Vi som nyss plussat med ÄD
Vad gäller nivåerna så tar jag 8mg Progynon och 800mg Progesteron (vagitorier) per dag. Fördelat på hälften morgon och hälften kväll.
Vad gäller nivåerna så tar jag 8mg Progynon och 800mg Progesteron (vagitorier) per dag. Fördelat på hälften morgon och hälften kväll.
Om du har skärande, huggande smärtor eller ordentliga kramper (så att du känner ihållande sammandragningar och inte bara lite stick och drag) alternativt om du börjar blöda mer tycker jag du ska åka in akut för att få det kollat. Vila och försök ta det lugnt tills vidare.
Vet att vissa fått ordinerat C-vitamin och magnesium vid blödningar, tror MrsCecilia är en av dem. Har dock ingen koll på hur mycket och skulle avråda från att experimentera själv utan att veta ungefärlig dos
Håller tummarna att det bara är ytliga blodkärl i slidan/livmodertappen som bråkar med dig. Vävnaderna blir irriterade och blöder lättare av medicinerna vi tar.
Beklagar Pia. Visst hade ni fler embryon nedfrysta? Låt kropp och själ läka och komma tillbaka till normalläge igen och ta en funderare på om ni vill försöka igen.
Lelle75 visst är du i Stockholm? Danderyds Sjukhus och Karolinska i Huddinge har gynakuter som är öppna dygnet runt alla dagar i veckan. Karolinska i Solna 8-15 vardagar. Södersjukhuset ska också ha gynakut men osäker på öppettider.
Spelar ingen roll för väntetider om du åker nu eller måndag, ungefär samma oavsett när. Troligen får du snabbast hjälp på akuten, MVC eller vanlig gyn kan knappast ta emot samma dag.
Räkna med minst 3-4 timmar på akuten, ofta mer. De ska ta prover som analyseras och ha alla resultat innan du får träffa läkare så det tar en stund. Men bättre det än att gå och vara orolig.
Gammalt blod (brunt) är oftast bättre tecken än färskt (rött). En grav test nu säger vare sig bu eller bä, de vill se faktiska nivåer av HCG för att kunna jämföra mot dels tidigare prover och vilken vecka du befinner dig i. Nivån ligger vad jag förstått ofta kvar på ungefär samma nivå om ett embryo precis släppt för att sen långsamt sjunka, så det är inget som sker omedelbart.
Lelle75 du är 4+6, d v s vecka 5 och går in i vecka 6 imorgon som är 5+0. Vi ligger nämligen helt lika. Vår ÄP och befruktning var också 3/6. Hade ET med 3-dagars embryon 6/6.
Det är för tidigt att se något på VUL precis som för mig när jag var inne igår. Nu till veckan kan man sannolikt se hinnsäck, mot sluter av veckan kanske tickande hjärta. Säkrare att se hjärtat dock om vi låter det gå en eller två veckor till.
Hittade också en länk som jag inte kan lägga till från telefonen. Men som i princip sa att vid HCG 1000-1500 bör man se hinnsäck. Vid HCG över 5000 bör man se en fungerande graviditet när man tittar med UL. Om man vid de värdena inte hittar något med UL kan det tyda på att något inte är som det ska.
Jaha - då har jakten på någon som kan ta nästa blodprov påbörjats. MVC har ingen möjlighet eftersom jag inte är inskriven där. De hänvisar vidare till gyn-mottagningen på DS, lämnat telefonnummer och väntar på att de ska ringa upp. Väntar också på att gyn hos Mama Mia ska kontakta mig senare under dagen - även om min normala gyn är på semester så kanske det finns en viss möjlighet att någon annan kan hjälpa till med remiss för provet.
Ska nog försöka även via Sophiahemmet och kanske CvL - även om jag gissar att de prioriterar egna patienter så kan det vara värt ett försök. Inväntar nog samtalet från DS först dock - det känns som bästa chansen just för tillfället i och med att jag var på gynakuten där och läkaren som undersökte mig rekommenderade nytt blodprov och helst även UL om 1-2 veckor för att följa upp.
Ni som gått privat för att göra blodprov/UL - vill minnas att det är Strandkliniken som nämnts - stämmer det? Googlade lite snabbt på namnet och hittar bara en privatmottagning för plastikkirurgi under det namnet - men de kanske även har gyn som kan hjälpa till...
Gyn-mottagningen på DS hänvisade till min normala gyn och verkar inte vilja ta i det hela med tång ens. Väntar i och för sig fortfarande på telefon från Mama Mia där jag gått hittills - men har inte så stort hopp eftersom min normala gyn har semester och jag fått uppfattningen om att de övriga där inte har riktigt samma kunskaper och/eller positiva inställning till ÄD utomlands.
Strandkliniken har dålig bemanning under sommaren, hänvisade vidare till back-up inne i stan där ingen svarar på kliniken.
Lite arkeologisk forskning i ÄD/IVF-trådar lönade sig. Hittade en privatgyn i Solna som är vänligt inställd till oss fertilitetsturister (samarbetar/samarbetade tydligen med CFC i Danmark om jag förstod de gamla trådarna rätt) och har tid på onsdag 11.30 för att få ta mitt blodprov. Andas ut åter en gång.
Det är ju ett heltidsjobb i sig att försöka bli gravid och få den hjälp man behöver när man ställer sig utanför den svenska sjukvården.
Lelle75, här är länken till den sidan jag pratade om tidigare.
www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
Den behandlar i och för sig utomkvedshavandeskap/extrauterin graviditet, men det som är intressant för vår del i tidig graviditet och om något syns på UL eller inte är den citerade biten nedan
"Vid s-hCG >1000-1500 IU/L bör en intrauterin hinnsäck ses.
Vid s-hCG >5000 IU/L bör en viabel intrauterin graviditet ses."
Eller översatt från medicinskt språk - vid hCG värde mellan 1000-1500 bör man se en hinnsäck i livmodern, vid värde över 5000 bör man se hinnsäck/gulesäck och ett foster i livmodern (osäkert på om de i det också innefattar hjärtaktivitet - går inte att utläsa från texten).
Lelle, den här kalkylatorn säger att du ligger på en dubbleringstid av 66 timmar med de värdena du angav (kanske inte helt exakt eftersom jag inte vet tiderna du tog proven på - men stämmer på ett ungefär). Under 1200 IU/L ska dubbleringstiden ligga mellan 31-72 timmar för att räknas som normal, så du ligger inom det spannet.