Operationsundersköterska
Jag har sökt jobb som operationsundersköterska och ska på intervju om 1 vecka.
Om jag får jobbet - exakt vad gör man som uska på op? Jag jobbar idagsläget som uska i kommunal äldrevård.
Jag har sökt jobb som operationsundersköterska och ska på intervju om 1 vecka.
Om jag får jobbet - exakt vad gör man som uska på op? Jag jobbar idagsläget som uska i kommunal äldrevård.
Har haft lite insyn på op och det jag kan säga är tex: Förflyttningar från säng till op-brits, förflytta mellan rum, mottagning/inskrivning typ, hjälper kirurgen på med handskar, rock...
Kanske inte är rätt person att svara på frågan då jag är snart färdig op-ssk men jag försöker i alla fall utifrån min begränsade erfarenhet.
Op-usk är med som "pass" under operationer. Alltså står som osteril och handräcker op-ssk med det som behöver plockas upp innan op och efterhand under operationens gång. De har också stort ansvar i hur patienten är positionerad på op-bordet, är ofta behjälpliga narkos-ssk när det ska sövas, samt har andra ansvarsområden som t. ex. sterilförråd, förband mm.
Som alltid som ssk är jag oerhört tacksam för usk:an och skulle aldrig lösa ut mitt jobb utan henne/honom. Tycker själv att op är fantastiskt roligt och hoppas att du också kommer tycka det!
Tack för svar
Faihtfully beskrev det bra. Vill även tillägga vissa förberedelser innan op, städning efter op. Pass på salen kan ofta innebära att man sitter på en stol i fem timmar och inget händer.
Du är inte sugen att jobba som uska på vanlig vårdavdelning? Tror absolut att du skulle kunna få jobba som det! I alla fall timmis till och börja med. Då får du ta mycket blodtryck, puls och andra kontroller. Ta blodsocker, EKGn, blodprover ibland, lägga om sår, sätta KAD. Även såklart hjälpa patienter med deras hygien. Mycket samarbete med ssk och annan personal =)
Jag har sökt ALLT på ett sjukhus........har varit på 2 intervjuer tidigare och allt har låtit bra då men så har jobbet gått till ngn som har mer erfarenhet.
Börja med semestervikariat och försök stanna till hösten, du borde få tjänstledigt från ditt vanliga jobb för att prova landstinget istället...