Behöver hjälp med min fyraåring! ADHD?
Jag har en son som fyller 4 i juni, han har också en lillasyster som är 2. Ända sedan han föddes har sömnen varit ert svårt kapitel - fram tills han var 1 (!) kunde han endast sova middag PÅ mig. Han har aldrig sovit en hel natt i egen säng. Problemet är, att jag tror han lider av konstant sömnbrist. Han kan bara inte sova ensam! Inte ens i våran säng. Han somnar i sin säng, med pappa för han vägrar sova med mig (funkar fint om inte pappa är hemma eller efter mycket vrål och skrik.) Innan vi hinner lägga oss har han vaknat flera gånger, skriker och gråter. Han vaknat flera gånger under natten, och så fort pappa går upp kastar han sig efter. Han sover alltså till Max 0630 två gånger i månaden (pappa jobbar heltid vardagar, jag jobbar nog vården och således varannan helg.) Annars är det 05 som gäller. Vilken tid han lägger sig på kvällen spelar ingen roll, han är lika trött ändå. Han däcker efter förskolan om jag inte aktivt kämpar för att hålla honom vaken. Ibland somnar han kl 17 på kvällen, för natten alltså, men är ändå lika trött på dagen... Eller rättare sagt, han är heeelt speedad. Han förstör saker, gapar, skriker, slåss, rymmer. Elak även mot kompisar, han är likadan på förskolan - de har börjat reagera lite grann. Börjar fundera på om han har adhd 😞 Nånting är ju fel. Han har aldrig någonsin kunnat leka själv, inte på 4 år. Vi ska på fyraårskontroll på Bvc om en månad, ska ta upp detta då. Är det någon som kan hjälpa mig under tiden...? Jag behöver konkreta tips innan vi går in i väggen!