• Anonym (pappa)

Hindra mamman att resa utomlands med barnet?

Det har kommit till min vetskap att mamman till mitt barn planerar att resa med hen utomlands tillsammans med sina föräldrar och yngre syskon inom kort och de planerar att stanna där i X antal veckor, landet i fråga är hennes föräldrars hemland. Jag fick veta detta av en bekant! Jag vägrar låta hen resa med dem under sådana omständigheter och i synnerhet när mamman i princip vägrar mig umgänge med mitt eget barn trots att vi har gemensam vårdnad. Hen har ett pass som är i mammans händer. Hur skall jag gå tillväga? Kan jag begära återkallelse av pass? Finns det något annat sätt att sätta stopp på detta?

• Svar på tråden Hindra mamman att resa utomlands med barnet?
  • Frontline

Du vägrar låta hen resa med dem under sådana omständigheter, vilka är omständigheterna?

Låt dom resa du kanske i din tur vill ta med dig barnet på nån resa framöver och då kanske hon sätter käppar i hjulet för dig..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (pappa)
    Frontline skrev 2013-05-22 18:33:48 följande:
    Du vägrar låta hen resa med dem under sådana omständigheter, vilka är omständigheterna?

Låt dom resa du kanske i din tur vill ta med dig barnet på nån resa framöver och då kanske hon sätter käppar i hjulet för dig..
    Det handlar inte om att sätta käppar i hjulet, det vill jag inte. De var nyligen på en weekendresa i London och på en charterresa i Thailand i vintras, som jag gladeligen släppte iväg mitt barn på för att hen skulle få komma ifrån allt och ha lite roligt. Men att åka iväg med mitt barn i flera veckor (upp till 1-2 månader) utan att ens fråga mig eller berätta det för mig först är inte ok. Dessutom är vi mitt uppe i en pågående tvist och jag tvivlar dessutom på att mitt barn överhuvudtaget vill åka dit så länge, men mamman bryr sig inte.

Jag är inte ute för att jävlas det är däremot hon ute efter, jag har mina anledningar till varför jag vill sätta stopp för denna resa, jag vill nu bara veta hur jag eventuellt kan göra det om det inte går att komma överens med mamman vilket det inte verkar göra. Så om någon har några goda råd är jag tacksam, döm inte för snabbt.
  • Anonym (123)
    Anonym (pappa) skrev 2013-05-22 18:42:43 följande:
    Det handlar inte om att sätta käppar i hjulet, det vill jag inte. De var nyligen på en weekendresa i London och på en charterresa i Thailand i vintras, som jag gladeligen släppte iväg mitt barn på för att hen skulle få komma ifrån allt och ha lite roligt. Men att åka iväg med mitt barn i flera veckor (upp till 1-2 månader) utan att ens fråga mig eller berätta det för mig först är inte ok. Dessutom är vi mitt uppe i en pågående tvist och jag tvivlar dessutom på att mitt barn överhuvudtaget vill åka dit så länge, men mamman bryr sig inte.

Jag är inte ute för att jävlas det är däremot hon ute efter, jag har mina anledningar till varför jag vill sätta stopp för denna resa, jag vill nu bara veta hur jag eventuellt kan göra det om det inte går att komma överens med mamman vilket det inte verkar göra. Så om någon har några goda råd är jag tacksam, döm inte för snabbt.
    TS, du skulle inte skrivit att du är man, du skulle inte avslöjat ditt kön. Nu kommer svaren att påverkas av detta, vissa här på FL tycker att mammor har frikort på det mesta.
  • Anonym (!)

Har ni uppgjort hur ug skall ske? Är det vv el vh?

• Anonym (pappa)
    Anonym (123) skrev 2013-05-22 18:49:43 följande:
    TS, du skulle inte skrivit att du är man, du skulle inte avslöjat ditt kön. Nu kommer svaren att påverkas av detta, vissa här på FL tycker att mammor har frikort på det mesta.
    Jag hoppas verkligen inte du har rätt! Jag försöker bara se till mitt barns bästa i alla lägen (vilket mamman INTE gör) och just den här resan är definitivt inte för mitt barns bästa av många, många anledningar som jag helst inte vill gå in på.

Jag hoppas någon vill komma med konkreta tips utan att vara alltför dömande mot mig som pappa.
  • Frontline

Det är ju väldans lång tid dom ska vara borta, kan du inte prata med familjerätten och se vad du kan göra.
    ska man resa nån vecka kan man inte göra så mycket men då det rör sig om så lång tid och ni har gemensam vårdnad borde man ju kunna göra nåt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (pappa)
    Anonym (!) skrev 2013-05-22 18:52:28 följande:
    Har ni uppgjort hur ug skall ske? Är det vv el vh?
    Nej tyvärr, för tillfälle är inget fastställt och mamman nekar mig umgänge helt och hållet sedan några veckor tillbaka. Jag har drivit frågan vidare först nu.
  • Anonym (pappa)

Hittade nu en lag ang återkallelse av pass. Någon som är mer insatt? Kan jag bara ansöka om återkallelse av pass och få det återkallat bara sådär, är det så enkelt??

Passlag (1978:302)

12 § Passmyndigheten skall återkalla gällande pass, om
    2. passet avser barn under arton år och barnets vårdnadshavare eller, om barnet vistas här i landet och står under vårdnad av båda föräldrarna, en av dem begär att passet skall återkallas och det inte finns synnerliga skäl mot återkallelse,

• SupersurasunkSara

Jag tror inte det är så enkelt.

Du har alltså inget umgängesavtal som det är nu? När ska ni träffas och göra upp om det?

Grundregeln (som jag har förstått det) är: Mammans tid med barnet = mamman bestämmer. Din tid med barnet = du bestämmer.

Finns oro att mamman ska stanna i sitt hemland?

Svar på tråden Hindra mamman att resa utomlands med barnet?