• Anonym (olämpligt)

Föräldraledigheten gör mig deprimerad, skäms för att ens skriva det..

Vår bebis är 3,5 månader. Min ljuvliga lilla älskling, tro inget annat. Jag har en bebis som vaken tid hela tiden vill bli underhållen och buren, att ligga still och leka själv i gymmet är inte roligt längre. Bära, bära, bära, sjunga, leka, pyssla. Om inte, gnäll och gråt. Äter varannan, var tredje timme. När bebisen somnar för natten sover hen två-fyra timmar innan första nattmålet, sen äts det varannan, var tredje igen. Säkerligen HELT normalt men antagligen är det den upphackade sömnen som gör att jag när hen sover dagtid bara blir sittandes de 30-60min utan att egentligen göra så mycket mer än att äta. Jag orkar ingenting. Jag gör ingenting om dagarna och det gör mig deprimerad och utmattad. Jag bara väntar på att sambon ska sluta för dagen för att få sällskap. Blir less på honom när han inte engagerar sig i lek med den lilla utan bara blir sittande i soffan med hen i knä tills jag säger till att hen inte vill, därav bebisens klagan.. Så för att inte låta den lille våra ledsen tar jag nog det mesta på kvällen också. Det kan sluta med att det går två dagar utan att jag kommit i duschen ens. Jag vill börja träna men jag har ingen ork eller energi kvar till det :( Jag har inte så mycket vänner heller att ringa på dagtid och mina dagar liksom flyter ihop och jag får dåligt samvete gentemot min bebis. Det blir som en negativ spiral, jag tar mig knappt för någonting. Vågar inte säga hur jag mår till sambon heller med rädsla för att han tycker jag är en gnällig jävel utan vänner.. Jag älskar att vara med vår bebis men jag känner mig, vad ska man säga, ensam och understimulerad kanske.. Jag antar att jag inte mår så bra..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 16:47
    Min dumma surfplatta tog bort mina styckeindelningar..

• Svar på tråden Föräldraledigheten gör mig deprimerad, skäms för att ens skriva det..
  • Anonym (:()
    Anonym (olämpligt) skrev 2013-05-22 16:44:50 följande:
    Vår bebis är 3,5 månader. Min ljuvliga lilla älskling, tro inget annat. Jag har en bebis som vaken tid hela tiden vill bli underhållen och buren, att ligga still och leka själv i gymmet är inte roligt längre. Bära, bära, bära, sjunga, leka, pyssla. Om inte, gnäll och gråt. Äter varannan, var tredje timme. När bebisen somnar för natten sover hen två-fyra timmar innan första nattmålet, sen äts det varannan, var tredje igen. Säkerligen HELT normalt men antagligen är det den upphackade sömnen som gör att jag när hen sover dagtid bara blir sittandes de 30-60min utan att egentligen göra så mycket mer än att äta. Jag orkar ingenting. Jag gör ingenting om dagarna och det gör mig deprimerad och utmattad. Jag bara väntar på att sambon ska sluta för dagen för att få sällskap. Blir less på honom när han inte engagerar sig i lek med den lilla utan bara blir sittande i soffan med hen i knä tills jag säger till att hen inte vill, därav bebisens klagan.. Så för att inte låta den lille våra ledsen tar jag nog det mesta på kvällen också. Det kan sluta med att det går två dagar utan att jag kommit i duschen ens. Jag vill börja träna men jag har ingen ork eller energi kvar till det :( Jag har inte så mycket vänner heller att ringa på dagtid och mina dagar liksom flyter ihop och jag får dåligt samvete gentemot min bebis. Det blir som en negativ spiral, jag tar mig knappt för någonting. Vågar inte säga hur jag mår till sambon heller med rädsla för att han tycker jag är en gnällig jävel utan vänner.. Jag älskar att vara med vår bebis men jag känner mig, vad ska man säga, ensam och understimulerad kanske.. Jag antar att jag inte mår så bra..
    Men fyfan.. Jag förstår dig verkligen... !

Du är inte olämplig alls !

Jag har inga tips så där att ge dig tyvärr, men jag tycker visst du ska våga. ! Det är ju hans unge oxå !
    Jag känner igen mig, jag mådde som du då jag var barnledig med bebis och "isolerad"

Det finns ju många gym nu har jag sett med bebis vakt ?
    Har du kollat det ? 

• Gryntroll

Känner igen det där! Min första var likadan på dagtid. Mitt tips är att köpa en schal/sele vilket du föredrar och bära mycket om lillan blir nöjdare av det. Det andra är att acceptera att i någon månad till är det så härdet är, känn inte stress för vad som borde hinnas eller att du borde glra grejer. Det kommer när mat och sovtider hamnat mer regelbundet och med längre tid emellan. För mig hjälpte det. Men jag VET det suger musten ur en

• Anonym (olämpligt)
    Anonym (:() skrev 2013-05-22 16:48:03 följande:
    Men fyfan.. Jag förstår dig verkligen... ! Du är inte olämplig alls ! Jag har inga tips så där att ge dig tyvärr, men jag tycker visst du ska våga. ! Det är ju hans unge oxå ! Jag känner igen mig, jag mådde som du då jag var barnledig med bebis och "isolerad" Det finns ju många gym nu har jag sett med bebis vakt ? Har du kollat det ?   

Så jag är inte en genomrutten mamma som gnäller över det som "alla andra" orkar med utan att gnälla? "Alla andra" mammor som utöver det även orkar med babycafe, babysim, öppna förskolan och fika med väninnor samtidigt som deras kottar sitter snällt i knät och roar sig med en skallra. För så ser jag på andra, för mig, övermänskliga mammor.. Till min sambos försvar, han jobbar, lagar mat och tar hand om hundarna utan att klaga. Det är inte han som är problemet, det är väl den korta tid han är hemma och avlastar. Bristen på egna initiativ från honom kanske.. Vad gäller bebisen alltså. Hur kände du i takt med att ditt barn blev äldre och mindre boende på dig? Piggnade du till då när den kunde roa sig själv lite mer??
  • Anonym (olämpligt)
    Gryntroll skrev 2013-05-22 16:54:40 följande:
    Känner igen det där! Min första var likadan på dagtid. Mitt tips är att köpa en schal/sele vilket du föredrar och bära mycket om lillan blir nöjdare av det. Det andra är att acceptera att i någon månad till är det så härdet är, känn inte stress för vad som borde hinnas eller att du borde glra grejer. Det kommer när mat och sovtider hamnat mer regelbundet och med längre tid emellan. För mig hjälpte det. Men jag VET det suger musten ur en

Jag har en sele, den går bra att sitta i på sin höjd 20min :( Sen vill bebisen se mig och göra nåt annat. Jag har ingen inspiration längre känns det som och det spär ju på det dåliga samvetet.. Blir det annorlunda? På vilket vis?
  • Anonym (:()
    Anonym (olämpligt) skrev 2013-05-22 16:58:18 följande:

Så jag är inte en genomrutten mamma som gnäller över det som "alla andra" orkar med utan att gnälla? "Alla andra" mammor som utöver det även orkar med babycafe, babysim, öppna förskolan och fika med väninnor samtidigt som deras kottar sitter snällt i knät och roar sig med en skallra. För så ser jag på andra, för mig, övermänskliga mammor.. Till min sambos försvar, han jobbar, lagar mat och tar hand om hundarna utan att klaga. Det är inte han som är problemet, det är väl den korta tid han är hemma och avlastar. Bristen på egna initiativ från honom kanske.. Vad gäller bebisen alltså. Hur kände du i takt med att ditt barn blev äldre och mindre boende på dig? Piggnade du till då när den kunde roa sig själv lite mer??
    Du är heeeelt normal ! 
    De som orkar det har nog en massa hjälp + att de får sova.. Sen är det mycket hurtigt skitsnack oxå tror jag..

Jag vet många många som du och jag och de är nog de vanliga med en bebis i din ålder !
    Tror du tror att omgivningen har förväntningar på dig som du måste leva upp till, men det har de inte ! Och OM de har -Skit i det. Du är du och du orkar det du orkar ! :) 

Kolla det där med gym barnvakt eftersom du vill träna :) Om du inte har det ? 

Ja jag piggnade till men jag är inte typen som går i mamma grupp osv.. fast det var dåligt med roandet jag hade en sambo som din, och vi har ingen av oss släkt osv som kan avlasta.
    Min son är vuxen nu och vi är skilda sen 100 år :)  
  • Anonym (Ryggbärare)

Jag har också en bebis som sedan födseln bara vill bli buren, buren och åter buren, inga babygym eller liknande har funkat alls. För mig kom vändpunkten när lillkillen var omkring 5 månader och så pass stadig så att jag kunde bära honom på ryggen istället, det var som att få livet tillbaka! helt plötsligt kunde jag springa obehindrat in och ut i affärer, ägna mig åt mina fritidsintressen, kunna sticka iväg spontant och träffa vänner m.m han hängde bara på där bak och sov för det mesta, när han vaknade så knöt jag upp honom där framme som tidigare men då kändes det såååå välkommet att han var delaktig och inte alls lika "krävande" som det kändes när han var mindre det vänder snart - stå ut!

• Ramborg

Om du har möjlighet så låt honom testa en bumbostol. Min dotter älskade att sitta i den. Det verkade som om hon blev nöjdare bara hon fick sitta upprätt.

42.
  • Anonym (olämpligt)

Tack, ni bringar hopp om ett liv igen. Jag känner mig förjävlig som bara låter föräldraledigheten flyga förbi utan att "ta vara på tiden", jävla skituttryck f.ö. Jag vet bara inte vad jag ska säga till sambon.. Jag känner mig så bedrövlig. Sen har inte vi haft sex sen lillen föddes heller vilket gör mig ännu mer ledsen. Det känns liksom som att jag inte finns längre. Jag har ingen identitet känns det som. Jag är "bara" mamma nu, inte en vän, en partner. Inte ens en attraktiv kvinna.. Vi har pratat om det och han är inte sugen säger han. Antagligen av samma anledningar som jag (minus hormonerna). Det är ju inte speciellt upphetsande med en liten boende på och omkring oss 24/7.. Men det här bidrar väl också till dåligt mående. Usch nu låter det som om vår lilla älskling gjort vardagen sämre och så är det ju förstås inte, men det tror jag ni förstår..

• Anonym (olämpligt)
    Ramborg skrev 2013-05-22 17:11:54 följande:
    Om du har möjlighet så låt honom testa en bumbostol. Min dotter älskade att sitta i den. Det verkade som om hon blev nöjdare bara hon fick sitta upprätt.
    42.

Jag googla den stolen senast idag faktiskt. Jag köpte en sådär billig IKEA-stol häromdagen i väntan på den riktiga tripp-trapp-stolen. Hen satt i den idag uppbullad i typ en kvart. När jag googlat jumbon tänkte jag att bebisen skulle sitta ungefär likvärdigt i den?
  • minzann

Nej du låter som en helt vanliga mamma! Det suger musten ur en!!! Men någonstans runt halvåret, måste jag nog ändå säga (med risk att det känns långt dit), har iaf jag vaknat upp som ur någon dvala och livet rent allmänt tätt sig trevligare för både mig och bebis.

Angående pappan, alltså han har ingen aning, varken hur det är för dig eller med bebis. Jag menar hur skulle han kunna veta? Det enda som funkat för mig är att påtala pappans oerhörda värde den tid han är hemma/vaken och vad jag önskar, vad bebis uppskattar och vad som funkar. Kanske bad? Det har funkat bäst för pappan, bad, massage och pyssel som nagelfilning och sånt.

Man hamnar som i ett vakuum, och vissa dagar känns helt uppgivet. Sen helt plötsligt så känns både hemmalivet, bebis och allt annat ganska trevligt. Hahaha, och sen kommer nästa period, och därefter nästa. Det går i vågor genom det första året. Och framförallt, det kan ändras fort. Tänk att det är bara nu! Få dina glimtar av energi, glädje och sällskap!!! 

Svar på tråden Föräldraledigheten gör mig deprimerad, skäms för att ens skriva det..