• Anonym (älskar inte)

Styvbarnet säger "jag älskar dig" HELA tiden...

MItt styvbarn är 12 år. Hen har nu de senaste månaderna börjat säga "jag älskar dig" i tid och otid. Missförstå mig inte nu, för det är ju givetvis jättebra om hen känner så, och jag tycker bra om barnet också, men det känns som att det handlar om nåt annat.
    Hen säger det varje morgon när hen går till skolan, varje gång jag går utanför dörren (typ bara slänga sopor), varje gång jag kör nånstans (kvittar om det är en 10 minuters tur till affären eller om jag är borta i några timmar), varje kväll när hen går och lägger sig, varje gång hen kommit ner på toaletten på kvällarna och går upp och lägger sig igen o.s.v. 

Så ofta säger jag absolut inte "jag älskar dig" ens till mina egna barn, och de säger inte heller det så ofta till mig. Jag brukar säga "jag älskar dig" till alla barnen (både egna och styvbarnet) när de går och lägger sig. 

Jag tycker det är lite jobbigt, och det gör att jag inte alltid svarar "jag älskar dig" tillbaka varje gång hen säger det, men det känns inte heller bra. Men samtidigt orkar jag inte hålla på med det femtielva ggr om dagen, speciellt till ett barn jag faktiskt inte älskar... Som jag skrev innan, jag tycker om och respekterar barnet men älskar? Nej. Det gör jag inte . 

Kan man prata med hen om detta? Hen är ju trots allt 12 år. Alltså inte om att jag inte älskar hen, men om att man inte måste säga det 15 ggr/dag.

• Svar på tråden Styvbarnet säger "jag älskar dig" HELA tiden...
  • Anonym (Periodare)

Min biounge hade också en sådan period när hen var tolv. Nu är hen tretton och säger det en enstaka gång ibland bara.

• Anonym (Periodare)

Jag tror att det i många fall beror på att ungar i senare mellanstadieålder har en del existentiella funderingar och att de tar det säkra före det osäkra och berättar att de älskar för dem viktiga personer eftersom det ju faktiskt kan hända något.

Svar på tråden Styvbarnet säger "jag älskar dig" HELA tiden...