• avil

adhd-NU i sommar ingen medicin,jag accepterar det inte?!

snart 9 år,går 2an.(140 cm,31kg) har ätit concerta hela terminen,från låg dos till 54 mg. Pga läkarmiss var han utan en vecka mellan 36mg o till höjningen till 54......
    Har funkat något,inte klockrent. Han tappade matlusten vid uppehållet där,o minskade 4 kg. NU äter han igen som en liten häst!
    Han säjer själv att det fortfarande är jobbigt i skolan,att koncentrera sig på sitt,fast bättre-samt att det det är mindre "rörigt i huvet" som han ofta sa förr,i gråt .
    Läraren säjer att det går hyfsat.Inte topp.
     Nu helt plötsligt pga viktnedgången så     säjer läkarn att han inte får ta tabletterna i sommar?!
    Dels har de inte funkar perfekt överlag,men jag vill absolut INTE vara utan. Utbrotten är något färre ,osv.
    Blodtryck bra mm.

Nu säjer de ju att innan sommarn hinner vi inte göra nåt,inte sätta in nån annan eller så. Han ska alltså vara helt utan medicin hela sommaren o sen står vi på ruta ett till hösten-DÅ ska det provas ut nåt nytt alltså......
    Kan jag som mamma kräva nåt? kan jag göra nåt?
    Utredning o allt har gått genom skolläkare/kommun-så bup vet inget om oss,o har inget att hjälpa oss med så att säja.....Vad ska jag göra.
    Jag VILL att de ger oss akuttid o sätter in ny medicin!! NU innan sommarn! O visst,det ska följas upp,men då får läkaren lämna över journaler till bup ,eller VC så kan man göra uppföljning där,medan han har semester?
    Skulle inte det gå??
    Känner att det blir en helvetessommar helt utan mediciner!! Vill INTE! Levt nu i 8år i ett helvete!
    Kan de inte stötta o hjälpa i stället för att stjälpa?

Vad kan jag kräva som mamma?? INGET? Har läkarn all makt?         

• Svar på tråden adhd-NU i sommar ingen medicin,jag accepterar det inte?!
  • avil

ingen som har erfarenheter,eller tips? ska vi bara acceptera allt. trevlig sommar vi får :-0 utan medicin.......
    nä jävlar vad jag mår dåligt 

• Sol30

Det låter ju helt absurt. Medicinen är väl inte till bara för att våra barn ska orka skolan. Hos oss är problemen minst lika stora, om inte större, hemma. Förstår om du är orolig för sommaren!

En annan läkare borde väl kunna ta över under sommaren?! Någon måste väl vara i tjänst. Det kan ju inte vara tillåtet att alla läkare har semester samtidigt?.

Jag skulle ringa bup om jag var du. Förklara situationen, att det inte är hållbart. Tjata, tjata, tjata! Det verkar vara så att den som skriker högst får hjälp först. Sitter man snällt hemma och väntar kommer man aldrig framåt i kön.      

• avil
    Sol30 skrev 2013-05-23 09:51:00 följande:
    Det låter ju helt absurt. Medicinen är väl inte till bara för att våra barn ska orka skolan. Hos oss är problemen minst lika stora, om inte större, hemma. Förstår om du är orolig för sommaren!

En annan läkare borde väl kunna ta över under sommaren?! Någon måste väl vara i tjänst. Det kan ju inte vara tillåtet att alla läkare har semester samtidigt?.

Jag skulle ringa bup om jag var du. Förklara situationen, att det inte är hållbart. Tjata, tjata, tjata! Det verkar vara så att den som skriker högst får hjälp först. Sitter man snällt hemma och väntar kommer man aldrig framåt i kön.      

ja,vi har bara EN skolläkare i vår by,han delar på flera skolor,o då han är ledig finns nog ingen annan............men jag vill inte gå m på detta.
    Pga lite viktnedgång som man ju vet kan vara en biverkning. han är ju annars pigg,otroligt aktiv. o allvarligt så  är det ingen risk/fara så att säja-han är ju så aktiv .Jag vet inte vad jag ska göra.......
  • avil

aptiten går upp o ner just nu ner! har ätit som en häst för ett tag sen. Nu gått ner 1 kg till på nån dag bara?! Ingen matlust..... Men utan medicin vill varken han eller vi att han ska vara.
    han har uttryckt att det är lugnare u huvet med medicin. O "väggen kommer inte emot honom" som innan...o han får inte panik som förr.
    O nu när han bara går ner,så kommer han ju inte få äta sin concerta i sommar-VAD ska jag ta mig till???????
    Vad finns för medicin,som kanske ger mer matlust? finns nån annan som inte har det som biverkning?
     För medicin ska han ha!
    Men han måste ju äta.
    Vad vi än erbjuder-han får välja så vill o kan han inte äta just nu .......
    Vad gör vi?
    Hjälp

För vi har så svårt att hinna få ny medicn innan hösten-det kommer inte ske enligt skolsyster!!
    Vad kan vi göra,o kräva??

• sophiie

Vi ska ev göra uppehåll med concertan under sommaren. Detta ska vi diskutera med läkaren om en vecka. Tydligen är det vanlig bland skolbarn som inte har extrema utbrott.

• Wilowa

Jag tycker du ska ringa till bup och be dem ta över. Jag tycker det låter konstigt att en skolläkare har rätten att sätta en sådan diagnos utan hjälp av bup. Att dessutom svika barnet under sommaren är ju inte heller rätt. Viktminskningen tycker jag låter alarmerande, många kilo på en liten barnkropp på kort tid!

• avil
    sophiie skrev 2013-05-26 09:23:17 följande:
    Vi ska ev göra uppehåll med concertan under sommaren. Detta ska vi diskutera med läkaren om en vecka. Tydligen är det vanlig bland skolbarn som inte har extrema utbrott.

men utan medicin HAR han ofta utbrott!!
    Wilowa skrev 2013-05-26 09:32:19 följande:
    Jag tycker du ska ringa till bup och be dem ta över. Jag tycker det låter konstigt att en skolläkare har rätten att sätta en sådan diagnos utan hjälp av bup. Att dessutom svika barnet under sommaren är ju inte heller rätt. Viktminskningen tycker jag låter alarmerande, många kilo på en liten barnkropp på kort tid!
    inte så "bara" att be bup ta över....... utredning är gjord genom kommunen/skolan-inte landstinget.....så klart har inte skolläkarn utrett-utan en psykolog!
    Ja,viktminskningen är inte bra.men han ska INTE vara utan medicin en hel sommar,då han har det så "rörigt i huvet" som han säjer! han flamsar o blir lessen,då han inte kan rå för det......Jag vill testa annat medicin,eller näringstillskott,eventuellT?? 

• Wilowa
    avil skrev 2013-05-26 10:06:55 följande:

men utan medicin HAR han ofta utbrott!!

inte så "bara" att be bup ta över....... utredning är gjord genom kommunen/skolan-inte landstinget.....så klart har inte skolläkarn utrett-utan en psykolog!
    Ja,viktminskningen är inte bra.men han ska INTE vara utan medicin en hel sommar,då han har det så "rörigt i huvet" som han säjer! han flamsar o blir lessen,då han inte kan rå för det......Jag vill testa annat medicin,eller näringstillskott,eventuellT?? 

Nej jag vet att det inte är "bara", men eftersom han har så allvarliga problem att det inte bara påverkar honom i skolan, så bör bup ta över. Det är ju inte rätt att han ska bli lämnat åt sitt öde varje sommar då skolläkaren har semester.

Nej han ska inte vara utan medicin en hel sommar, men heller inte fortsätta med den han har. Min son är lika lång och väger egentligen lika mycket (just nu väger han lite mindre eftersom han haft en långdragen magsjuka) och det är verkligen inte mycket att ta av. Fortsätter han att gå ner så blir hans vikt ohälsosam.  
  • sophiie

Avil, du skrev aldrig att han har OFTA utbrott, och jag skrev extrema utbrott dvs stora..

Jag försökte säga hur vår Bup agerar, du behöver inte gå igång på mitt inlägg!!!

Vi alla har och är frustrerade över besluten som görs av läkarna. Eller?

• sophiie

Med tanke på viktminskningen så kanske läkarna borde sätta in ny medicin och det ska du inte behöva vänta med.
    Hör av dig till din Bup kontakt!

• avil
    sophiie skrev 2013-05-26 11:35:10 följande:
    Avil, du skrev aldrig att han har OFTA utbrott, och jag skrev extrema utbrott dvs stora..

Jag försökte säga hur vår Bup agerar, du behöver inte gå igång på mitt inlägg!!!

Vi alla har och är frustrerade över besluten som görs av läkarna. Eller?

jag "gick inte igång" på inlägget-ursäkta om det verkade så......
    menade bara att innan han fick medicin,så var det ju så...nu har han inte det. Vi vill inte återgå till det. 
Svar på tråden adhd-NU i sommar ingen medicin,jag accepterar det inte?!