Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Syskonvagn eller inte?

Vi har 2 år och 9 månader mellan barnen och bestämde oss för att avvakta med att skaffa syskonvagn för att se om behovet fanns när syskonet kom.

Nu är syskonet snart 3 månader och vi har pr.ecis skaffat syskonvagn. Jag gillar att vara ute heldagar med barnen om vi gör något och vår treåring blir så trött och då blir det ingen rolig utflykt.

När vi inte ska vara iväg så länge så har vi vanliga vagnen med ståbräda istället.

Allt beror ju på vad du vill göra under din föräldraledighet. Hade det bara varit 2 år mellan barnen så hade jag skaffat syskonvagn direkt. Nu var det lite längre mellan våra barn så därför avvaktade vi.

• älskarlivet81
    fluu skrev 2013-05-25 22:13:26 följande:
    Ja,jag vill ju kunna ta mig någonstans utan att jämt behöva planera in pauser. Och sambon vill nog ha med sig bägge barnen ut i sin pappas skog och då kan nog syskonvagn vara bra. Långt att gå och lite ojämn mark.
    Sen är jag inte helt säker på om dottern kommer stå kvar på ståbrädan... våghalsigare barn än hon finns inte.

Dock känns en syskonvagn rätt klumpig och vi har egentligen inte plats för den.
    Vår syskonvagn är inte särskilt klumpig, är inte så mycket bredare än vår enkelvagn (har en emmaljunga nitro som enkelvagn). Den blir dessutom något plattare än vår enkelvagn när man fäller ihop den..
  • älskarlivet81
    fluu skrev 2013-05-25 22:23:54 följande:
    Har inte börjat kolla på vagnar än,men jag vill absolut kunna ha bägge barnen vända mot mig. Och att den inte är så klumpig då.
    Ja, tyvärr kan vi inte ha barnen vända mot oss, men det är många syskonvagnar man inte kan det med. Sen beror det på hur mycket man vill betala också, en del är ju svåra att få tag på begagnat.
  • älskarlivet81
    fluu skrev 2013-05-25 22:32:27 följande:
    Jag har sett en variant där man kan ha bägge barnen mot sig,men får nog forska lite i det.
    Ja, det finns, Emmaljunga har några olika varianter t.ex. För oss var inte det det viktigaste eftersom den inte används eller kommer användas så mycket, utan bara när jag är iväg på heldagsgrejer med båda barnen själv.
  • älskarlivet81
    abbi skrev 2013-05-25 22:37:11 följande:
    Bugaboo donkey, basson duo (som vi köpt) och ngn baby travel är exempel på vändbara vagnar!
    Jo men bugaboo donkey är ju svindyr och finns väl knappast begagnad än?

Vi har en babytravel och den är inte vändbar i alla fall!
  • älskarlivet81
    Echo skrev 2013-05-25 22:46:15 följande:
    Köp en syskonvagn som funkar som enkelvagn också. Ja, det blir dyrt- men  det är så värt det! Att ha syskonvagn till förskolan och gå därifrån med samma vagn som smidig enkelvagn redo för bussturer, affärer och promenader!

Tycker alltid lite synd om de där föräldrarna som drar runt en jättevagn med en pyttebebis bara för att de behövt syskonvagnen på morgonen... 
    Eller så tar man enkelvagnen på morgonen när man lämnar på förskolan och ska man sen iväg så har man bara en enkelvagn.. Så gör vi i alla fall!
  • älskarlivet81
    Echo skrev 2013-05-25 23:01:47 följande:
    Vi sålde enkelvagnen och hade bara en vagn. Skönt att slippa ha så många vagnar stående, men det beror ju på hur mycket plats man har.
    Fast det beror väl på hur länge man tänkt använda syskonvagnen? Vi kommer ha användning av vår enkelvagn bra mycket längre än syskonvagnen så vi såg ingen anledning till att sälja enkelvagnen. Den är bra att ha när jag bara ha lilltjejen med eller vi går till förskolan etc.. När både jag och min man är med har vi inte heller syskonvagnen utan antingen bara enkelvagnen eller så har vi även med sulkyn.
  • älskarlivet81
    Echo skrev 2013-05-25 23:20:30 följande:
    Vi använder vår vagn som enkelvagn också, så det är inget problem. Nu använder vi mest sulky, så nu behöver vi sällan en större vagn alls.

Det var faktiskt en av de största anledningarna till att vi valde den vagn vi valde, att den funkar utmärkt som enkelvagn. Vi behövde helt enkelt inte kompromissa på någon funktion och vi slapp ha två vagnar. Vi har en babyjogger city select. Skulle jag välja idag skulle jag eventuellt välja en donkey, men vi har varit väldigt nöjda med vagnen vi har. Men en vagn som inte skulle gå att använda som en fullt funktionell enkelvagn skulle vi inte välja, vi har helt enkelt inte plats för en vagn till. 
    Vi har tre vagnar och det funkar utmärkt :) Syskonvagnen är den som tillkom senast, vi köpte den när lillasyster var 2,5 månad ungefär och vi då insåg att vi behövde en syskonvagn när jag är iväg en heldag med båda barnen.
Svar på tråden Syskonvagn eller inte?