Inlägg från: Anonym (trött mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött mamma)

Behöver hjälp med min fyraåring! ADHD?

Jag har en son som fyller 4 i juni, han har också en lillasyster som är 2. Ända sedan han föddes har sömnen varit ert svårt kapitel - fram tills han var 1 (!) kunde han endast sova middag PÅ mig. Han har aldrig sovit en hel natt i egen säng. Problemet är, att jag tror han lider av konstant sömnbrist. Han kan bara inte sova ensam! Inte ens i våran säng. Han somnar i sin säng, med pappa för han vägrar sova med mig (funkar fint om inte pappa är hemma eller efter mycket vrål och skrik.) Innan vi hinner lägga oss har han vaknat flera gånger, skriker och gråter. Han vaknat flera gånger under natten, och så fort pappa går upp kastar han sig efter. Han sover alltså till Max 0630 två gånger i månaden (pappa jobbar heltid vardagar, jag jobbar nog vården och således varannan helg.) Annars är det 05 som gäller. Vilken tid han lägger sig på kvällen spelar ingen roll, han är lika trött ändå. Han däcker efter förskolan om jag inte aktivt kämpar för att hålla honom vaken. Ibland somnar han kl 17 på kvällen, för natten alltså, men är ändå lika trött på dagen... Eller rättare sagt, han är heeelt speedad. Han förstör saker, gapar, skriker, slåss, rymmer. Elak även mot kompisar, han är likadan på förskolan - de har börjat reagera lite grann. Börjar fundera på om han har adhd 😞 Nånting är ju fel. Han har aldrig någonsin kunnat leka själv, inte på 4 år. Vi ska på fyraårskontroll på Bvc om en månad, ska ta upp detta då. Är det någon som kan hjälpa mig under tiden...? Jag behöver konkreta tips innan vi går in i väggen!

• Svar på tråden Behöver hjälp med min fyraåring! ADHD?
  • Anonym (trött mamma)

Sorry för ihopknölad text, paddan vill inte bryta rader...

• Anonym (trött mamma)

Som det är just nu kan kan lägga sig mellan 17-18, för att få sina timmar som blå giraffen säger. Jag vet att det är helfel timmar men ärligt talat så orkar jag bara inte kämpa med en övertrött, bråkande pojk längre. Så tråkigt nu Men ingen skillnad Därav min Adhd-fundering. Har tänkt att sömnbrist kanske tar ett tar att sova ikapp liksom... Litet My- får jag fråga vart ni gått, barnmedicin?

• Anonym (trött mamma)

Har förresten alltid upplevt att han har ett stort sömnbehov, han sov två gånger om dagen ända tills han var 2 tex.

• Anonym (trött mamma)

Mat en vanlig dag. Frukost ett kokt ägg, finncrisp eller grov macka med ost, mjölk. Mat och mellis på förskolan, äter alltid bra där. Middag hemma, allt från fläskfilegryta (som det blir idag ) till ugnspannkaka eller korvstroganoff. Grov smörgås eller knäckebröd till kvällen om han är vaken, men oftast behöver han läggas efter middagen. Låter det helfel tycker ni...? Barnen är på fsk i genomsnitt 25 h/ vecka tror jag det är, jag jobbar rätt oregelbundet med kvällar och helger så jag är hemma rätt mycket. Följer dock förskolans mönster (på ett ungefär....) även hemma vad gäller tider.

• Anonym (trött mamma)

Upplever ibland nattskräck, men oftast är han bara hysterisk tills han får tag i pappa. Får fullständig panik om syrran skulle råka ligga hos pappa (att en pappa har två sidor är tydligen oväsentligt ) det hjälper inte alls om jag går in, om det inte var så att pappa inte var hemma vid läggning. Så nattskräck vette fasen. Han pratar alltid mycket i sömnen och går även i sömnen.

Svar på tråden Behöver hjälp med min fyraåring! ADHD?