• Anonym (trött mamma)

Behöver hjälp med min fyraåring! ADHD?

Jag har en son som fyller 4 i juni, han har också en lillasyster som är 2. Ända sedan han föddes har sömnen varit ert svårt kapitel - fram tills han var 1 (!) kunde han endast sova middag PÅ mig. Han har aldrig sovit en hel natt i egen säng. Problemet är, att jag tror han lider av konstant sömnbrist. Han kan bara inte sova ensam! Inte ens i våran säng. Han somnar i sin säng, med pappa för han vägrar sova med mig (funkar fint om inte pappa är hemma eller efter mycket vrål och skrik.) Innan vi hinner lägga oss har han vaknat flera gånger, skriker och gråter. Han vaknat flera gånger under natten, och så fort pappa går upp kastar han sig efter. Han sover alltså till Max 0630 två gånger i månaden (pappa jobbar heltid vardagar, jag jobbar nog vården och således varannan helg.) Annars är det 05 som gäller. Vilken tid han lägger sig på kvällen spelar ingen roll, han är lika trött ändå. Han däcker efter förskolan om jag inte aktivt kämpar för att hålla honom vaken. Ibland somnar han kl 17 på kvällen, för natten alltså, men är ändå lika trött på dagen... Eller rättare sagt, han är heeelt speedad. Han förstör saker, gapar, skriker, slåss, rymmer. Elak även mot kompisar, han är likadan på förskolan - de har börjat reagera lite grann. Börjar fundera på om han har adhd 😞 Nånting är ju fel. Han har aldrig någonsin kunnat leka själv, inte på 4 år. Vi ska på fyraårskontroll på Bvc om en månad, ska ta upp detta då. Är det någon som kan hjälpa mig under tiden...? Jag behöver konkreta tips innan vi går in i väggen!

• Svar på tråden Behöver hjälp med min fyraåring! ADHD?
  • Anonym (trött mamma)

Sorry för ihopknölad text, paddan vill inte bryta rader...

• Anonym (hm)

alltså.. att han är speedad beror nog säkerligen på hans sömnproblem.

min 4åring, ju tröttare han är desto mer uppjagad blir han....
    bråkig och dryg.. slår på sin lillebror.. lyssnar inte.. hittar på jäkelskap..
    (misstänker inte adhd eller så heller, men märker att han blir såhär om han sovit för lite... han behöver bara 10h/natt ungefär).

det finns ju sömnmedel för barn att få, det torde vara berättigat till er son.
    han verkar ju lida av separationsångest och han lär ju knappast få någon vidare djupsömn om han är sådär lättväckt.. :( 

• En blå giraff

Vi har haft mycket sömnproblem med vår äldsta son som höll i sig ungefär tills han var 4 år. Dock inte lika illa som med er son. Jag tror ändå att nyckeln till att få det bättre för er är att få ordning på hans sömn. Han kanske inte alls skulle vara så speedad om han sov ordentligt. Du skriver att han vaknar 05 vad ni än gör - sådan har min pojk också varit tyvärr. Jag undrar - kan ni inte lägga honom väldigt tidigt under en period får ni se vad som händer? Jag menar kanske att lägga honom kl 18.30. Det kanske är det han behöver och ni får lite ro iallafall under kvällen. Han verkar ju somna tidigt vissa kvällar men du tycker inte det hjälper - men kanske hjälper det om han somnar jättetidigt nästan varje kväll?

Hur är han när han vaknar på kvällen/natten? Är han liksom "okontaktbar"? Min son hade nattskräcksattacker då han skrek och grät flera ggr/natt under långa perioder. Han gick inte att lugna och trösta eftersom han inte var "med". Detta blev värre och värre om han sov för lite. Därav mitt tips att lägga pojken jättetidigt varje kväll. För om han vaknar kl 05 så kanske han behöver somna senast kl 19 och gärna ännu tidigare för att hinna få tillräcklig sömn.

• En blå giraff

Min son är också väldigt beroende av att det är en bra kvällsrutin som helst är likadan varje kväll. Då kommer han lättare till ro och kan sova. Jag försöker börja att varva ner och köra den rutinen någon timme innan läggningen. Vi stänger av TV och så får han ordentligt att äta, t.ex. smörgås och gröt. Jag läser saga och vi byter till pyjamas. Sen följer jag med honom upp till rummet och läser en liten pixibok. Min son somnar själv men jag tror din son behöver tryggheten att somna med pappa om han är så orolig.

• Anonym (CT)

Be att få melatonin utskrivet, så där kan ni inte ha det. Stackars er allihop. Vår pojke hade också stora sömnproblem. Melatonin har hjälpt. Han somnar fortfarande inte ensam och inte i sin egen säng, men han sover hela nätter och somnar regelbundet samma tid varje kväll.

Jag förutsätter att ni har provat allt annat: mörkläggning, varva ner, kvällsbad, stänga av teven i god tid, kvällsmål, godnattvisor osv.

• silasmamma

Ge inte detta läkemedel till barn i åldern 0 till 18 år, eftersom det inte har testats på barn och dess effekter inte är kända.

Skulle ALDRIG någonsin ge mitt barn piller!! Detta står på FASS

• Litet My

Vi fick Melatonin då sonen knappt sov alls och gjorde han det var han uppe vid 4 och hittade på div tokigheter. Dock plockade vi bort Melatoninet för ett halvår sedan då det tog slut och vi inte kom iväg och hämta ut mer på en vecka och sonen faktiskt sov ändå, precis som med mindre barn föder sömn oftast mer sömn dvs får barnet sova ut sover det bättre sedan när han/hon kommer in i de rutinerna.Tycker i första hand det låter som han är grymt övertrött, nu har min son en diagnos som gör att han tar in för mycket intryck och därför behöver stänga av lite under dagen för att orka, hur är det med er son, finns det möjlighet för en liten vila mitt på dagen för att samla kraft för att orka sköta sig resten av dagen?

Jag tänker att A & O är att få ordning på sömnen, om det sedan inte bättrar sig då kan det vara dags att kanske fundera över diagnos, men sömnbrist kan minst sagt göra även en vuxen människa rörig,sur, elak och tvär, och för ett litet barn blir det ännu jobbigare. Så tänker jag, samt att man varvar energigivare med energitagare under dagen och lägger en vila och tex en nedvarvning under dagen så han orkar men även för att lära sig att slappna av, är man övertrött och lite hyper så är det en konst i sig att varva ner och ta det lugnt.    

• Litet My
    silasmamma skrev 2013-05-27 00:25:26 följande:
    Ge inte detta läkemedel till barn i åldern 0 till 18 år, eftersom det inte har testats på barn och dess effekter inte är kända.

Skulle ALDRIG någonsin ge mitt barn piller!! Detta står på FASS

Men ge inte ditt barn dem då, svårare än så är det väl inte? Varför inte hjälpa TS istället för att uttala dig om något du uppenbarligen inte har någon kunskap om. Vet du ens vad Melatonin är utan att googla?
  • Anonym (sömnrytm)

Han sover alltså ca 12 timmar per natt? Då sover han rätt mycket, men fel timmar. Har ni försökt ändra läggtiden genom att utöka sakta men säkert? Alltså kanske 10-15 minuter per vecka?

Vad äter barnet en helt vanlig dag?

• Anonym (trött mamma)

Som det är just nu kan kan lägga sig mellan 17-18, för att få sina timmar som blå giraffen säger. Jag vet att det är helfel timmar men ärligt talat så orkar jag bara inte kämpa med en övertrött, bråkande pojk längre. Så tråkigt nu Men ingen skillnad Därav min Adhd-fundering. Har tänkt att sömnbrist kanske tar ett tar att sova ikapp liksom... Litet My- får jag fråga vart ni gått, barnmedicin?

• Anonym (trött mamma)

Har förresten alltid upplevt att han har ett stort sömnbehov, han sov två gånger om dagen ända tills han var 2 tex.

• Anonym (trött mamma)

Mat en vanlig dag. Frukost ett kokt ägg, finncrisp eller grov macka med ost, mjölk. Mat och mellis på förskolan, äter alltid bra där. Middag hemma, allt från fläskfilegryta (som det blir idag ) till ugnspannkaka eller korvstroganoff. Grov smörgås eller knäckebröd till kvällen om han är vaken, men oftast behöver han läggas efter middagen. Låter det helfel tycker ni...? Barnen är på fsk i genomsnitt 25 h/ vecka tror jag det är, jag jobbar rätt oregelbundet med kvällar och helger så jag är hemma rätt mycket. Följer dock förskolans mönster (på ett ungefär....) även hemma vad gäller tider.

• Anonym (trött mamma)

Upplever ibland nattskräck, men oftast är han bara hysterisk tills han får tag i pappa. Får fullständig panik om syrran skulle råka ligga hos pappa (att en pappa har två sidor är tydligen oväsentligt ) det hjälper inte alls om jag går in, om det inte var så att pappa inte var hemma vid läggning. Så nattskräck vette fasen. Han pratar alltid mycket i sömnen och går även i sömnen.

• Anonym (E)

Tror inte på ADHD utan gissar att det förmodligen är sömnbristen som ställer till det. Kvarstår problemet när sömnen har varit ok en längre period kan man ju isåfall börja fundera på ADHD.

Vill tipsa om Omega, kolla den här tråden  www.familjeliv.se/Forum-24-95/m51815479.html . Har ett barn som också haft dålig sömn med nattskräck och framförallt svårt att varva ned och komma till ro vid läggdags, varje kväll var en kamp och läggningen tog flera timmar. Det har blivit mycket bättre sen vi började ge omega tillskott.

Har ditt barn någon allergi, eller har haft? Läste att mjölkallergi kan yttra sig i bara sömnstörningar hos framförallt äldre barn. Finns en studie som visar att äldre barn med ADHD diagnos blev av med diagnosen när de slutade med mjölk. Det var inte ADHD som var problemet utan just sömnstörningar. 

Förstorade polyper och reflux kan också göra att man vaknar ofta. Tycker att du ska boka tid på en barnmedicinskmottagning och låta dom undersöka honnom. Finns ju även sömnmottagningar. 

Jag skulle också försöka få barnet att sova tidigt. Han har ju inte 12sömntimmar när han vaknar så mycket och har han ett stort sömnbehov behöver han kanske fler timmar än så.  

Hoppas att det löser sig för er    

• Litet My

TS: Läkaren på habiliteringen men oavsett det finns barn med sömnstörningar som inte har diagnos också, kolla med BVC och se om de kan hjälpa dig vidare.

• silasmamma

Nej fy fan att ge sånt till barn. Har pratat med läkare om detta och sökte på FASS så jag har fått det förklarat. Stoppa i barn sånt skit!!!!!

Svar på tråden Behöver hjälp med min fyraåring! ADHD?