• TjejenSomVarFöddSomPojke

Hur kan man övertala dem?

Hej!
    Jag är 14(snart 15) år som väldigt länge velat ha tamråttor. Jag har testat att fråga om vi kan skaffa burdjur, och min mamma älskar djur men min pappa vill inte ha djur. Jag kan tänka mig att betala alla kostnader (but, råttorna, mat etc...) Jag vill ha råttorna och buren i mitt rum(har en perfekt plats för det) Jag kommer ha tid att varje dag(minst 2-3h) ha ute dem i mitt rum.
    Allt detta har jag inte berättat för mina föräldrar för jag vet hur anti min pappa är till att skaffa djur...
    Ska jag ta up alla dessa saker och berätta för dem?
    Hur hade ni som föräldrar gått med på att låta er son/dotter skaffa djur? Hade ni låtit dem?
    Kan säga att vi har haft djur innan, vet inte varför min pappa blivit så anti nuförtiden, kanske åldern? ;)
    Min mamma och jag brukar ha långa och bra diskussioner om vilka djur vi skulle vilja ha, men hon säger att pappa måste gå med på det också....
    Ge mig tips! 

• Svar på tråden Hur kan man övertala dem?
  • Sörjande för mänskligheten

Kul med djur. Sålänge jag kunnat lita på att mina barn skulle ta hand om sina djur skulle jag självklar låta dem ha tamråttor, det är väldigt sällskapliga och mysiga djur! Ett tips är att skaffa honråttor, luktar mindre de dom inte markerar revir. :) i min ungdom skaffade jag massvis av djur, även fast min pappa vad anti, såsom din. Ett tips är ju att prata med din mamma när din pappa inte är hemma, övertala henne och förklara hur gärna du vill. Sedan kan din mamma ta upp det med din pappa!

Lycka till och se till att ta hand om råttorna väl så länge dem lever! 

• Kråkakråka

När jag varmluften hade jag ruggig tandläkarskräck. Det använde jag för att få mins råttor. "Mamma, om jag är duktig hos tandläkaren, får jag köpa vad jag vill för mina egna pengar då?"

Eftersom mamma trodde att jag skulle köpa en jäst (och därmed inte halvårs ned det) sa hon ja.

Men det varven succé! Alla familjemedlemmar älskade min råtta eftergett tag!

Kör på! Använd allt du har och förhandla dig till råttan!

• Dr Mupp

Jag skulle gå med på det mesta i djurväg förutom just råttor. Har aldrig träffat på ett djur som stinker mer än råttor. Fy fan. Skurade buren (botten, galler, leksaker) samt väggen bakom och golvet under dagligen och mådde så dåligt av lukten. Efter tre månader fick råttorna flytta. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tirem

Kråkakråka, du ska nog läsa igenom inlägget innan du postar

• Kråkakråka

Tirem: Ja? Du utgår från att jag inte gjort det gör att???

Dr Mupp: Känner inte igen det du beskriver... Jag tycker inte råttor luktar så mycket. Möss däremot har en stark och frän lukt.

• Sticka

Du skriver att du ska betala med dina egna pengar. Det är ju jättebra!
    Får jag fråga vad en 14åring kan jobba med som ger så mycket lön att det täcker oväntade veterinärkostnader + mediciner, mat, leksaker och allt som kan behövas? De enda jobb jag kan komma på att en 14åring jobbar med är tidnings-/reklamutdelning eller något enstaka barnvaktuppdrag eller liknande, och där brukar man inte tjäna så pass mycket.

Men du är duktig som hinner jobba så pass mycket trots skolan! Glad

• EllisBell

Sticka: när jag var 14 jobbade jag extra både helger och någon em/v på café. Kanske inte jättemycket pengar med några tusen i månaden gav det i alla fall. Tillräckligt för tex råttor iaf även om jag aldrig skulle köpt det pga äckligt

Jag har en lite idé om hur jag skulle övertala dem. Jag skulle kunna göra en video där jag berättar vad jag skulle betala för, vad jag kan om tamråttor, vad för mat dem äter etc etc etc... Argumentera varför jag vill ha råttor, men inte på ett sådant där sätt som "Jag vill haaa!!!" utan mer moget och bra sätt. Kanske visa gulliga videos på tamråttor (finns riktigt gulliga videos).
    Sen så skulle jag visa den videon för min mamma och pappa.
    Skulle det vara ett bra sätt?
    Är verkligen påläst om råttor, läst runt om dem i minst ett år...

• Jungblom

Jag avskyr råttor och möss så det djuren skulle mina barn aldrig få ha i mitt hem.

Vi pratar om att skaffa en fågel eller två, men vi är inte motståndare till husdjur å andra sidan.

TjejenSomVarFöddSomPojke skrev 2013-05-26 12:05:57 följande:
    Jag har en lite idé om hur jag skulle övertala dem. Jag skulle kunna göra en video där jag berättar vad jag skulle betala för, vad jag kan om tamråttor, vad för mat dem äter etc etc etc... Argumentera varför jag vill ha råttor, men inte på ett sådant där sätt som "Jag vill haaa!!!" utan mer moget och bra sätt. Kanske visa gulliga videos på tamråttor (finns riktigt gulliga videos). Sen så skulle jag visa den videon för min mamma och pappa. Skulle det vara ett bra sätt? Är verkligen påläst om råttor, läst runt om dem i minst ett år...  

Det lät ju som en superbra ide! :D
  • 1978

Erbjud att ni skriver ett avtal som säger att om du inte sköter dem måste du sälja dem.
    Råttor kan verkligen vara jättemysiga, så jag förstår dig!

Sörjande för mänskligheten skrev 2013-05-26 17:34:37 följande:

Det lät ju som en superbra ide! :D
    Då testar jag att göra så! :)
    Vill verkligen ha tamråttor, och det är inte bara en period, kommer inte tröttna på dem, har velat ha dem länge nu... 
    Hoppas att denna idén funkar för mig då!  
    TjejenSomVarFöddSomPojke skrev 2013-05-26 17:57:58 följande:
    Då testar jag att göra så! :) Vill verkligen ha tamråttor, och det är inte bara en period, kommer inte tröttna på dem, har velat ha dem länge nu...  Hoppas att denna idén funkar för mig då!  

Förstår det, var själv likadan. Djur har alltid varit mitt största intresse. Forsätt gärna skriva hur det går! :)

Kan ni komma på några argument till att skaffa tamråttor? Ni är ju vuxna och mina föräldrar kanske skulle förstå eller tycka om era argument mer... 
    Så kom med argument till varför jag borde få ha tamråttor! :) 

• Klotjohan

Jämfört med hund, katt, häst så är ju råttor billiga i drift och tar liten plats. Mycket mer behändiga djur än många andra. Även akvarium kostar mkt i längden med värme och belysning så råttor är bra smådjur. 
    Honråttor luktar mer än hanråttor och personligen tycker jag hanråttor är mkt roligare att ha för de är lite långsammare i temperamentet och lättare att handskas med.  

• enLitenEmma

Förlåt för ot ts! Men jag håller på och skrattat så jag väcker sambon här åt kråkakråka's inlägg:
    "När jag var varmluft"
    "mamma får jag köpa vad jag vill? Hon trodde jag ville köpa en JÄST"

Hahahhaha... Jag gissar att en iPhone ligger bakom detta haha

Tack för skrattet!

Svar på tråden Hur kan man övertala dem?