• Belana

Hjälp, atopiskt eksem!

cma: all hud blir torrare vid kyla, då den kalla luften är mer torr och "suger fukt" ur huden så att säga. Då blir atopiska eksen värre.

Jag är också atopiker - som många andra här - och motar mina eksem bäst genom att vara noggrann med att smörja mig mjukgörande (Miniderm/Canoderm/Fenuril/Locobase - allt efter form och variationslust) varje dag. Det gör jag även när jag inte har eksem. Det funkar på Frank också - som tyvärr också fått det.

Lägg på det som någon ovan sa: först mjukgörande kräm. Vänta sen 30 min - 1 timem. Läg gdå på kortisonet. Då är huden i gott skick och kan ta emot bättre. Jämför det med en disktrasa - är den fuktig så suger den upp allt vatten du vill torka upp. Är den helt torr så får du bara med lite grann. Så funkar huden också!

• Belana

Jag har haft samma problem med dåliga råd inom sjukvården - man får acceptera att alla där inte kan alla delar av vården lika bra. Även om det är irriterande med en så vanlig åkomma!

Jag vill förtydliga att jag absolut inte använder kortison när jag inte har eksem, av rädsla för att bli resistent mot kortison som någon ovan hade blivit. Då använder jag däremot mjukgörande varje dag för att hålla huden i bra skick - och det hjälper.

• Belana

Allt som gör en svettig är dåligt för eksemet. Material som andas är bäst - så egentligen borde man klä sin baby i mikrofiber. Ny affärsidé kanske... Känn efter hur hon känns när hon ligger på fårskinnet och låt det avgöra. Det är väl när det gäller astma man brukar avråda från fårskinn om jag inte minns helt galet.

• Belana

Är det någon mer bebis än Frank som får eksem av viss mat? Jag ammar honom fullt, och han får eksem om jag äter följande: räkor/kräftstjärtar, saffran, rödvin, lax.

Han fick sina första eksem efter att jag fick intravenös antibiotika för att mota en staffylokockinfektion och ammade honom hela tiden - på läkarnas inrådan. Han var då 2 veckor. Någon annan bebis som också fått i sig antibiotika på det viset? Jag funderar på på det är boven i dramat.

Svar på tråden Hjälp, atopiskt eksem!