• Mjork

Rädd för att bajsa

Känner igen mig i mycket av det du skriver. Har också en kille som inte ville bajsa under en period. Det hela började med att han en gång höll sig i flera dagar och när det skulle ut gjorde det väldigt ont. Sedan körde vi med kurer med diverse laxerande och donande, ibland lavemang. Det här var när han var ca 3,5, men det pågick länge.

Tror det är ganska vanligt och jag tänkte dela med mig av hur vi löste det hela. Vi mutade med godis! Alltså vi hade verkligen provat allt, men detta fungerade helt plötsligt. Han fick/får bara godis på lördagar annars och vi mutade med att han skulle få sitt favoritgodis (en godis) varje gång han bajsade, två om han bajsade jättemycket. Det gick! Från början kändes det ju dumt, men när det verkligen funkade så struntade vi i det. Till slut bajsade han varje dag och successivt kunde vi ta bort godiset. Vi började med att max ge en om dagen, och till slut slutade han att fråga efter det.

• Mjork

kokos: Det är så plågsamt när det är så där, för både barn och föräldrar. Det enda rådet jag kan ge dig (utöver det speciella med mutande som löste situationen för oss, läs inlägg ovan) är att ge lavemang. Sonens läkare sa till oss att sonen behövde bajsa varje dag för att magen skulle bli sig själv igen. Sonen fick laxerande (Importal Ex-Lax), men vägrade ändå bajsa. Då sade läkaren att vi var tvungna att ge lavemang alla de gångerna som han inte bajsade. Det var så klart väldigt jobbigt att behöva göra det och sonen tyckte inte direkt om det, men bajset kom ut och efteråt kändes det ju skönt. Det är dock viktigt att inte ge Microlax (det svider) utan Resulax (svider inte). Vi höll på med det ett tag (visserligen ganska länge). Nu blev det inte riktigt bra för oss förrän vi införde det där med mutan (läs inlägg ovan), men tror ändå att det var ganska bra. Att sonen sedan valde att bajsa kan ha hört ihop med att om han inte bajsade fick han lavemang istället (för bajset skulle ut), men bajsade han fick han godis. Kanske värt att testa om ni inte redan gjort det.

Svar på tråden Rädd för att bajsa