• efm

Hur pass jobbigt är det med 2 barn jämfört med 1?

Jag och min helt underbara sambo har redan en fin dotter på strax över ett år, och jag misstänker att hon är gravid igen. Detta är dock bara misstankar baserade på att hon har fått en liten kula utan att bli fet nån annanstans, samt att hon har fått sånnadära outhärdliga humörsvängningar och hennes logik är som bortblåst igen (som med i princip alla gravida kvinnor).  Hon har cyklat till affärn nu och köper ett test så vi vet med mer säkerhet, men hursomhelst så börjar man ju tänka.

Hur pass mycket mer jobb är det med en liten till? Misstänker att hon är i runt 12:e veckan just nu, så barnet lär ju isåfall komma när storasyster är närmare 2 år. Ett tag efter våran nuvarande dotter kom gick jag in i väggen pga. alldeles för mycket jobb, ett nytt barn att ta hand om, för lite sömn och en hel del förändringar i vardagen, men börjar känna mig väldigt återhämtad. Det känns som allting fungerar bra och jag tål att hålla uppe med allt + lite till, dock vill jag gärna förbereda mig både mentalt och praktiskt på en till unge utifall att en kommer snart.

Vissa säger att  det är lättare med 2 av någon skum anledning, vad andra sagt vet jag inte då jag inte forskat i ämnet så väl.

Som den nörden jag är gjorde jag en omröstningstråd av detta för att samla lite statistik, men komplettera gärna med en motivation till varför ni röstade som ni gjorde.

Tack på förhand! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur pass jobbigt är det med 2 barn jämfört med 1?
  • Zargenta

Två barn under två år är jobbigt men det går om man samarbetar och avlastar varandra! Min man jobbar bara 3 dagar per vecka och tar ut fp de andra dagarna och hjälper mig med barnen :)

• efm
    lövet2 skrev 2013-05-23 21:04:03 följande:
    Mycket jobbigare i början, men sedan en aning lättare.
    Lättare jämfört med 1 unge eller jämfört med när andra ungen kom?
  • anyXX

Vi har exakt två år mellan våra barn. Det var jobbigare de första åren tycker jag. När den yngsta blev runt året blev det lättare på så sätt att de kan leka med varandra. Det är fortfarande jobbigare att ha hand om båda, 3 och 5, nu för att de bråkar med varandra, men samtidigt har de så kul ihop också. Och om vi typ städa och grejar har de ändå varandra. Inte mycket till svar men jag tycker det är både jobbigare och lättare. Andra barnet så är man ju mer van och inte så orolig för allt, man vet hur man vill ha saker. Samtidigt har man inte de möjligheten att sova när bebisen sover som man har med första. Lycka till hur det än blir!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Genuin
    lövet2 skrev 2013-05-23 21:04:03 följande:
    Mycket jobbigare i början, men sedan en aning lättare.
  • keron

Beror på åldersskillnaden skulle jag tro.

För oss var det inte nån större skillnad. De två äldsta har 2 år och 5 månaders åldersskillnad.

• Marie 104

Vårt andra barn har vart så mycket lättare att ha och göra med.. Sover mycket, och lätt att få och somna.. Så det som vart det tuffaste för oss är samvetet.. Men nu är yngsta 7 månader och det det har ordnat upp sig.. Hon klarar att roa sig mycket själv och storebror älskar när hon skrattar åt han :) det är en sjukt mysig känsla!

• lövet2
    efm skrev 2013-05-23 21:06:56 följande:
    Lättare jämfört med 1 unge eller jämfört med när andra ungen kom?
    Lättare än att ha bara en. Med ett barn måste föräldrarna vara föräldrar, sällskap, underhållning och lekkamrater stora delar av tiden. Har barnet ett syskon, så är de varandras sällskap, underhållning och lekkamrater.
  • Echo

3-4 ggr så jobbigt som ett barn. Det sagt så är det inte särskilt jobbigt, våra barn är relativt "lätta". Men jämfört med hur jobbigt det var med bara en...

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
Svar på tråden Hur pass jobbigt är det med 2 barn jämfört med 1?