• Anonym (festis)

Hur ska man dricka för att inte få baksmälla?

Jag brukar festa med tjejkompisarna kanske en gång varannan månad. Vi brukar ha förfest och sedan gå ut och dansa. Jag gillar känslan av att vara berusad väldigt mycket! Tycker att det känns festligt och roligt och blir lite barnslig, kramig och får dålig humor typ. Vill dricka så att jag blir så full som möjligt utan att börja må illa och sånt vid dessa tillfällen. Jag är ganska liten i kroppen så det brukar gå rätt fort. Men hur ska jag dricka för att undvika huvudvärk och att känna mig allmänt dålig dagen efter? Vad är bäst att dricka, ska man varva med vatten eller juice eller ngt och är det ngt annat man bör tänka på typ under hur lång tid man dricker? Bör jag börja grunda redan till middagen med ett glas vin eller gör det ingen skillnad för att det hinner ur kroppen för fort och gör bara att får i mig mer alkohol totalt och därför mår mer dåligt? Är det totala mängden alkohol som spelar roll eller hur mycket promille man haft som mest? Jag brukar förfesta med några glas vin och sedan ta några drinkar eller tequilashots ute. Har märkt att jag mått värre varje gång jag tagit ngt shot minttu oavsett vad jag druckit i övrigt. Tips?

• Svar på tråden Hur ska man dricka för att inte få baksmälla?
  • Anonym (lite)

Det finns nog några aternativa svar på din rubrik som är bombsäkra

1. Drick Lite
    2. Drick Alkoholfritt

• Anonym (prova)

Prova att minska med hälften av vad du häller i dig.Så får du se om du mår bättre

• Coxia

Beror lite på vad du har för gener. 

Men mitt bästa tips är att dricka tidigt och sluta tidigt.  Tex inte dricka efter 20-22 beroende på hur länge man ska vara ute. Då har man kul hela kvällen , men vaknar pigg. 

• Cecese

Jag blir inte bakis om jag bara dricker rödvin även fast jag blivit ordentligt full. Jag blir bara lite trött och seg dagen efter men mår inte illa, får huvudvärk eller nåt annat. Sen är det ju bra att dricka vatten under kvällen, helst varannan vatten sägs det men det brukar jag inte lyckas med. Det brukar också vara bra att äta nåt under kvällen eller efter festen/krogen.

• A82

Drick mycket vatten mellan alkoholen och innan du lägger dej.
    Och drick kanske lite mindre :)

• Anonym (...)

Enkelt - inte dricka alkohol alls! Då brukar man må väldigt bra dagen efter ;)

En stor orsak till att man blir bakis är ju dock uttorkning, så vatten är A och O. Även mängden alkohol påverkar hur bakis du blir, så försök att inte dricka alltför mycket.

Så.. För det första, drick inte på tom mage, utan se till att du ätit bra under dagen. Ska du "grunda" med något, så grunda med vatten! Varva gärna med vatten under kvällen också och avsluta med vatten, drick tex en ramlösa innan du lägger dig, eller tex resorb (vätskeersättning). Var inte jättefull när du lägger dig, utan sluta dricka i tid, så du hinner nyktra till lite innan du lägger. För mig brukar en dusch innan jag lägger mig vara bra också. Ta ingen värktablett före du lägger dig, utan ta den när du vaknar på morgonen. Du behöver ju inte verkan av den medan du sover. Sedan sådana saker som att tex ljusa drycker brukar vara bättre än mörka (tex vitt vin istället för rött vin) och att inte blanda för många sorter, utan hålla sig till en eller två under kvällen. Vila ut morgonen efter, se till att du inte dricker kvällen före du ska upp tidigt.

• Anonym (lite)

Skämt åsido så tror jag att det är totala alkoholmängden som gör den stora skillnaden. Så kanske inte börja så tidigt? Man blir rätt uttorkad av alkohol och det får en också att må dåligt så för att undika det är det ju bra att fylla på med vätska så regeln "varannat glas alkoholfritt" får ju dubbel effekt. Man håler nere alkoholmängden och ser till att fylla på vätska i kroppen. Sluta dricka ett tag innan du går hem. Om du tycker att det är kul att känna dig full när du är ute så är ju den där sista drinken ändå bortkastad om du ska lägga dig innan du egentligen känner av den så mycket men den kan göra stor skillnad hur du mår dagen efter.

Folk har så mycket ideer om att bara dricka vit sprit/ hålla sig till en sorts alhohol etc etc men det tror jag mest är myter. Se till hela mängden alkohol känns mer vetenskapligt.

• villyvicky

Blanda aldrig, utan håll dig till samma.

Tequila ÄR baksmälla, aldrig det.

Inga shottar öht.

Sen, ja, varva med vatten.

Drick INGEN alkohol alls efter 12.

Väl hemma, hinka vatten och ät bananer, massor till frukost och/eller drick kokosnötsvatten, som innehåller mer mineraler än bananer.

• Anonym (ninni)

Jag blir alltid bakis. Även om jag dricker lite.

Men nu har jag kommit på att om jag enbart dricker ginlemon varvat med vatten och slutar innan klockan 12 så blir jag inte bakfull. 

• Anonym (festis)

Jag kan dricka mindre men vill ändå ha full effekt av alkoholen eller vad man ska säga. Tycker som sagt om att vara riktigt full till fest Men tipsen jag fått nu är alltså: Börja inte dricka före förfesten men drick mkt vatten och ät ordentligt under dagen. Drick vatten + duscha innan sänggåendet. Drick inget sista timmen ute. Har jag missat något? Hur kommer det sig att mörka drycker och att dricka många sorter gör det sämre? =) Är det bara en myt som någon sade? Och intressant hur genetiken spelar in. Jag tror alkohol går ur kroppen fort för mig. Kan dricka ett glas vin och blåsa "rent" en timme eller två efter. Men det är också dåligt då jag tappar effekt så fort jag slutar dricka typ. Värktabletter tar jag aldrig, vill ju inte mixa alvedon och alkohol. Ursäkta för kompakt text, skriver från mobilen.

Svar på tråden Hur ska man dricka för att inte få baksmälla?