• fluu

Syskonvagn eller inte?

Hej!

Jag väntar helt oväntat nummer två i januari,då kommer dottern vara precis två år.
    Har börjat fundera på det här med syskonvagn. Dottern gillar redan nu att gå själv,men orkar såklart inte så långt. Vet inte vad hon tycker om att gå i snö heller,det har hon aldrig gjort.
    Om man är på stan en hel dag eller kör till dagis en tidig trött vintermorgon känns det som att hon inte kommer orka så långt.

Syskon var inte tänkt fören dottern är 3-4 år och då skulle ståbräda räcka utmärkt,men nu när det blev tidigare än väntat vet jag inte om det räcker.
    Det hade varit smidigast att ha dottern i vagnen och bebisen i sjal,men mitt i vintern går det ju inte.

Grejen är också att vi har två väldigt olika vagnar som vi båda älskar. En stadsvagn som babyskyddet kan sättas på som är smal och svänger lätt och en lite stadigare vagn som vi har hemma och när vi är på landet.
    Ska vi köpa en syskonvagn måste ena vagnen säljas och det känns sådär.
    Plats till en syskonvagn har vi egentligen inte heller.

Hur hade ni gjort?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Svar på tråden Syskonvagn eller inte?
  • nellamalmö

Här är en till som går i samma tankar. Min dotter kommer vara ca 22 månader när pojken föds i slutet av september. Såsom det är idag kommer jag nog behöva någon vagn/ståbräda eller dyl för henne eftersom hon vägrar hålla hand ute och är allmänt överallt när hon är ute och går. Skulle aldrig våga gå nära vägar t.ex. med henne nu. Däremot kan det ju ändras. Svårt det där.. Är också nyfiken på hur andra gjort. 

Bärsjal/sele för den pojken som kommer är nog inte aktuellt. Har en dålig rygg redan efter första graviditeten. Och med denna graviditetens påfrestningar, plus alla lyft som görs med dottern och kommer göras med kommande bebis - det funkar inte helt enkelt! 

• älskarlivet81

Vi har 2 år och 9 månader mellan barnen och bestämde oss för att avvakta med att skaffa syskonvagn för att se om behovet fanns när syskonet kom.

Nu är syskonet snart 3 månader och vi har pr.ecis skaffat syskonvagn. Jag gillar att vara ute heldagar med barnen om vi gör något och vår treåring blir så trött och då blir det ingen rolig utflykt.

När vi inte ska vara iväg så länge så har vi vanliga vagnen med ståbräda istället.

Allt beror ju på vad du vill göra under din föräldraledighet. Hade det bara varit 2 år mellan barnen så hade jag skaffat syskonvagn direkt. Nu var det lite längre mellan våra barn så därför avvaktade vi.

• abbi

Vi väntar nr 2 om 3 veckor.
    Då kommer storebror att vara 2 år och 2 månader! Har köpt en syskonvagn som heter Basson Duo! Den är relativt billig, går att vända sätena (sitt) både fram och bak..

Känner att jag måste kunna sätta "fast" storebror om det blir kaos! Haha
    Sen får vi se hur länge vi använder den!

• fluu
    älskarlivet81 skrev 2013-05-25 22:09:40 följande:
    Vi har 2 år och 9 månader mellan barnen och bestämde oss för att avvakta med att skaffa syskonvagn för att se om behovet fanns när syskonet kom.

Nu är syskonet snart 3 månader och vi har pr.ecis skaffat syskonvagn. Jag gillar att vara ute heldagar med barnen om vi gör något och vår treåring blir så trött och då blir det ingen rolig utflykt.

När vi inte ska vara iväg så länge så har vi vanliga vagnen med ståbräda istället.

Allt beror ju på vad du vill göra under din föräldraledighet. Hade det bara varit 2 år mellan barnen så hade jag skaffat syskonvagn direkt. Nu var det lite längre mellan våra barn så därför avvaktade vi.
    Ja,jag vill ju kunna ta mig någonstans utan att jämt behöva planera in pauser. Och sambon vill nog ha med sig bägge barnen ut i sin pappas skog och då kan nog syskonvagn vara bra. Långt att gå och lite ojämn mark.
    Sen är jag inte helt säker på om dottern kommer stå kvar på ståbrädan... våghalsigare barn än hon finns inte.

Dock känns en syskonvagn rätt klumpig och vi har egentligen inte plats för den.
  • DexX

Vi köpte en baby jogger city mini GT, och är super nöjda den är väldigt smidig och lätt och de är en av få syskonvagnar som faktor har stor suttits för syskonet, bugaboo donkey och Emmaljunga monkey verkar ju också vara smidiga men sitsarna är på tok för små! Och monkeyn har löjligt liten sits!

• älskarlivet81
    fluu skrev 2013-05-25 22:13:26 följande:
    Ja,jag vill ju kunna ta mig någonstans utan att jämt behöva planera in pauser. Och sambon vill nog ha med sig bägge barnen ut i sin pappas skog och då kan nog syskonvagn vara bra. Långt att gå och lite ojämn mark.
    Sen är jag inte helt säker på om dottern kommer stå kvar på ståbrädan... våghalsigare barn än hon finns inte.

Dock känns en syskonvagn rätt klumpig och vi har egentligen inte plats för den.
    Vår syskonvagn är inte särskilt klumpig, är inte så mycket bredare än vår enkelvagn (har en emmaljunga nitro som enkelvagn). Den blir dessutom något plattare än vår enkelvagn när man fäller ihop den..
  • fluu

Har inte börjat kolla på vagnar än,men jag vill absolut kunna ha bägge barnen vända mot mig. Och att den inte är så klumpig då.

• älskarlivet81
    fluu skrev 2013-05-25 22:23:54 följande:
    Har inte börjat kolla på vagnar än,men jag vill absolut kunna ha bägge barnen vända mot mig. Och att den inte är så klumpig då.
    Ja, tyvärr kan vi inte ha barnen vända mot oss, men det är många syskonvagnar man inte kan det med. Sen beror det på hur mycket man vill betala också, en del är ju svåra att få tag på begagnat.
  • fluu
    älskarlivet81 skrev 2013-05-25 22:28:18 följande:
    Ja, tyvärr kan vi inte ha barnen vända mot oss, men det är många syskonvagnar man inte kan det med. Sen beror det på hur mycket man vill betala också, en del är ju svåra att få tag på begagnat.
    Jag har sett en variant där man kan ha bägge barnen mot sig,men får nog forska lite i det.
Svar på tråden Syskonvagn eller inte?