• Salikon

Moses, åsikter tack!?

Jag väntar en son och ganska länge har jag funderat över att ge honom namnet Moses. De flesta håller med om att det är ett vackert namn men en del säger att det kan man ju inte döpa sitt barn till. De anser att det är för "laddat". 

Jag tar tacksamt emot olika åsikter samt motiveringar till varför man tycker som man gör.

Jag är inte troende och själv tycker jag att det är ett fantastiskt fint namn.  

Namnet är inte så vanligt i Sverige och kanske startar jag en trend genom tråden. :) men det är en risk jag får ta. 

• Svar på tråden Moses, åsikter tack!?
  • lilmissredhotts

Jag tycker det är ett fint namn. Har själv tankar på att om jag får en son ska han heta Moses, fast i andranamn.

• karet

För mig är det ett religiöst namn och framförallt väldigt utländskt.

• Lindsey Egot the only one

Det är ju ett judiskt namn som är förknippat med Moses i vassen som sedan gick ur Egypten med israeliterna. Men vi har många namn från Bibeln som Isak, Jacob, Mattias, Lucas, Marcus, Adam, Rebecka, Maria, Hanna, Rakel, Lea, så varför inte Moses.
    Det heter förresten coldplay sångaren Chris Martin och hans fru skådespelerskan Gwyneth Paltrows son.

• Flickan och kråkan

Jag och sambon satt och pratade om namn till vår trea. Nu är inte Moses på tapeten, men vi kom att prata om det sedan jag läste din TS. Vi kom båda fram till att vi tyckte att det var fint. Kändes lite ovant, men fint. Klassiskt, lite ovanligt och stilrent/enkelt.

• Kinya

Det är för mig ett religiöst namn. Om jag hade träffat en pojke som heter Moses hade jag tagit för givet att ahns föräldrar är troende och går i kyrka/synagoga.  

• Vulpecula

Moses är mycket fint! Jag tycker inte att det känns för religiöst laddat, det är väl som Abraham och Salomon ungefär. Och egentligen som t ex Isak och Lea också, bara att de har blivit så populära att man inte tänker på det.

Min blogg om namn: olympiasoliver.blogspot.com
  • fluu

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Själva ljudet har jag lite svårt för,får det till mos/mosa.
    Men å andra sidan är det ett klassiskt bibliskt namn och den referensen gillar jag.
    Folk kommer nog dock förutsätta att ni är religösa,men det behöver ju nödvändigtvis inte vara ett problem.
    Har ni ett väldigt svenskt efternamn kanske det låter lite malplacerat,typ "Moses Jansson".

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • läkarstudent

Det är fint, men samtidigt väldigt religiöst förknippat. Många kommer nog anta att ni är troende. Känns det ok för er så är det ju inga problem, men jag personligen skulle jag tycka det var jobbigt.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Uffesson

Hade en i min klass som hette så. Själv tyckte jag att det var rätt eget så, men jag dömer ingen. Vi vill också ha namn på våra barn som inte är så vanliga.

• Salikon

Folk får gärna tro att jag är troende. Själv skulle jag nog inte anta det. Kul med så olika åsikter, får se om det passar när han kommer ut. Med dottern funkade inga av de namn som vi hade tänkt när vi väl träffade henne. Jag har en israelisk vän och han sa att Moses inte är särskilt vanligt varken bland judar eller i Israel. Vanligast är det tydligen i USA. Han tyckte dock att det var ett fint gammalt namn. Tack för allas input.

• hawiwi

Moses är ett väldigt vackert namn som jag också har tänkt på i flera år. Precis som många har nämnt tidigare i tråden då är det vanligt med bibliska/hebreiska namn, bara att man blivit så vad och inte tänker på det.
    De namn som räknas upp i tråden många kända hebreiska namn tex Salomon och Abraham, men jag kan informera att alla namn som slutar på EL, utom Axel och Torkel, är hebreiska namn. El är hebreiska för Gud och en ändelse som lades till på många namn för att göra dem förknippade med Gud, typ "[NAMN] den som ... Gud".

Kör på Moses! Väldigt fint.

Svar på tråden Moses, åsikter tack!?