början kändes det ju dumt, men när det verkligen funkade så struntade vi i det. Till slut bajsade han varje dag och successivt kunde vi ta bort godiset. Vi började med att max ge en om dagen, och till slut slutade han att fråga efter det.

• kokos

Hej. Vi har också jätteproblem med vår son som fyllde 4 i april. Det har pågått i över 1,5 år nu och han har riktig panik när det trycker på Det gör så ont i mammahjärtat!!
    Han var hård i magen och då fick vi movicol. Men han hade ändå panik. Även när han är lös i magen håller han sig. Han håller sig från morgon till kväll En vecka höll han sig och till slut kräktes han istället.
    Han säger bara att han är rädd hela tiden. Varje dag kommer det lite bajs i kalsongerna och särskilt de dagarna han håller emot. Det går ca 3 dagar mellan bajsningarna.

Vet inte vad jag ska göra! Försökt med allt precis som TS Dock inte kontaktat psyk...

• kokos

Har varit hos bup med sonen och fick lite feedback. Nu har han dock inte varit på toa på 4 dagar :-/

• Mjork

kokos: Det är så plågsamt när det är så där, för både barn och föräldrar. Det enda rådet jag kan ge dig (utöver det speciella med mutande som löste situationen för oss, läs inlägg ovan) är att ge lavemang. Sonens läkare sa till oss att sonen behövde bajsa varje dag för att magen skulle bli sig själv igen. Sonen fick laxerande (Importal Ex-Lax), men vägrade ändå bajsa. Då sade läkaren att vi var tvungna att ge lavemang alla de gångerna som han inte bajsade. Det var så klart väldigt jobbigt att behöva göra det och sonen tyckte inte direkt om det, men bajset kom ut och efteråt kändes det ju skönt. Det är dock viktigt att inte ge Microlax (det svider) utan Resulax (svider inte). Vi höll på med det ett tag (visserligen ganska länge). Nu blev det inte riktigt bra för oss förrän vi införde det där med mutan (läs inlägg ovan), men tror ändå att det var ganska bra. Att sonen sedan valde att bajsa kan ha hört ihop med att om han inte bajsade fick han lavemang istället (för bajset skulle ut), men bajsade han fick han godis. Kanske värt att testa om ni inte redan gjort det.

• kokos

Jag har försökt med godis också men det lockar inte ens. Det fungerade jättebra under sommaren med klistermärken och efter 10 st en present. Men så började han dagis och blev förstoppad igen Då slog mig tanken att på dagis dricker han mjölk till alla måltider vilket jag inte ger som dryck alls hemma. Så jag ringde VC och vi har en tid nästa vecka för att ev börja utredning. Imorgon är det återbesök på BUP får vi se vad de har för råd.

• Snäckan84

Hej!

Känner igen detta....
    Mjölk ger trög mage fast man inte är speciellt känslig imot det.

Bättre med vatten då det stimulerar tarmarna.

Våran pojk var likadan innan, till slut åkte vi till en affär där han fick plocka på sig diverse leksaker samt välja en leksakslåda.

Den lådan ställde vi inne på toaletten och sa att det var "bajs leksaker" (vet att de låter roligt och sonen hade riktigt kul åt d me)

Det var leksaker man hade när man bajsade.

Helt plötsligt började de bli roligt att gå på toaletten då leksakerna bara fick användas när man satt på toa och tillslut så kom ju avföringen.

Fast de va ca två år sen så står fortfarande leksakerna där inne och används dagligen vid toalettbesök och lillebror har tagit efter och gör samma sak.

En knep vi körde med i alla fall.

Lycka till!

• ellanbellan

Oj vad jag känner igen mig i det du skrivrr. Har en son som precis fyllt 4år och han har sen i vintras varit rädd för att bajsa. Nu under sommaren o ledighet har det varit lite bättre. Vi har mutat med gnuggisar o klistermärken. O han har lyckats bajsa varanna dag. Men Nu när dagis dragit i gång har det helt låst sig. Har tid hos läkaren imorgon men man känner sig så maktlös när ens lilla har ony i magen... :(

090707 kärlek
Svar på tråden Rädd för att bajsa