Inlägg från: Minimis |Visa alla inlägg
  • Minimis

Vad är er paradrätt?

Vilken mat bjuder du helst på när du bjuder hem nya bekanta? En rätt som vi gillat och som är smidig att göra är plankstek, flämtande uttern är också smidigt. Vi är inte så duktiga på mat, men jag älskar att testa nya recept ändå och hoppas på att få inspiration här!

• Svar på tråden Vad är er paradrätt?
  • Minimis
    pigglet skrev 2013-05-24 21:22:53 följande:
    Ugnsstekt lax, antingen med fetaoströra och spenatduchess. Eller med pressad potatis och citronsås. VAD är flämtande uttern?!?! 

Ingredienser: 1 grillad kyckling eller kycklingfiléer 1 paprika (och ev minimajs) 3 dl grädde 1 tsk curry 1,5 tsk sambal oelek 1 dl mango chutney 2 vitlöksklyftor Tillagning: Sätt ugnen på 225 grader Bena ur den grillade kycklingen (kycklingfiléerna brynes i lagom ?mumsbitar?) lägg i en ugnsform. Bryn paprika och minimajs i socker, fördela detta över kycklingen. Vispa grädden, blanda i curry, sambal oelek chutney och hackad vitlök. Klicka ut över kycklingen. in i ungnen 25-30 min Servera med ris och en härlig grönsallad! Hittade ett recept på nätet, skriver på mobilen så var smidigast att kopiera. Går att variera lite! Jag vill gärna ha era andra recept också :)
  • Minimis
    pigglet skrev 2013-05-24 21:44:13 följande:
    Mosa 100 g fetaost med 0,25 dl finhackad rödlök och grädde till en lagom krämig konsistens. Gör snitt i laxen och fyll med krämen. Salt o peppar. Ugn (225* i 12 minuter för portionsbitar, lägre temp o längre tid för hel sida). Potatisduchess: koka skalad potatis (typ 6-9 st). Vispa ihop med 1 dl hackad spenat, 4 äggulor, muskotnöt, lite smör. Spritsa till toppar på bakplåtspappersklädd plåt. Högt upp i ugnen (ovanför laxen) ca 10 minuter. Gott med tomathalvor till. Dela tomaten, krydda med tex oregano o basilika, salt. På laxplåten 6 minuter. Citronsåsen (inte till recepten ovan, utan till lax med pressad potatis): 2 dl creme fraich 1 dl grädde rivet skal + 1 msk citron 1 fiskbuljongtärning Koka upp.          

Detta ska testas!!
    LaFontaine skrev 2013-05-24 21:37:33 följande:
    Det är nog en grekiskinspirerad lammrätt. Lammklubbor eller restbitar av lamm som ligger länge i ugn i bakplåtspapper tillsammans med lite potatis, tomater, paprika, färsk timjan, lök, vitlök och fetaost. Lite olja och citron på toppen och ett par timmar på låg temperatur i ungen och lammet är så mört att det släpper från benet. 

Lät ju som sjukt gott detta med! Ska se om jag vågar testa mig på det!
    Queenie70 skrev 2013-05-24 21:13:27 följande:
    Kyckling eller fläskfile i form. Häll över en röra bestående av en stor burk cremefresh,En matsked dijonsenap, strimlad rökt skinka , strimlad purjo och massa riven ost, salta och peppra. Grädda i ugnen tills köttet är färdigt. Servera med ris el potatis. Busenkelt och skitgott, och lätt att göra stora mängder av.

Bryner du köttet innan?
  • Minimis
    fluu skrev 2013-05-25 20:30:35 följande:
    När jag var liten brukade jag laga en underbar kantarellstuvning. Första gången jag gjorde den så råkade jag av misstag ta kryddpeppar istället för vitpeppar,jag fortsatte med det - så gott! Nu för tiden lagar jag nästan aldrig svamp eftersom jag bor med en svamphatare. Jag lagar värdens godaste fiskgrytor och fisksoppor så det bjuder jag ofta på. Eller min berömda rabarber- och fläderdrink med mynta   *dreglar*
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!

Recept på drinken åtminstone? ;)
  • Minimis

Vad roligt med så många olika förslag och recept!!! Ska bli ett rent nöje att testa framöver :)

Svar på tråden Vad är er paradrätt?