• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • annaba

Midsommar på DS gynakut för blodprov och troligen också VUL så får vi se vad det hela säger.

• vivela

Igår var vi på inskrivning och träffade den troligtvis mest förvirrade barnmorska någonsin :)
    Hon började med att tala om att hon var tvungen att prata med oss om den sak... "Det är så här att när jag räknar på erat ägguttag så är ni inte alls i v.12 utan i v.15!"
    "Jaha, svarade jag bara, "Det hade ju varit skönt om det hade varit så men nu vet jag att det inte är så ;) "
    Barnmorskan blev lite ställd och så började hon räkna igen. "Oj, sa hon, jag räknade visst en månad fel..."
    Sedan fortsatte det i ungefär samma anda. Hon förklarade att hon skulle ta prov för både HIV och AIDS. "Så bra, svarade jag, Då kan jag vara helt säker på att jag inte har det då...

Sedan hade hon glömt bort att skicka in remissen till ultraljudet som vi skulle ta i v. 12 så den skickade hon in nu (hoppas jag)

Samtidigt så känner jag inte att jag har något behov eller ork att byta. Hon är jättetrevlig och vill väl men känns förvirrad. Om det hade varit hon som skulle göra ultraljuden -då hade jag bytt på en gång men det är det väl inte? hon ska väl bara prata och ge råd och ta lite prover och lyssna på hjärtljud, eller? Någon som vet?

Glad midsommar på er alla!  Hoppas ditt HCG har gått upp mer nu Annaba. 

• MrsCecilia

Lelle75: Jag menade om vilken tablett man tar först :), var lite oklar där. I bland är hjärnan snabbare än fingrarna. Roligt att du läst min blogg, det är ju en sjuhelsikesresa vi gjort.

Vivela: Fniss, stackare.  Du får väl se vad du tycker nästa gång, annars kan du byta.

Annaba: Fortsätter att hålla tummarna! DS gynakut har jag varit på två gånger inom en vecka. Deras varumat har godare godis än man tror

• annaba

Så, andas lite lugnare eftersom HCG idag visar 305, d v s lite mer än en fördubbling sen onsdagens värde. Läkaren på DS kollade med VUL också men kunde inte se något som vare sig visade på hinnsäck(ar) eller utomkveds (som ju var ett av orosmomenten med långsamt stigande HCG).  Livmoderslemhinnan var i och för sig inte överdrivet tjock, men det ansåg hon inte var något direkt att anmärka på med tanke på min ålder och att det i sig inte behöver betyda något för om det handlar om en graviditet eller inte. 

Hennes förslag var att ta om HCG provet en bit in i nästa vecka och att även göra ett förnyat ultraljud om en vecka eller två om proverna fortfarande visar stigande HCG-värden. I mina öron låter det rimligt men jag får se vad Riga säger om hur de vill att jag ska göra. Sen kan det förmodligen bli lite bökigt att få till nya tester - både med tanke på samarbetsläkarens ovilja att skriva remiss bara för det tredje provet, och även att han är på semester under veckan som kommer. Funderar närmast på att kontakta lokala MVC och se i vilken mån de kan hjälpa till, alternativt att jag får gå via VC eller i värsta fall privat och betala hela kostnaden själv. Nåja - det löser sig när vi väl är där.

Just nu är jag bara glad åt att HCG verkar öka som det ska och t o m ligger lite över vad det verkar som om det ska vara för den dag jag är på. Läkaren å andra sidan tyckte att det låg i lägsta laget - men hon verkade överhuvudtaget ganska förvirrad om hur hon skulle räkna längden på graviditeten - ville först ha mig till 5+2 (räknat från när jag sist hade mens, vilket ju inte är relevant alls utan att man ska räkna från dagen för ÄP som 2+0). För 4+4 som det ska vara så ligger jag helt OK på alla tabeller jag hittar online.

Vivelas upplevelse låter ju både rolig och mindre rolig. Bra att hitta en BM man trivs med, men samtidigt skulle jag nog personligen känna mig lite oroad över en virrpanna (men det är förmodligen ett utslag av min något överordentliga personlighet som vill ha struktur och ordning på allt runt omkring Flört)

• Caspianne

Grattis alla nykomlingar!

Härligt Annaba att allt ser bra ut med bra HCG, i vecka 5  kan man se hjärtljud på UL.

Mrs Cecilia: Låter jobbigt med alla blödningar och värken, men skönt ändå att allt går bra!

Vivela: Din bm kommer ej göra VUL, så återstår att se om du står ut med virrhjärnan Flört 
    Min bm är ordningen själv, vilket är tur efetrsom graviditeten gör MIG virrigare än vanligt.

Till den som undrade om antyal ÄD/klinik, jag har gjort 5 färska ÄD med olika donatorer och på tre olika kliniker. Gravid för första gånen blev jag på svensk klinik, men vi förlorade barnet i 23+0.
    Nu är jag gravid igen i v. 22+6 efter FET med samma donator.

• lelle75

Annaba, jösses vad skönt att höra, jag har tänkt på dig idag trots att jag inte känner dig, blev så glad över att det har gått bra! Kan det ha varit så då att det var en tvilling som du förlorade, säger dem att det är så?

Funderade precis på hur man räknar ut vilken vecka man är i, tror jag fick mitt svar nu Annaba. Är det alltid så vid ÄD att man räknar från dagen då äggplock gjordes, minus två veckor? Oavsett om man har stoppat in blastocyster?

Då mina östrogen och progesteronvärden sjönk så kraftigt så måste jag ta hela 12 (3x4) Lutinus (progesteron) tabletter om dagen () om dagen och 6 (3x2 östrogentabletter. Hur mycket tar ni andra? 

Har ni andra mätt progesteron och östrogenvärden? Låg ni bra där? Ngn som vet om dessa värden är viktiga?

• annaba

De har just nu inte gett någon förklaring alls på HCG-värdet. Kan vara att det är ett embryo som slutat utvecklas. Kan vara att min hormonutveckling har ett enstaka avvikande värde, vilket tydligen också förekommer. Bara att invänta nästa mätning och hoppas på att den ligger i linje och sen se vad ett nytt UL säger.

För mig har de inte mätt östrogen eller progesteron. Har sannolikt inte funnits behov då jag inte haft några blödningar vilket brukar tyda på att halterna är tillräckliga.

• annaba

Vad gäller nivåerna så tar jag 8mg Progynon och 800mg Progesteron (vagitorier) per dag. Fördelat på hälften morgon och hälften kväll.

• lelle75

Tack snälla Annaba för ditt svar!!! Nu förstår jag lite varför mina värden var så låga, fick öka min dos till 1200 mg progesteron och 12 mg östrogen, innan tog jag bara 300 mg progesteron och 4 mg östrogen, kanske inte så konstigt att dessa nivåer var så låga. Jag har inte heller några blödningar, bara mina värden som har sjunkit.

• Pia700

Hej! Glömde presentera mig tidigare när jag kastade in min fråga. Har gjort min första äd i Helsingfors. Satte in 2 st toppkvalitet 5-dagars blastocyster. Har tyvärr fått kraftiga smärtor o blödningar så jag tror det är kört. Är 30 mil hemifrån o fick åka in på akuten i Mora. Syntes två graviditeter på vul men för tidigt att se hjärtan. Blödningarna kan vara missfall sa doktorn. Ser att några av er får mycket högre doser progesteron. Jag tar bara 300 mg. Kanske något att fundera över om det inte går bra den här gången?

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD