• fluu

Syskonvagn eller inte?

Hej!

Jag väntar helt oväntat nummer två i januari,då kommer dottern vara precis två år.
    Har börjat fundera på det här med syskonvagn. Dottern gillar redan nu att gå själv,men orkar såklart inte så långt. Vet inte vad hon tycker om att gå i snö heller,det har hon aldrig gjort.
    Om man är på stan en hel dag eller kör till dagis en tidig trött vintermorgon känns det som att hon inte kommer orka så långt.

Syskon var inte tänkt fören dottern är 3-4 år och då skulle ståbräda räcka utmärkt,men nu när det blev tidigare än väntat vet jag inte om det räcker.
    Det hade varit smidigast att ha dottern i vagnen och bebisen i sjal,men mitt i vintern går det ju inte.

Grejen är också att vi har två väldigt olika vagnar som vi båda älskar. En stadsvagn som babyskyddet kan sättas på som är smal och svänger lätt och en lite stadigare vagn som vi har hemma och när vi är på landet.
    Ska vi köpa en syskonvagn måste ena vagnen säljas och det känns sådär.
    Plats till en syskonvagn har vi egentligen inte heller.

Hur hade ni gjort?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Syskonvagn eller inte?
  • fluu
    Sölve skrev 2013-05-25 21:26:09 följande:
    Det är ju bara du som kan svara på om du behöver en syskonvagn eller inte eftersom det är era/era barns behov det handlar om.
    Jag skippade syskonvagn och skrotade vagn helt när den yngre var 1,5 år. Det säger ju dock ingenting om hur andra bör göra, jag hade helt enkelt inte användning för vagn längre än så. 
    Jag vet verkligen inte hur vi ska göra och hur behovet ser ut i januari vet jag inte.
    Vi är ju ofta ute på vift en hel dag,det kanske inte en tvååring orkar. Hm,svårt.
  • fluu
    Mellanmjölkens land skrev 2013-05-25 21:31:21 följande:
    Varför kan du inte ha bebisen i sjal och dottern i vagnen? Så tänkte vi göra om 2,5åringen vill åka vagn. Efter att ha släpat den vanliga vagnen genom snömodd till/från dagis vägrar jag såväl syskonvagn som ståbräda.

Jag kommer köpa en bärjacka som även funkar under graviditeten. De dagar när det är som kallast kommer jag kompletera med sambons gamla dunjacka. Den använde jag under graviditeten med 1an och det var gott om plats även när jag var höggravid.

2an är beräknad till oktober
    Det där med jacka kanske inte är så dumt. Skulle gärna bära i själ/sele,men är det 15 minus känns det så kallt för en nyfödd plutt. Får kolla upp det.
  • fluu

Ståbräda känns egentligen bäst eftersom en syskonvagn nog inte kommer användas speciellt länge. Det är mest första halvåret jag oroar mig lite för. Sen är dottern så stor att hon bör orka hänga med en hel dag fast med flera pauser.

• fluu
    älskarlivet81 skrev 2013-05-25 22:09:40 följande:
    Vi har 2 år och 9 månader mellan barnen och bestämde oss för att avvakta med att skaffa syskonvagn för att se om behovet fanns när syskonet kom.

Nu är syskonet snart 3 månader och vi har pr.ecis skaffat syskonvagn. Jag gillar att vara ute heldagar med barnen om vi gör något och vår treåring blir så trött och då blir det ingen rolig utflykt.

När vi inte ska vara iväg så länge så har vi vanliga vagnen med ståbräda istället.

Allt beror ju på vad du vill göra under din föräldraledighet. Hade det bara varit 2 år mellan barnen så hade jag skaffat syskonvagn direkt. Nu var det lite längre mellan våra barn så därför avvaktade vi.
    Ja,jag vill ju kunna ta mig någonstans utan att jämt behöva planera in pauser. Och sambon vill nog ha med sig bägge barnen ut i sin pappas skog och då kan nog syskonvagn vara bra. Långt att gå och lite ojämn mark.
    Sen är jag inte helt säker på om dottern kommer stå kvar på ståbrädan... våghalsigare barn än hon finns inte.

Dock känns en syskonvagn rätt klumpig och vi har egentligen inte plats för den.
  • fluu

Har inte börjat kolla på vagnar än,men jag vill absolut kunna ha bägge barnen vända mot mig. Och att den inte är så klumpig då.

• fluu
    älskarlivet81 skrev 2013-05-25 22:28:18 följande:
    Ja, tyvärr kan vi inte ha barnen vända mot oss, men det är många syskonvagnar man inte kan det med. Sen beror det på hur mycket man vill betala också, en del är ju svåra att få tag på begagnat.
    Jag har sett en variant där man kan ha bägge barnen mot sig,men får nog forska lite i det.
  • fluu

Tror det finns några från 2ME som man kan ha åt båda hållen.

• fluu
    Echo skrev 2013-05-25 22:46:15 följande:
    Köp en syskonvagn som funkar som enkelvagn också. Ja, det blir dyrt- men  det är så värt det! Att ha syskonvagn till förskolan och gå därifrån med samma vagn som smidig enkelvagn redo för bussturer, affärer och promenader!

Tycker alltid lite synd om de där föräldrarna som drar runt en jättevagn med en pyttebebis bara för att de behövt syskonvagnen på morgonen... 
    Fast vi har tänkt behålla en enkelvagn också så är det vara till dagis kan man nog ta den. Bor 300 meter från dagis.
  • fluu
    Echo skrev 2013-05-25 23:01:47 följande:
    Vi sålde enkelvagnen och hade bara en vagn. Skönt att slippa ha så många vagnar stående, men det beror ju på hur mycket plats man har.
    Vi har knappt plats alls. Shoppingvagnen ligger jämt i bilen och hemmavagnen står i ett överfullt cykelförråd där en syskonvagn inte får plats.
    Ska vi ha en syskonvagn får vi nog ha den i källarförrådet.
  • fluu
    Echo skrev 2013-05-25 23:13:19 följande:
    Varför skulle en syskonvagn inte få plats? Vår tar inte upp mer plats än en enkelvagn gör.
    Det är ett väldigt pluttigt cykelförråd överfullt med cyklar. Vår nuvarande vagn får man knappt ut(inte cyklarna heller)  och man får egentligen inte ha vagnar där,men vi har fått tillåtelse av hyresvärden.
    Och den syskonvagn vi nog kommer skaffa kommer nog vara större än en enkelvagn.
  • fluu

Jag tror vi ska avvakta lite med vagnköp. Över sommaren i alla fall och se hur dottern utvecklats till dess.
    Tack för era tips!

Svar på tråden Syskonvagn eller inte?