• Fiona M

Olämplig klädsel för lärare?

Vi kan väl skippa självklarheter som naken, urringat-ner-till-naveln, visa-röven-häng och så vidare och fokusera på annan klädsel som ni anser olämplig och varför.

(I en annan tråd var till exempel inte linnen OK)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-28 07:31

Vi kan väl bortse från "specialskolor" där det finns idrottsinriktning eller uniformskrav, då följer ju lärarens klädsel självklart den skolans klädkod.
    Tänk "vanliga" skolor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-29 20:41
    Spelar det någon roll om det är lågstadiet eller gymnasiet, känner ni likadant för lärarens klädsel ändå?

• Svar på tråden Olämplig klädsel för lärare?
  • Maryam88

Klädsel med olika stötande texter. Oavsett om det är seriösa eller skämtsamma.

• tantamantan

Niqab, burka, tröjor med olämplig text, för förskolelärare tex högklackat, kläder som inte passar för aktiviteterna som försiggår på förskolan. Något mer kommer jag inte på.

• In Sweden

Mjukiskläder, om det är mjukisbyxor, en hoodie eller något annat så är det inte okej.

Generellt sett så ska det inte vara mer avslppnat än som max ett par jeans och en t-shirt.

• Anonym (.)

Med Niqab visar man väl ansiktet? Så ser jag inte problemet.

Andra kläder? Stötande texter håller jag med om men annars får väl läraren klä sig som hen vill. Kanske inte kortkort och stilettklackar men vem går till jobbet så? Allmänt tycker jag att kläderna ska passa för dagens aktiviteter men det är ju egentligen upp till läraren.

Kom på en sak till. Troslös + skjol är en dålig kombo

• Queenie70

Kläder med olika politiska budskap.

• Anonym (h)
    In Sweden skrev 2013-05-26 11:06:15 följande:
    Mjukiskläder, om det är mjukisbyxor, en hoodie eller något annat så är det inte okej.

Generellt sett så ska det inte vara mer avslppnat än som max ett par jeans och en t-shirt.

ojdå...tur du inte jobbar där jag jobbar då:)

idrottsprofil....i princip alla elever går i träningskläder och många av lärarna också. Måste inte vara mjukiskläder men  det är träningskläder och ibland har man  mjukiskläder som är träningskläder, jag ser inte problemet så länge man är hel och ren. 
  • Anonym (h)

för korta shorts inte ok vare sig på män eller kvinnor. För många år sen kom en manlig kollega i korta avklippta jeans, De var så korta så kalsongkanten i princip stack ut...inte ok! 

• Anonym (abc)
    Anonym (.) skrev 2013-05-26 11:07:01 följande:
    Med Niqab visar man väl ansiktet? Så ser jag inte problemet.

Andra kläder? Stötande texter håller jag med om men annars får väl läraren klä sig som hen vill. Kanske inte kortkort och stilettklackar men vem går till jobbet så? Allmänt tycker jag att kläderna ska passa för dagens aktiviteter men det är ju egentligen upp till läraren.

Kom på en sak till. Troslös + skjol är en dålig kombo
    Niqab visar endast ögonen.
  • Anonym (business)

På skolan där jag jobbar gäller klädkod för lärarna och det är typ "business suit" som gäller, d v s snyggare byxor/kjol och kavaj. Jeans och top (de må vara hur snygga som helst) är inte okej.

Svar på tråden Olämplig klädsel för lärare?