• Anonym (festis)

Hur ska man dricka för att inte få baksmälla?

Jag brukar festa med tjejkompisarna kanske en gång varannan månad. Vi brukar ha förfest och sedan gå ut och dansa. Jag gillar känslan av att vara berusad väldigt mycket! Tycker att det känns festligt och roligt och blir lite barnslig, kramig och får dålig humor typ. Vill dricka så att jag blir så full som möjligt utan att börja må illa och sånt vid dessa tillfällen. Jag är ganska liten i kroppen så det brukar gå rätt fort. Men hur ska jag dricka för att undvika huvudvärk och att känna mig allmänt dålig dagen efter? Vad är bäst att dricka, ska man varva med vatten eller juice eller ngt och är det ngt annat man bör tänka på typ under hur lång tid man dricker? Bör jag börja grunda redan till middagen med ett glas vin eller gör det ingen skillnad för att det hinner ur kroppen för fort och gör bara att får i mig mer alkohol totalt och därför mår mer dåligt? Är det totala mängden alkohol som spelar roll eller hur mycket promille man haft som mest? Jag brukar förfesta med några glas vin och sedan ta några drinkar eller tequilashots ute. Har märkt att jag mått värre varje gång jag tagit ngt shot minttu oavsett vad jag druckit i övrigt. Tips?

• Svar på tråden Hur ska man dricka för att inte få baksmälla?
  • Anonym (summa)

Det är mängden alkohol som gör det. Ta vartannat glas alkoholfritt = du får i dig hälften så mycket alkohol än om skulle tagit med alkohol i alla glas.

• Anonym (festis)

Bananer och kokosnöt: ska skaffa! Kan mineraltablett fungera också?

• Anonym (summa)

Men alltså, du kan inte både ha kakan och äta upp den... Vill du dricka samma mängd alkohol under samma tid (en kväll), så blir du lika påverkad dagen efter oavsett om du tar till "knep" såsom bananer.

• Tealhawk

För mig är det inte mängden alkohol, utan mängden vätska som avgör hur illa jag mår dagen efter. Mycket vätska in = stor vätskeförlust. Jag fungerar kanske bakvänt, men för mig är det bäst att först dricka ca 2 shots (4cl, 40%) så jag får en fin nivå, och sedan 1 shot med jämna mellanrum när jag känner att effekten börjar avta. Blir kanske 2.5-3 dl på en helkväll inkl. för- och efterfest. Eventuellt kan jag dricka alkoholfritt några klunkar emellanåt bara för törstens skull.
    Sedan brukar jag dricka max en halvliter vatten innan jag lägger mig. Dricker jag för mycket så börjar jag må illa för att kroppen inte kan hantera allt vatten.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym (Festprinsessa)

Att man blir bakis beror främst på vätskebrist och brist på mineraler som försvinner med vätskan som framförallt natrium och kalium, även magnesium och kalcium. Det kan också bero på förlågt/förhögt blodsocker.

1. Drick varannan vatten under tiden du festar.
    2. Ät något innan du lägger dig, fyllekäk alltså. Här får du lite salt och annat också.
    3. Drick väskeersättning som resorb, eller gör egen, innan läggdags + direkt på morgonen efter.
    4. Sov av ruset.
    5. Ät något, duscha och gå ut på en promenad en stund efter att du vaknat.

Det brukar funka för mig Solig

• Coxia
    Anonym (festis) skrev 2013-05-25 12:01:32 följande:
    Jag kan dricka mindre men vill ändå ha full effekt av alkoholen eller vad man ska säga. Tycker som sagt om att vara riktigt full till fest Men tipsen jag fått nu är alltså: Börja inte dricka före förfesten men drick mkt vatten och ät ordentligt under dagen. Drick vatten + duscha innan sänggåendet. Drick inget sista timmen ute. Har jag missat något? Hur kommer det sig att mörka drycker och att dricka många sorter gör det sämre? =) Är det bara en myt som någon sade? Och intressant hur genetiken spelar in. Jag tror alkohol går ur kroppen fort för mig. Kan dricka ett glas vin och blåsa "rent" en timme eller två efter. Men det är också dåligt då jag tappar effekt så fort jag slutar dricka typ. Värktabletter tar jag aldrig, vill ju inte mixa alvedon och alkohol. Ursäkta för kompakt text, skriver från mobilen.
    Genetiken är A och O när det gäller hur just du ska dricka. För det är en flerstegsraket när man bryter ner det.

A->B->C

Det är B man blir bakis av. Vissa omvandlar A till B snabbt  men B till C långsamt. Dess individer har mycket större problem med bakfylla och måste dricka mycket för att behålla fyllan för A bryts snabbt ner. 

Andra omvandlar A-> B långsamt och bli fulla på lite alkohol, men som sedan kanske är snabba på B->C och därför aldrig blir bakis. 

Sedan finns det ju alla kombinationer och grader av detta: Därför det är så olika för oss och alla knep fungerar inte för alla. 

Jag tex är en sådan som blir röd på hals och ansikte när jag dricker det är det mina gener som gör. 

• Coxia
    Coxia skrev 2013-05-25 12:16:14 följande:
    Genetiken är A och O när det gäller hur just du ska dricka. För det är en flerstegsraket när man bryter ner det.

A->B->C

Det är B man blir bakis av. Vissa omvandlar A till B snabbt  men B till C långsamt. Dess individer har mycket större problem med bakfylla och måste dricka mycket för att behålla fyllan för A bryts snabbt ner. 

Andra omvandlar A-> B långsamt och bli fulla på lite alkohol, men som sedan kanske är snabba på B->C och därför aldrig blir bakis. 

Sedan finns det ju alla kombinationer och grader av detta: Därför det är så olika för oss och alla knep fungerar inte för alla. 

Jag tex är en sådan som blir röd på hals och ansikte när jag dricker det är det mina gener som gör. 

Sedan påverkar även vätskebrist hur man mår, men det hänger också ihop med nedbrytningen av alkoholen och njurfunktionen. 
  • Anonym (festis)
    Coxia skrev 2013-05-25 12:16:14 följande:
    Genetiken är A och O när det gäller hur just du ska dricka. För det är en flerstegsraket när man bryter ner det. A->B->C Det är B man blir bakis av. Vissa omvandlar A till B snabbt  men B till C långsamt. Dess individer har mycket större problem med bakfylla och måste dricka mycket för att behålla fyllan för A bryts snabbt ner.  Andra omvandlar A-> B långsamt och bli fulla på lite alkohol, men som sedan kanske är snabba på B->C och därför aldrig blir bakis.  Sedan finns det ju alla kombinationer och grader av detta: Därför det är så olika för oss och alla knep fungerar inte för alla.  Jag tex är en sådan som blir röd på hals och ansikte när jag dricker det är det mina gener som gör.   

Intressant! Jag blev aldrig bakis trots stort alkoholintag innan jag fyllde 30, nu har det blivit jobbigare senaste två åren (är 32). Tappar snabbt effekten av alkohol och blir aldrig röd av den. Kan det påverkas av ålder? Tack alla för tips! Ska testa enbart shots-grejen någon gång absolut =) Och fyllekäk. Synd att man inte kan beställa annat än pubtallrik (ofta inte ens det på dansställen) ute. Får förbereda ngt tills jag kommer hem. Jag har planerat att bara vara hemma och ta det lugnt imorgon. Gjorde en gång misstaget att ha en skoldag med filminspelning kl 8 dagen efter. Gör aldrig om det... huu. Det var första gången jag fick baksmälla och trodde att jag skulle dö typ men var tvungen att dra mig till skolan. Fick filma tio min åt gången och springa ut och spy i pauserna och se professionell ut medans. Men jag blev godkänd :-P
  • Coxia
    Anonym (festis) skrev 2013-05-25 12:26:22 följande:

Intressant! Jag blev aldrig bakis trots stort alkoholintag innan jag fyllde 30, nu har det blivit jobbigare senaste två åren (är 32). Tappar snabbt effekten av alkohol och blir aldrig röd av den. Kan det påverkas av ålder? Tack alla för tips! Ska testa enbart shots-grejen någon gång absolut =) Och fyllekäk. Synd att man inte kan beställa annat än pubtallrik (ofta inte ens det på dansställen) ute. Får förbereda ngt tills jag kommer hem. Jag har planerat att bara vara hemma och ta det lugnt imorgon. Gjorde en gång misstaget att ha en skoldag med filminspelning kl 8 dagen efter. Gör aldrig om det... huu. Det var första gången jag fick baksmälla och trodde att jag skulle dö typ men var tvungen att dra mig till skolan. Fick filma tio min åt gången och springa ut och spy i pauserna och se professionell ut medans. Men jag blev godkänd :-P
    Ja även ålder spelar in. 

Jag upplever samma sak som du. När jag var 18 kunde jag råsupa på Kos i 2 veckor och vara pigg och fin. Idag 33 år blir jag bakis av ett par glas vin. Blir jag full är jag bakis i 2 dagar, så jag dricker nästan inte alls längre. För nu när man jobbar har man så lite fritid att det inte är värt att spendera den illamående och med huvudvärk.  

Det brukar alltid stå en korvgubbe utanför krogen när man går hem.  Annars brukar 7-eleven alltid ha nån god wok eller pasta. Jag personligen kan trycka en hel sushitallrik innan jag somnar. så det brukar jag ha i kylen
  • Rafael90

Det här om att man blir bakis av att blanda olika sorters alkohol är ren bullshit. Man blir bakfull av att dricka för mycket och av vätskebrist då alkohol är vätskedrivande. Se till att hinka i dig vatten osv, gärna vätskeersättning också, innan du går och lägger dig.

• LillGris
    Rafael90 skrev 2013-05-25 13:03:45 följande:
    Det här om att man blir bakis av att blanda olika sorters alkohol är ren bullshit. Man blir bakfull av att dricka för mycket och av vätskebrist då alkohol är vätskedrivande. Se till att hinka i dig vatten osv, gärna vätskeersättning också, innan du går och lägger dig.

Fast om jg dricker en flaska vin blir jag inte bakis, om jag dricker 7-8 öl blir jag inte bakis, om jag dricker 7-8 drinkar blir jag inte bakis. Dricker jag två glas vin, en öl och en drink blir jag dödsbakis. Så för mig gör det verkligen skillnad om jag inte blandar öl, vin och sprit.

Ts, drick vatten - massa vatten! Gärna två glas per glas alkoholhaltig dryck. Resorb. Ät ordentligt innan du börjar dricka, ät något innan du somnar, och om du måste ha ena handen i pannan och andra i golvet när du lägger dig för att det inte ska snurra har du lagt dig för tidigt ;) sluta drick i god tid innan läggdags.
Svar på tråden Hur ska man dricka för att inte få baksmälla?