• Lilla ärtan

Molande mensvärk sent i graviditeten

Hej!

Jag undrar om det är vanligt med molande mensvärk till och från runt v.34?
    Hade så tidigare i graviditeten, då bm sa att det var helt normalt, eftersom livmodern växte så mycket.
    Men då jag var hos henne förra veckan, så lät det inte så positivt att ha "mensvärks-ont".

Det gör ju inte jätteont, bara lite, så man blir påminnd och tänker "japp, nu kommer mensen snart!" Det är inte några speciella intervaller...kan hålla i sig i en halvtimme och sen går det bort och kommer tillbaka i slutet på dan och kanske bara sitter i någon kvart. En kväll hade jag i och för sig ont i några timmar, gick och la mig och sov och då gick det över.

Har tagit det lungt några dagar, så idag var vi ute och målade på staketet, men det har inte framkallat någon värk. Så det verkar inte påverkas av vad jag gör.

Vill inte att knoddis skall komma ut i förtid, finns det någon som har några råd om denna molande värk, om den är ok att ha, eller om jag bör ringa bm eller förlossningen.

Kram!

• Svar på tråden Molande mensvärk sent i graviditeten
  • Pyff

Jag har haft samma känsla av mensvärk som du! Frågade oxå BM som inte kunde ge nån direkt förklaring!!!! Jag blir så irriterad på min BM, hon verkar inte kunna svara på någonting alls, tror inte hon själv fått barn.....
    Kanske nån annan här kan svara oss

• Lilla ärtan

Min bm sa att det var ok att ha lätt mensvärk några gånger per vecka, men inte flera dagar i rad...hon tyckte då att jag skulle ringa förlossningen, men det känns inte som om bebisen är påväg än, kanske att min bm bara är FÖR uppmärksam? Hmm..ja, vi får vänta och se om någon annan vet.

• madde18

jag ringde min bm o hon sa att kunde vara förvärkar men d kan man ha flera veckor innan förlossningen startar...jag har exakt likadant men i lördags när jag gick o la mig så gick d inte över...d höll i 40 min ca...sen vaknade jag av att jag hade ont me o då höll d bara i ca 10 min...men min bm sa att jag behövde inte oroa mig om d inte va regelbundet...jag kan inte gå ute i 5 min förrän d gör ont på mig...

kramar

• Lalune2

Har haft likadant i flera månader och är nu i vecka 39. Enligt läkare och bm är det inget farligt, i alla fall inget att göra något åt. Det är sammandragningar. Dock, har man för mycket bör man åka in. Jag gjorde det i vecka 36 då jag hade väldigt mkt och då gav de mig Bricanyl för att stoppa dem eftersom det var lite tidigt att föda då tyckte de.

• Zmulan

Hmm, jobbigt det här med att skilja på sammandragningar, värkar, mensvärk osv. Så här har det varit för mig:

Sammandragningar = magen blir hård och det kan kännas som om luften "går ur" en, kan göra lite ont inuti slidan ibland, det drar ner mot ljumskarna

Värkar = Mer som mensvärk, molande, sitter i ryggen och fram på magen, långt ner - kan också vara förvärkar (tappen förblir oförändrad)

Mycket sammandragningar har jag haft sedan mitten av graviditeten. Inget farligt, om dom inte gör hemskt ont. Är då livmodern som övar sig.

Mensvärk hade jag bara i början och har sedan haft någon enstaka gång - livmodern som växer. Men på slutet av en graviditet ska man vara uppmärksam på detta, eftersom det är mensvärken som gör att man öppnar sig. När man har vanlig mens så är det ju så att livmoderkanalen måste öppna sig lite för att blodet ska komma ut, då får vissa mensvärk som är olika stark på olika kvinnor. Samma sak är det ju när bebben ska komma, även om man ska öppna sig mycket mer då.

Om jag var du skulle jag kolla ifall jag hade öppnat mig något.

Lycka till!!

//zmulan bf om 5 dgr enligt SM

• Lilla ärtan

Tack alla för era svar!
    Ska ringa bm imorgon. Planerar även en resa till norrland, och då vill man ju känna att allt är ok innan man åker.

Jag har ju så himla lite ont, men märker av det. Det är nästan varje dag nu, men olika länge olika gånger och antalet kan väl vara ett 3-4 gånger. Usch, blir orolig när alla skriver att det kanske är på gång, samtidigt som jag själv känner att inget kommer att hända, intuition..kanske är den fel? Bebisen har i och för sig huvudet nere, men jag tror inte det är fixerat än.

Ja, ja, återkommer när jag vet vad bm sagt!
    Kram så länge.

Svar på tråden Molande mensvärk sent i graviditeten