• Mamori

Vems ansvar är det att det fungerar hos läkare/tandläkare?

Vår son har fått kallelse till tandläkare nu och jag får lite ont i magen. Sonen (utvecklings&autismproblematik + inget språk) tycker det är jobbigt med nya människor och är rädd för läkare pga tidigare provtagningar etc. Förstår inte språk, tycker inte om instruktioner och kommer troligtvis krångla/vägra bli undersökt. Vems ansvar är det att det fungerar där? Mitt eller läkarens/tandläkarens? Upplever ofta att de bara sitter och väntar på att jag ska få honom att gå med på undersökningen och inte hjälper till och lockar eller så. Vems "fel" är det om det inte fungerar, alltså vem har ansvaret för att undersökningen blir gjort när jag väl kommit dit med sonen? Han är 6 år. Jag har varnat i förväg om hans diagnoser men de verkar inte ändra något.

• Svar på tråden Vems ansvar är det att det fungerar hos läkare/tandläkare?
  • Mamori

Det går inte med böcker eftersom han inte förstår tal mer än några få ord, försöker få gott jag kan att förklara att det inte är farligt, låter tandläkaren prova på mig först och så men det är svårt när det inte går att förklara. Ibland gör det ju ont hos läkaren också, blodprov och spruta och sånt. Vi försöker så gott det går men det är inte alltid tillräckligt och då känner jag mig så dålig när det inte går och tandläkaren bara sitter där och tittar och väntar. Finns det speciell tandvård för barn? Det sks jag kolla upp, vore jättebra! Bäst vore om hab hade haft en tandläkare, de har ju förståelse och har kanske specialmetoder som fungerar på speciella barn. Att mitt barn har god tandhälsa med borstningar och sånt är givetvis mitt ansvar men att just dessa undersökningar blir genomförda tänker jag.

• Mamori

Jag visste inte att det fanns sådant, tack så mycket! Ska kollas upp!

Svar på tråden Vems ansvar är det att det fungerar hos läkare/tandläkare?