• Dr Mupp

Suck, inte en till.

Verkar som historien upprepar sig

Lillebror 3,5 år har börjat visa symptom på laktosintolerans. Ja, jag vet extremt ovanligt med symptom på så unga barn, men storebror visade symptom vid samma ålder och han är konstaterat laktosintolerant (testad med genprov).

Det jag mest funderar på är varför de visar symptom så tidigt. De är ju inte det vanliga precis.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Suck, inte en till.
  • Dr Mupp
    ooemilyoo skrev 2013-05-22 13:16:12 följande:
    Min tjejkompis son visade redan vi 1,5 års ålder..
    Säker på att det var laktosintolerans och inte mjölkallergi. Många blandar ihop dem. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mickan76

Dr Mupp: så otrevligt och dömande som du brukar skriva i andras trådar, varför skulle du själv få sympati?

• ooemilyoo

Ja, det är dom! Är du säker det inte är plasten i förpackningarna dom reagerar på? Inte alla som klarar av dom..

• Dr Mupp
    ooemilyoo skrev 2013-05-22 17:53:56 följande:
    Ja, det är dom! Är du säker det inte är plasten i förpackningarna dom reagerar på? Inte alla som klarar av dom..
    Jag och ena sonen är konstaterat laktosintoleranta. Så ja det är laktosen. Yngsta har samma symptom så det skulle ju vara konstigt om det inte var laktos i hans fall. Han har 50% risk för att bli laktosintolerant.
  • ooemilyoo

Då förvånar det mig att ni inte bara har laktosfritt hemma? Jag är laktos, men inte sambo! Men allt ör laktosfritt för att jag ska slippa smärtorna.. Samma hos tjej kompis, men bara sonen som inte tål. Men alla äter å dricker laktos fritt!

• läkarstudent

Alltså, bara för att gentestet visar positivt så behöver ju inte symptomen bero på laktosintolerans. Man har ju liksom samma gen hela livet, oavsett när det debuterar. Är ni verkligen säkra på att storebrors symptom hade någon koppling till laktosintoleransen? Och med lillebror, kan det inte vara så att han är lite magsjuk eller reagerar på något annat i maten? Hur länge har ni märkt av detta?

Jag vet inte vad det skulle kunna bero på om det nu är så att båda fått det så tidigt. Någon speciell genvariant, kanske? När upptäcktes det hos dig? 

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
Svar på tråden Suck, inte en till.