• Anonym (WTF)

Plussade igår men har p-stav? möjligt?!

Har haft p stav i cirka ett år. Jag har kännt mig konstig på senaste så tog därför ett test igår. Doc morris egna. Det blev svagt positivt inom 1 min. Chockad. Är det på riktigt eller fel på testet? Läste att p stav utsöndrar samma gravid hormoner kan detta visa fel på testet?

Skulle tagit clearblue har alltid visat bäst alla andra tester visar jag bara svagt på.

ska ringa gyn imorgon men kommer de bara säga det är omöjligt? att jag måste sett fel..    

• Svar på tråden Plussade igår men har p-stav? möjligt?!
  • Nyfiken gul

inget p-medel är 100% säkert så visst kan man bli gravid av p-stav.  Jag vet ett par stycken som blivit det. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Ellie

P-stav skall inte påverka ett graviditets-test. Är det positivt så beror det inte på stavens hormoner. Man kan ju få "spök-streck" om man testar tidigt, så det är inte 100% säkert att du är gravid.

• Anonym (WTF)

skall köpa ett clearblue å ta med morgon urin innan jag ringer läkaren.  vet ju inte om jag är tidigt eller sen då jag småblöder hela tiden gjort det senaste halvåret. inte direkt varit ngn mens ens.

• Anonym (lena)

Jag har blivit gravid på P-stav. Så visst är det omöjligt, ovanligt men det kan ske.

• Anonym (möjligt)

Som sagt, visst är det möjligt. Det är dock ovanligt och statistiskt sett en mycket säkrare metod än tex p-piller.
    Av 1000 kvinnor som använder p-stav i ett år blir 1-10 gravida.

• Anonym (möjligt)

Och nej, hormonet i p-staven kan inte ge utslag på grav-test.

• Anonym (Hoppsan)

Fullt möjligt,har en bekant med ett stav-barn. Och ett ettendasamlagsbarn,ett kondombarn,ett p-pillerbarn och ett minipillerbarn...

• MissMe83

Anonym(hoppsan) alltså där vill jag nog våga påstå att din väninna inte talar sanning. Inte nog med att hon blivit gravid med alla möjliga hormonella p medel, så har hon även blivit på smällen med en hel kondom?
    Nä det låter mer som "ooops vi missade p medlet igen får hitta på en bortförklaring för annars blir det pinsamt"

• Ellie
    MissMe83 skrev 2013-05-25 17:24:00 följande:
    Anonym(hoppsan) alltså där vill jag nog våga påstå att din väninna inte talar sanning. Inte nog med att hon blivit gravid med alla möjliga hormonella p medel, så har hon även blivit på smällen med en hel kondom?
    Nä det låter mer som "ooops vi missade p medlet igen får hitta på en bortförklaring för annars blir det pinsamt"
    Kondom är bara 93% säkert när den används på korrekt sätt. Alltså blir 7 av 100 per år gravida trots kondom.
    På vissa människor verkar preventivmedel helt enkelt inte fungera optimalt.
  • MissMe83

Ellie: nej en hel kondom kan inte göra dig gravid. 98% säkert är det med kondom. Handhavandefel är det som utgör de 2% som blir gravida varje år. I dessa fall är det att 1, kondomen används inte under hela samlaget, 2, den rispas eller sätts på fel och spricker, 3, den glider av under eller efter samlaget.
    En kondom som är hel kan inte släppa genom spermier oavsett hur fertil du är

• Ellie
    MissMe83 skrev 2013-05-25 21:08:19 följande:
    Ellie: nej en hel kondom kan inte göra dig gravid. 98% säkert är det med kondom. Handhavandefel är det som utgör de 2% som blir gravida varje år. I dessa fall är det att 1, kondomen används inte under hela samlaget, 2, den rispas eller sätts på fel och spricker, 3, den glider av under eller efter samlaget.
    En kondom som är hel kan inte släppa genom spermier oavsett hur fertil du är
    Jag har inte sagt att den är hel, bara att den använts på korrekt sätt.
    Hittade info bla på dessa sidor:
    http://sweden.your-life.com/scripts/public/01_your_contraception/02_methods.php
    http://www.ompreventivmedel.se/se/barriaermetoder/fragor-svar-om-barriaermetoder/index.php
    Man kan göra allt rätt, men ändå råkar den gå sönder. Eller så var den sönder från början. Eller så...
    Hur som helst är det ca 7 graviditeter per år bland par som använt kondom (och gjort sitt bästa).
    Jag tycker det är siffror höga nog för att inte anklaga någon (Anonym Hoppsan's väninna) för att ljuga.
  • MissMe83

Ellie: det som gjorde att jag reagerade på anonyms väninnas historia var att hon blivit gravid på alla tänkbara p medel på marknaden. Det är DET jag reagerar mot. Inte så märkligt att man ifrågasätter sanningshalten i det. Och om man använder kondom, inte vill ha barn och den spricker så finns dagen efter piller mycket lätt tillgängligt idag.
    Jag grundar mitt påstående om 98% på
    En studie som gjorts på sexuellt aktiva personer som använder kondom som p medel. Där visade den mina ovan nämnda anledningar PLUS att om kondomen spricker så pass lite att hålet inte syns är den mängd sperma som läcker ut så minimal att den omöjligt kan orsaka sjukdom eller graviditet.

• Anonym (Hoppsan)

Jag har känt henne i nästan 30 år,sen hon väntade tredje barnet och jag är helt övertygad om att hon talar sanning. Inga p-medel är 100% säkra och hon råkade vara jättefertil helt enkelt. När hon berättade att hon väntade 4.e barnet och det 3.e bara var 5 månader såg jag verkligen hur förtvivlad hon var-han kom trots minipiller. Men man tar de barn man får så abort fanns absolut inte på tapeten och efter sterilisering vid 31 var det slut med barnafödandet. Känner f.ö flera med minipillerbarn så de verkar vara minst säkra.

• MissMe83

Ja hormon p medel är inte lika säkra om man är väldigt fertil, det är korrekt. Däremot kan man vara hur fertil som helst men man blir inte gravid med en korrekt använd kondom utan hål. Men har ändå lite svårt att tro att en och samma person inte blir skyddad av något p medel alls trots korrekt användande. En gång, vist, två gånger ja kanske men sen börjar det bli något skumt

• Anonym (WTF)

tog ett CB med morgonurin å visade inget phewww!

Svar på tråden Plussade igår men har p-stav? möjligt?!