• stickkontakt

Äggfri tårtbotten

Jag har gjort olika sorters chokladtårtor som varit helt äggfria men nu vill jag göra en somrig gräddtårta med bär. Hur gör man bäst en äggfri tårtbotten?

• Svar på tråden Äggfri tårtbotten
  • Purpurbräcka

En enkel variant är att köpa färdiga marängbottnar. Köpemaräng (till skillnad från hemmagjord) brukar vara äggfri.

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • stickkontakt
    Purpurbräcka skrev 2013-05-25 15:16:47 följande:
    En enkel variant är att köpa färdiga marängbottnar. Köpemaräng (till skillnad från hemmagjord) brukar vara äggfri.
    Jo, jag vet. Men frågan är vad tusan de hällt i istället. Om det går bakar jag hellre själv. Tack för tipset i alla fall!
  • RöttÄrSött

Oftast (jämt?) är det mjölk istället för ägg i köpemaränger. Så äggallergiker kan äta men inte mjölkallergiker, tvärtom för hur det ska vara alltså...

• stickkontakt
    RöttÄrSött skrev 2013-05-25 17:12:34 följande:
    Jag har tappat bort mitt recept men sådana med potatismjöl tycker jag är extra bra för tårtbottnar:
    sofiastartor.blogspot.se/2011/05/aggfri-tartb...
    Tack! Ska titta på den.
    RöttÄrSött skrev 2013-05-25 17:13:31 följande:
    Oftast (jämt?) är det mjölk istället för ägg i köpemaränger. Så äggallergiker kan äta men inte mjölkallergiker, tvärtom för hur det ska vara alltså...
    Ja det är ju ganska knasigt. Men det måste väl vara något mer än mjölk och socker, annars skulle de väl inte hålla ihop?
  • SockerStinn

Det här är den enda ljusa bottnen utan ägg som jag fått till. Tårtan jag bakade med den hade jag inget socker i alls i fyllningen (blåbärsmousse) och den tårtan uppskattades massor. 
    Det går självklart bra att använda mjölk ist för havredryck - om man tål det  

Svar på tråden Äggfri tårtbotten