Inlägg från: Kaktus |Visa alla inlägg
  • Kaktus

Operationsundersköterska

Kanske inte är rätt person att svara på frågan då jag är snart färdig op-ssk men jag försöker i alla fall utifrån min begränsade erfarenhet.
    Op-usk är med som "pass" under operationer. Alltså står som osteril och handräcker op-ssk med det som behöver plockas upp innan op och efterhand under operationens gång. De har också stort ansvar i hur patienten är positionerad på op-bordet, är ofta behjälpliga narkos-ssk när det ska sövas, samt har andra ansvarsområden som t. ex. sterilförråd, förband mm.
    Som alltid som ssk är jag oerhört tacksam för usk:an och skulle aldrig lösa ut mitt jobb utan henne/honom. Tycker själv att op är fantastiskt roligt och hoppas att du också kommer tycka det!

• Kaktus
    I love me skrev 2013-05-23 21:58:23 följande:
    Tack för svarGlad

Jag vill, verkligen VILL, jobba på sjukhus men det är svårt att få jobb där om man inte har erfarenhet av det.
    Jag har ca 9 års erfarenhet av kommunal äldrevård + 10 veckors praktik på sjukhus (5 veckor medicin/akutvårdsavd + 5 veckor barn/ungdomsavd). 
    Är det så? I det landsting jag jobbar i så skriker man efter personal. Nu kan jag ju bara ssk-skrået men där är det svårt att få folk till landstinget eftersom kommunen betalar bättre.
    Det är ju lite speciellt att jobba på op, framför allt om man kommer från kommunen där man har väldigt mycket kontakt med "brukarna". (Har själv jobbat i kommunen som usk:a.) Fördelen är ju att man har EN patient i taget som man kan ägna all sin uppmärksamhet åt. Dock har man ju inte så mycket tid att skapa en relation till patienten, vilket kan vara en nackdel. Som op-ssk lämnar jag dock ofta över till usk:an att ta den kontakten då jag står sterilklädd och inte kan lägga en hand på kinden eller trösta på det sätt jag vill. Så där har ju usk:an en stor fördel gentemot mig.
Svar på tråden Operationsundersköterska