Inlägg från: SnurriggirrunS |Visa alla inlägg
  • SnurriggirrunS

Min idiot till granne bygger altan...

Låt honom bygga klart så blir det tyst och lugnt snart ;)

Att den blir sned är ju knappast någon annans problem än byggherren själv.

• SnurriggirrunS
    MrsPenn skrev 2013-05-22 10:37:24 följande:
    Där jag bor har de som byggt altan fått betala en slags hyreskostnad per kvadratmeter altan.
    Det ska inte vara gratis! Jag vet en granne som nästan dubblade sin lägenhetsstorlek tack vare en gigantisk altan.
    Det låter ju helt sjukt, det går ju inte att bo på en altan och bör därmed inte räknas in i boarean.

Så hemskt griniga folk är här inne. Vad spelar det för roll om han har bygglov. Folk kan verkligen störa sig på allt möjligt, grannen får väl ta den smällen sen, det är ju ändå inte TS problem. Tänk på alla andra som inte har barn som dygnet runt får stå ut med skrik, klampande på golv, leksaker som slängs på golvet eller tappas från hög höjd, ungar som kastar ner farliga saker i trädgårdar så att djur kan skadas, som sparkar boll på gården, som springer runt i tvättstuga och källare, som har vattenkrig med vattnet från tvättstugan, som springer runt och knackar på dörrar i tid och otid, pallar frukt och bär i trädgårdarna, som gastar och skriker på sina föräldrar och vice versa och när de växer upp och blir tonåringar så spelar de hög musik, kör bilar utan ljuddämpare, slänger skräp omkring sig, sitter med sina stora kompisgäng och häckar på gårdarna. Alltså allvarligt talat...låt människan bygga sin jäkla altan och tänk över vad ni själva gör för att störa era grannar på bästa möjliga sätt, särskilt ni som har barn. Tyvärr så är det "normala" saker som man ska behöva stå ut med, men vissa tål inte att grannen för lite liv i ett par dagar...dessutom är kl bara 21 på kvällen. Barnen får väl lära sig att sova trots att det är oljud runt omkring.
  • SnurriggirrunS
    MrsPenn skrev 2013-05-22 12:08:36 följande:
    Jaså du tycker det? Drömmer Själv tycker jag det är sjukare att bara för att du bor på nedre botten så ska du få ta över precis minsta lilla gräsmatteplätt bara för att DU ska bygga altan.

Några av grannarna har rejäla missfoster till altan, DÄCK, till sin lilla 34-kvadrats-etta.
    Ja om de inte bygger på sin egna uteplats som tillhör lägenheten så naturligtvis blir det lite annorlunda. Om de är deras egen uteplats dock så ser jag ingen anledning till att hyran skall  höjas.
    Oavsett så verkar detta ha varit ok med hyresföreningen annars hade de ju inte höjt hyran.

Jag hade en etta på 41 kvadrat med tillhörande uteplats på lika mycket yta och jag hade hellre haft ett stort snyggt trädäck än en ständigt fuktig mossprydd s.k gräsmatta som inte gick att få ordning på.
  • SnurriggirrunS
    gertie skrev 2013-05-22 13:01:12 följande:
    Nej men du skaffar dig nyttjanderätt genom att göra så, och det är väl ingen självklarhet att allmänyta skall tillfalla endast dem som bygger en svinstor altan? För jag antar att altanbyggaren inte ämnar dela med sig av altanen till sina grannar? 
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så beror det på om det är en allmän gräsmatta eller ens egna uteplats. I TS fall handlar det om ens egna uteplats som jag uppfattar det. I det andra fallet var det nyttjandet av en allmän gräsplätt och då naturligtvis får man betala mer i hyra.

Oavsett så brukar barnfamiljer störa grannarna dygnet runt utan att de är medvetna om det men så fort någon annan stör deras ungars sömn någon gång då och då så är det krig. Att börja diskutera om bygglov på grannars uteplats är löjligt likaså att ringa och klaga för att grannarna brötar lite kl 21 men är tysta innan kl 22 och det handlar om ett par dagar. Tål man inte ljud får man väl flytta ut på landet och det gäller alla, barnfamilj eller inte.
  • SnurriggirrunS
    gertie skrev 2013-05-22 14:49:48 följande:
    Jag har aldrig varit med om att en barnfamilj stört "dygnet runt" och då har jag bott i lägenhet och radhus i 25 år, däremot har jag störts av folk som borrar, festar eller bråkar på tider då de bryter mot trivselreglerna. Har ringt störningsjouren två ggr, en gång när en alkis gapade och gick och ryckte i folks dörrar mitt i natten och en gång när grannens tonåring hade vilt sjöslag med traktens alla teenisar inbjudna mitt i natten, men enligt somligas logik är detta helt normalt och störs man av det så ska man flytta långt ut i skogen? 

Ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av.  
    Men det är väl kanske inte helt normalt att en alkis går och rycker i dörrarna mitt i natten, människan har ju inget där att göra om han kanske inte själv bor där och har gått fel?

Jag har aldrig ringt störningsjouren vad jag kan minnas och jag har alltid bott i hyreshus. Jag tycker att man får tolerera en hel del som hyresgäst. Jag tycker att barn ska få leka, busa och skratta på gården, att de ska få ha vattenkrig, att barn gråter för att de är ledsna, att man ska kunna sitta på sin egen balkong och dricka vin en kväll och att man ska kunna bygga en altan utan att grannar ska gå bananas. Man får ta hänsyn och man får ha en viss tolerans och det gäller åt alla håll. Jag är en av dem som inte tycker att barnfamiljer stör så mycket, bortsett från de nätter jag har jobbat och vill sova på dagarna samt de gångerna som barnen kastade ner dart-pilar på min uteplats och jag hade hundar som kunde både skadat sig utvändigt och invändigt. Hade jag dock arbetat kontorstider så hade dessa barnfamiljer inte stört mig alls och vad det gäller dart-pilarna så förstod inte barnen bättre.
  • SnurriggirrunS
    Trolle40 skrev 2013-05-22 15:28:59 följande:
    Inte spola ? Om man är skitnödig på natten då ? Inga husdjur ? Vilka sjuka regler
    Man kanske inte måste spola upp vatten i badkaret mitt i natten, men det är ok att gå på toa och ta en snabb dusch.

Har man hund så får man inte släppa den vind för våg på gården tex. Om man har en stor hund som hoppar upp och ned i möbler om man inte bor på bottenvåningen, kan vara grymt störande för de som bor under. Detsamma om man har en hund som låter mycket när klorna slår mot parketten.

Det är egentligen inga konstiga regler utan sunt förnuft råder.
    Dock anser jag ändå inte att om man bygger en altan som möjligen tar ca 3 dagar, som störande. Om grannen däremot alltid sågade fel och det hela skulle ta ett par veckor alternativt ett par månader för att få ihop den, då hade jag kanske sett det som lite störande.
  • SnurriggirrunS
    gertie skrev 2013-05-22 15:36:36 följande:
    Jo, han bodde i porten och hade inte gått fel - det gör det dock inte till något normalt störande det hoppas jag att du fattar själv. 
    Nej jag anser inte att det är normalt störande och jag hade antagligen också ringt störningsjouren i det fallet alternativt låtit det vara om det inte skedde varje natt.
  • SnurriggirrunS

Man får väl nästan vara tacksam för att det finns så griniga grannar som ni på FL så att det finns jobb åt väktarbolagen, dock kan ni ju ha i åtanke att inte ringa allt för ofta för skitsaker för att det kostar hyresbolagen en förmögenhet varje gång ni ringer och någon åker ut på jour, pengar som istället kunnat användas åt att plantera blommor, sanera klotter, rusta upp lekplatsen etc i ert område eller vad som ni nu anser är viktigt. Om ni tycker det är viktigare att grannen slutar bygga en altan istället för att ni får en ny tvättstuga eller barnen en ny fin fotbollsplan så ring på :)

• SnurriggirrunS
    Trolle40 skrev 2013-05-22 15:48:29 följande:
    Djur i fastigheten stod det ju ?
    Fastigheten innebär det som även sträcker sig utanför din ytterdörr, alltså det som är i hyresbolagets ägo (tvättstuga, källare, soprum, lekplatser etc)
  • SnurriggirrunS
    Anonym (nix) skrev 2013-05-22 15:53:45 följande:
    Sådär kan man inte tänka, regler måste följas helt enkelt. Man kan inte låta folk leva om som de vill, då blir det anarki.
    Ja regler kan följas i kombination med sunt förnuft.
  • SnurriggirrunS
    Elin 885 skrev 2013-05-22 15:57:00 följande:
    eh jo jag tänker ringa när min granne två våningar över hade röjjarfester veckans alla dagar, eller när han sålde sitt hembränt till folk och gav ut vår portkod till höger och vänster, eller som när grannen som är boxare också hade röjjarfest, eller när hans besök tydligen inte visste hur en mobil fungerade utan stod och tutade med sina bilar mitt i natten veckans alla dagar....
    jo då tänker jag ringa störningsjouren så det så!
    den första grannen blev vräkt och jag vittnade i den rättegången.
    Det som du skriver är inte "normala" störningar och det är väl självklart att man ska ringa på det.
  • SnurriggirrunS
    Anonym (nix) skrev 2013-05-22 16:00:01 följande:
    Men att spika altan till 22 är inte sunt förnuft, tänk om alla skulle göra så. Då hade det varit som att bo på en byggarbetsplats. Människor är för själviska för att använda enbart sunt förnuft, dom behöver någon som slår dom på fingrarna när de går över gränsen. Annars kommer de börja gå över gränsen hela tiden.
    Om jag hade en granne som byggde upp en altan under 3 dagar för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar, för att sedan riva den och bygga upp den igen under 3 dagar....

Då hade jag också ringt störningsjouren.
Svar på tråden Min idiot till granne bygger altan...