• FruFrank

Katten spyr hela tiden!? JÄTTE OROLIG :(

Min katt har hållit på spytt i 4 dagar nu, några ggr per dag.
    Han spydde även lite blod/slem vid ett tillfälle. Äter o dricker som vanligt.
    Han är ca 9månader okastrerad.

Vad kan det vara för fel? någon som vet? Tacksam för svar

• Svar på tråden Katten spyr hela tiden!? JÄTTE OROLIG :(
  • Mia83

Någon parasit kanske? Du bör nog kontakt veterinär.

• Fille Fjonkan

Jag vet inte vad som kan vara fel, men vi har en katt som gör så periodvis. Sä länge han bara får "specialtorrfoder" (sensible 33 eller liknande heter det) eller kokt fisk så spyr han sällan - bara när han ätit presentsnöre, krukväxter eller dyl.
    Så fort man försöker ge någon annan sorts mat (de är 4 katter varav åtminstone 2 gärna vill ha och klarar av mer varierad mat) så spyr han hela tiden och över allt.

*innerligt trött på att torka kattspyor *

• TweleGirl

Kanske har han svalt något som inte vill komma ut..? eller parasit som mia skrev!

• vadskajaghetadå

vår katt spyr i omgångar

efter ett tag kommer det lite blod, eller det är rosa

han äter inget under tiden men dane fter brukar det vara bra

• TweleGirl

men det är inte bra när det kommer blod väl..? det visar ju att magen försöker få bort något som inte ska vara där?

• Mia83

Jag förstår att man frågar här för teorier och råd, men jag tycker iaf att du borde prata med en veterinär. Troligtvis är det ju inte ngt farligt, men det kan ju vara bra att utesluta det iaf.

• TweleGirl

håller med mia. om katten beter sig annorlunda än den brukar ska man nog ta reda på vad det är..

• FruFrank

Bara fråga en veterinär eller ta med katten? hur mycket kostar det isåfall?

• Mia83

Du kan ju alltid ringa först om du vill, men jag antar att de tar betalt för telefonkonsultation också i vissa fall. Vet tyvärr inte vad det kostar. Men ett vanligt besök kan ju knappas kosta mer än ett par hundra kr. Att kastrera en kanin t ex (har inte katt, men hade kanin) kostar ju runt 500 och det är ju ett ingrepp.

• Jag är Dinah

Jag hade samma problem med min ena kisse. Vi bytte foder och sen blev det bra!

• Humla78

Ofta har de en viss tid då man kan ringa och få prata med vetrinär. Ring tidbokningen och fråga. Vi har pratat med vetrinär flera gånger och aldrig behövt betala nåt. Sen faxade vetrinären receptet till det apotek vi ville så var det bara att hämta ut.

• vackrastarflow

mitt absolut bästa tips är att ringa Agria-veterinären. numret finns på www.agria.se. det kostar 25 kr att ringa dit, men han är jättebra, vi har ringt dit flera gånger och han har varje gång lugnat oss. Det sköna med honom är att han tjänar inget på ditt djur, så man får väldigt raka svar. Man kan dock bara ringa "konstiga" tider, som kväll och helg, men det är ju då alla andra veterinärer INTE svarar.

hoppas din kisse mår bättre snart!

• timberhochmandie

Jag ringde veterinären och frågade när min katt gjorde så där. De gissade på mask och jag körde an avmaskningskur. Sedan var allt bra igen!

*kram*

• Sarge

Vår ena katt kräktes en massa i 3 dagar för några år seda....tillslut åkte vi till veterinären
    Det visade sig att hon hade råkat svälja ett 50 cm långt snöre !!
    Det blev operation & hon klarade livhanken...

Ett råd är att alltid ha en kattförsäkring !
    Hade vi inte haft det hade vi tyvärr inte haft råd att rädda henne, då operationen gick lös på 17.000:- !!

• Solkatta

Kan ha fått i sig något olämpligt. Eller så kan katten vara förstoppad! Prova i så fall med flytande parafin från Apoteket.

• Elute

Bäst att rådfråga veterinär innan du behandlar själv, så ingenting förvärras. Har han svalt nåt föremål så kan han dödas av en paraffinomgång, ring en smådjursklinik eller veterinär för hund o katt i tel katalogen så får du råd. Kostar inget att ringa, men de kanske vill undersöka katten.
    Enligt djurskyddslagen måste alla djur få den vård de behöver, och det innebär att man också tar reda på varför djuren är sjuka.
    Lycka till med kisse.

• MammaVeronika

hej! min katt (6mån) gjorde också så i två dagar, först trodde jag att fisken hon fått kanske var dålig men det fortsatte, sedan såg jag små vita "snören", ungefär som spaghetti fast smalare i spyan... ringde då till vetrinären, visade sig att det var bandmask som tydligen inte det första avmsakningsmedlet rådde på... blev recept på bättre avmaskningsmedel och sedan slutade kräkningarna... man jag tycker du ska ringa vetrinären, de kan svara på mycket genom telefon... hör gärna av dig igen och berätta hur det går för katten, tror många är nyfikna...!!

ha det bra och hoppas det löser sig!!

Svar på tråden Katten spyr hela tiden!? JÄTTE OROLIG :(