• Anonym (signatur)

Svullna och stela händer på morgonen?

ja som rubriken lyder så har jag sen en tid tillbaka varje morgon när jag vaknar känt mig stel i händer/fingrar, tycker mig också känna att dom är typ "vätskefyllda" eller hur man ska säga.. Är 23 år om det har någon betydelse och inte gravid (har googlat och förstått att man då kan vara svullen om händerna), kanske är tillfälligt? vet nu inte exakt hur länge detta varit men i alla fall någon/några månader.. men det enda jag får i tankarna är ju reumatism just för att jag känner en som har det och som jag förstått så har hon problem i händerna bland annat. Men vet inte om åldern kan spela någon roll i sånt fall? har dessutom målat en huset en hel helg och haft ont/varit trött i handen efter det är det "normalt" eller kan det också vara tecken på något?

Ja, förstår ju att ingen här kan ställa en "diagnos" men tänkte mest höra lite vad ni där ute kan tänkas tro detta kan vara?  

• Svar på tråden Svullna och stela händer på morgonen?
  • JennieAnderson

Vad jag kan tolka i ditt inlägg så kan det vara att du är lite utmattad i lederna.

Försök annars att hålla koll på ditt Salt-intag. Förstort intag av salt under dagen sammlar vätska i lederna. Ta en vecka med minimalt intag av salt. dvs bara det som redan finns i maten. salt inget extra och se även till att du får i dig 1.5-2 L vatten under dagen. Blir det inte bättre av det så prata med VC 

• Anonym (signatur)
    JennieAnderson skrev 2013-05-23 08:20:50 följande:
    Vad jag kan tolka i ditt inlägg så kan det vara att du är lite utmattad i lederna.

Försök annars att hålla koll på ditt Salt-intag. Förstort intag av salt under dagen sammlar vätska i lederna. Ta en vecka med minimalt intag av salt. dvs bara det som redan finns i maten. salt inget extra och se även till att du får i dig 1.5-2 L vatten under dagen. Blir det inte bättre av det så prata med VC 

Okej tänker du på att jag målat då just att jag är utmattad i lederna eller varför blir man annars det? har ju dock varit svullen/stel någon/några månader före husmålningen. Får testa hålla koll på saltintaget. tack för ditt svar!! :)

Är dock rädd/orolig att det ska vara typ reumatism, men visst man ska inte googla men går inte låta bli och vad kan det annars vara för anledning? :( usch!! 
  • JennieAnderson
    Anonym (signatur) skrev 2013-05-23 08:24:35 följande:

Okej tänker du på att jag målat då just att jag är utmattad i lederna eller varför blir man annars det? har ju dock varit svullen/stel någon/några månader före husmålningen. Får testa hålla koll på saltintaget. tack för ditt svar!! :)

Är dock rädd/orolig att det ska vara typ reumatism, men visst man ska inte googla men går inte låta bli och vad kan det annars vara för anledning? :( usch!! 

Ja målningen var det jag tänkte på

Håller med om att det är svårt att låta bli att googla...

Jag har själv problem med svullna händer och fingrar och vet om att det är när jag har druckit för lite och fått i mig för mycket salt. var av tipset.
    Men det är inte så att du känner att det är värre vissa perioder än andra. (om du nu är tjej)     
  • Anonym (signatur)
    JennieAnderson skrev 2013-05-23 08:34:06 följande:

Ja målningen var det jag tänkte på

Håller med om att det är svårt att låta bli att googla...

Jag har själv problem med svullna händer och fingrar och vet om att det är när jag har druckit för lite och fått i mig för mycket salt. var av tipset.
    Men det är inte så att du känner att det är värre vissa perioder än andra. (om du nu är tjej)     

Jo jag är tjej :) tänkte du att det kan vara olika under menscykeln eller? nja inte riktigt som jag lagt märke till i alla fall? de enda som kommer upp när man googlar är ju reumatism men finns det andra "förklarliga" orsaker tror du? har dock ringt VC och väntar att dom ska ringa upp, känns dock som att dom inget gör? när man är 23 år och i övrigt (vad jag vet) frisk så brukar det väl bli så ..
    Men som du sa om saltintag, kan dock inte tro att jag har så stort saltintag vad jag kan tänka mig i alla fall?... men ja man funderar ju och alla tips och råd mottages tacksamt :)  
  • Cat71

Min bror har gikt och jag tycker det låter väldigt likt. Han fötter kan svullna upp till nästan dubbel storlek.
    Det är viktigt att äta rätt och i hans fall tränade han mycket styrketräning med kost/proteintillskott som tydligen inte alls är bra just om man har gikt. Han kan inte alls träna lika intensivt längre får svullnar fötter eller händer upp.
    Fast jag tycker inte att du ska gissa utan uppsöka läkare.. 

• Cat71

Glömde säga: Gikt är ovanligt hos yngre personer men det kan ända uppkomma tidigt.. Min bror var i yngre 30-års åldern..

• JennieAnderson

Ja det var cyklen som jag tänkte på. För vissa blåses upp som valrossar beroende på när/var dom är i cyklen...

Är faktiskt också osäker på om VC kommer göra något direkt. Kanske sätter dom dig på vätskedrivande ett tag. Men jag tror inte att du ska oroa dig för reumatism. 

Hoppas att det löser sig för dig... är inget roligt att gå runt och ha ont... Speciellt inte på morgonen när man vill känna sig pigg...

När jag blir svullen känner jag mig som en pinne, har ont och är gnällig Och så tar det upp till 4 timmar innan jag känner mig som en människa igen     

• Anonym (signatur)

Tack för era svar. Har pratat med VC nu och dom tyckte att det inte var något utan sa att om det blir värre ska jag återkomma, samt att jag kunde äta panodil/Alvedon om jag ville. MEN, när man läser på vårdguiden så ska man kontakta läkare vid dessa symtom, det står även att OM det är reumatism så är det viktigt att man får behandling i tid för att det inte ska bli värre eller nå om jag förstod rätt.

Förstår väl att dom inte kan göra något så fort folk ringer om lite besvär, men jag tycker det är så typiskt VC för enligt mig så är det ju antagligen något som inte är rätt eller? jag menar jag har aldrig haft så här försen nu och sen några månader tillbaka. Varför kollar man inte upp det? och bara för att man är ung, äter inga mediciner, har några allergier/sjukdomar, då gör dom fan i mig inte ett skit, ursäkta om jag låter otrevlig men blir bara så irriterad på detta jäkla VC, dom få gånger jag hör av mig dit så drar jag mig för det i evigheter innan jag tar tag i det, JUST pga detta!

Och ständigt samma svar på alla saker vad det än är känns det som så säger dom att man ska proppa i sig Alvedon/panodil, kan tillägga att mitt förtroende för vården är väldigt litet då jag har en sambo som råkat ut för både det ena och det andra som dom "klantat" till och medfört saker som påverkar resten av livet. Men ja återigen tack i alla fall att ni delar med er :) Men ja det är väl bara släppa dessa tankar, såklart besvärar detta mig inte så farligt mer än att det är irriterande att vara så stel i fingrarna flera timmar inpå dagen...  

• Snuttis2

Hur ser din livssituation ut? Vad gör du på dagarna o har du förändrat något?

Tänker om du har ett monotont jobb eller en fritidssyssla som lägger mkt press på handleden ?

Vanligt med svullnad, domningar om du har tendens till karpaltunnelssyndrom!

Svar på tråden Svullna och stela händer på morgonen?