• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • annaba

Skönt MrsCecilia. Vecka 8 här, går in i vecka 9 på måndag. Imorgon är det dags för UL för att se vad som gömmer sig därinne - förhoppningsvis hittar de en eller kanske till och med två småttingar med fint tickande hjärta. Hjärta

• annaba

Så var dagens VUL avklarat med lite blandad kompott på resultatet. Bara ett embryo som syntes på UL - vilket jag ju redan hade misstänkt själv med den lilla blödning jag hade tidigare att det kunde ha varit det andra embryot som släppte och försvann ut..

På den positiva fronten så är det helt tydligt ett embryo, i livmodern, med hinnsäck och gulsäck. Finns inte heller tillstymmelse till blödning vare sig på ultraljudet eller från livmoderhalsen, rent och fint överallt.

Embryot är dock mindre än förväntat med tanke på befruktningsdatum och insättning - uppskattat till 6+4 baserat på storleken idag, d v s ungefär en vecka kortare gånget än vad vi trott. Det finns ju dock en viss felmarginal med ultraljudet vilket läkaren noga påpekade - upp till fem dagar fel, alldeles särskilt på så tidiga ultraljud där ju varje millimeter är rätt stor skillnad för hur långt gången du bedöms vara. Lite mer oroande är kanske att han inte kunde upptäcka någon hjärtaktivitet, men med en uppskattad graviditetslängd på 6+4 är det dock i gränslandet för där det inte är helt säkert att man ser det.

Sammantaget tyckte han inte att det fanns någon större anledning att vara väldigt orolig ännu, jag har inte ont och inga tecken på blödningar, speciellt inte eftersom min hCG utveckling var lite långsam i början vilket kan tyda på att embryot fäste och började utvecklas något senare än normalt. Nytt ultraljud någon gång i mitten av nästa vecka för att se hur det hela ser ut då - hoppas på att pyret växer till sig och att vi då får se ett hjärta som börjat slå.

• Caspianne

Vad skönt att dina blödningar gett med sig MrsC. Hoppas det håller i sig! Vad härligt det låter med er semestervecka!
    Jag har varit för orolig för att vi skulle ha vågat oss iväg på en utlandsemester, men nu i v. 26+0 mår jag äntligen jättebra och oron börjar lägga sig, succesivt. Så nu känner jag att det vore superskönt med utlandsemester

annaba: Håller tummarna för att ni får se hjärtaktivitet nästa vecka, du är verkligen värd det, efter allt strul. Men precis som läkaren sa, tycker jag inte du ska oroa dig í förskott. 

• Lie71
    Caspianne skrev 2013-07-13 22:06:34 följande:
    Vad skönt att dina blödningar gett med sig MrsC. Hoppas det håller i sig! Vad härligt det låter med er semestervecka!
    Jag har varit för orolig för att vi skulle ha vågat oss iväg på en utlandsemester, men nu i v. 26+0 mår jag äntligen jättebra och oron börjar lägga sig, succesivt. Så nu känner jag att det vore superskönt med utlandsemester

annaba: Håller tummarna för att ni får se hjärtaktivitet nästa vecka, du är verkligen värd det, efter allt strul. Men precis som läkaren sa, tycker jag inte du ska oroa dig í förskott. 

Vad glad jag blir att läsa att du är i v 26+0. Och att du mår bättre
    Ha nu en skön semester och en fortsatt bra sommar.

Grattis alla andra i tråden till era graviditeter     
  • Juliette F
    annaba skrev 2013-07-13 18:07:58 följande:
    Så var dagens VUL avklarat med lite blandad kompott på resultatet. Bara ett embryo som syntes på UL - vilket jag ju redan hade misstänkt själv med den lilla blödning jag hade tidigare att det kunde ha varit det andra embryot som släppte och försvann ut..

På den positiva fronten så är det helt tydligt ett embryo, i livmodern, med hinnsäck och gulsäck. Finns inte heller tillstymmelse till blödning vare sig på ultraljudet eller från livmoderhalsen, rent och fint överallt.

Embryot är dock mindre än förväntat med tanke på befruktningsdatum och insättning - uppskattat till 6+4 baserat på storleken idag, d v s ungefär en vecka kortare gånget än vad vi trott. Det finns ju dock en viss felmarginal med ultraljudet vilket läkaren noga påpekade - upp till fem dagar fel, alldeles särskilt på så tidiga ultraljud där ju varje millimeter är rätt stor skillnad för hur långt gången du bedöms vara. Lite mer oroande är kanske att han inte kunde upptäcka någon hjärtaktivitet, men med en uppskattad graviditetslängd på 6+4 är det dock i gränslandet för där det inte är helt säkert att man ser det.

Sammantaget tyckte han inte att det fanns någon större anledning att vara väldigt orolig ännu, jag har inte ont och inga tecken på blödningar, speciellt inte eftersom min hCG utveckling var lite långsam i början vilket kan tyda på att embryot fäste och började utvecklas något senare än normalt. Nytt ultraljud någon gång i mitten av nästa vecka för att se hur det hela ser ut då - hoppas på att pyret växer till sig och att vi då får se ett hjärta som börjat slå.
    Håller tummarna för att allt går bra annaba! {#emotions_dlg.flower}Gravid
  • TyckOmMig

MrsCecilia-jag är alltid halvkass i magen stackars mina två inneboende men jag tycker ändå jag har en relativt bra mage nu i förhållande till innan ET och fram tills 22/5 då jag varit toxinförgiftad av ett penicillin jag tog mot en tandinfektion i början på februari.Konstant diarre i 3 månader trots olika penecillin mot det de bet inte på toxin A & B  innan jag fick hjälp på Infektionen sjukhuset med donation av feces av anhörig.Sådant dom pratar om på Aktuellt igår bla.Inte nice vill jag lova men det är nog ganska vanligt att magen blir ur balans någongång kanske omställningen sen du varit på semestern i Italien?!Lycka till imorgon.För det är väl imorgon du ska göra KUB?

• pili

Hej alla! Hoppas ni har det bra. Har befunnit mig i radioskugga ett tag så jag hänger inte med på alla turer här. Verkar som att det är bra med er. annaba: jag tror ditt lilla pyre växer till sig under veckan. Hinnsäck, foster och gulesäck är ju alla tecken på en graviditet som går framåt. Hjärtaktivitet är säkert i full gång nästa vecka. MrsCecilia: min mage har varit kass och obalanserad ända sedan i maj. Diarre, gaser, förstoppning, rapningar om vartannat. Jobbigt. Därtill illamåndet, huga. Trodde ett tag att det hade lättatt då jag mådde bättre i några dagar i förra veckan. Men icke. Nu kommer det i chockvågor och medicinerna hjälper inte riktigt. I morgon blir det KUB för mig och på fredag tar jag sista kladdiga proggisen. Hurra! Då har jag fasat ut både Progynon och Progesteron helt. Underbart.

• TyckOmMig

pili-lycka till med ditt KUB imorgon med och härligt för dig att snart ha fasat ut medicinerna helt!

• pili

Tack Tyckommig! Vi hoppas att det går bra på KUB men är lite nervösa förstås. Enda riktiga "livstecknet" är mitt illamående. I övrigt känner jag ingen växtvärk, ingen begynnande mage, inga stora ömma bröst. Men man försöker att inte vara nojjig. Imorgon får vi veta hur det står till

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD