matschema barn 15 månader
Hur ser matschema ut för era barn (ca 14-16 mån)? Min flicka (15 mån) äter normalt men hon går inte upp I vikt. Hennes vikt är samma som för 3 månader sedan, dvs. drygt 10 kg. Börjar bli lite orolig... Tacksam för era svar.
Hur ser matschema ut för era barn (ca 14-16 mån)? Min flicka (15 mån) äter normalt men hon går inte upp I vikt. Hennes vikt är samma som för 3 månader sedan, dvs. drygt 10 kg. Börjar bli lite orolig... Tacksam för era svar.
Vår dotter på 14 månader äter såhär: Frukost- vanligtvis en portion havregrynsgröt (1/2dl havregryn och 1dl vatten). Varierar hur mkt hon äter... Hon går på förskola och äter frukost där. Fruktstund på dagis Lunch- ibland äter hon bra ibland mindre bra. När hon äter lunch hemma äter hon "vanlig mat". Mellis tidig em- frukt eller smörgås. Mellis sen em- frukt eller smörgås (beroende på vad hon ätit tidigare.) Middag/kvällsmat- "vanlig mat" med resten av familjen. Hon plockar med sin mat själv (förutom gröten). Vid 12 måm vägde hon 8.9kg (viktuppgång ca 800g mellan 8-12mån). Hon väger förhoppningsvis 9.5kg nu
Hur äter din dotter? Har hon börjat röra på sig mer? Växer hon på längden? Viktigast är att de växer på längden och i huvudmått. Du ska se att hon går upp alldeles lagom!
Vi hade inget "schema" för maten. Sonen åt som vi, helt enkelt. Och utöver det en flaska välling på kvällen och lite extra mellanmål.
Men det kunde väl se ut så här ungefär:
Frukost runt kl.8-9: Gröt, ca 1-2 dl beroende på humör...
Mellanmål, runt kl.10-10:30: Oftast en hel frukt
Lunch, runt kl.12: Lagad mat.
Mellanmål, runt kl.14-15: Oftast fil eller yoghurt och kanske en frukt
Middag, runt kl.17.30-18: Lagad mat
Kvällsmål, runt kl.19:30: Välling
Men det kan ju gå lite upp och ner med vikten emellanåt utan att det är någon fara. Vår son, som alltid har varit en matglad typ, tappade lite i vikt runt 10 månader och runt 15 månader, minns jag. Men det var inga konstigheter. Han växte bra på längden och snart var han tillbaka på banan igen.
Tusen tack för era svar! Visste inte att viktigast är att de växer på längden och i huvudmått, och det gör hon, så man behöver inte oroa sig, antar jag. Min dotter rör på sig ganska mycket, hon springer och klättrar överallt hemma. Så det kan också vara en förklaring till varför hon inte går upp i vikt så mkt som hon gjorde innan, hon kanske gör av med mkt energi. Hon dricker välling morgon/kväll, minst ett glas mjölk 3% om dagen, lite vatten/juice, Sempers gröt till frukost, macka med smör, ost och tomat/gurka som mellanmål, lite frukt, grönsaker. Och så äter hon hemlagat mat 2 ggr om dagen, ibland blir det burkmat. Så jag tycker att hon äter ganska normalt, precis som era barn.
Hon tycks ju äta rätt mycket, men en sak som jag reagerar på är varför hon får så pass mycket välling och gröt? Nu är det ju enligt rek ok att ge 3 mål, så som ni gör, men där ligger gränsen och mer spannmål än så bör de inte äta. Men jag skulle ändå fundera på denna mängd, i synnerhet då hon utöver välling och gröt också äter mackor. I värsta fall kan det ju faktiskt vara spannmålet hon reagerar mot, det är faktiskt inte helt ovanligt att det hämmar tillväxten. Det kan ju tom vara så att hon är på väg att utveckla celiaki.
Jag håller dock med om att man inte ska stirra sig blind på kurvorna och det kan gå lite fram och tillbaka, i perioder kan det dala lite om de tex springer av sig mycket av bebishullet osv. Men man bör ändå vara vaksam om de står helt still i vikt under en längre period, nu verkar ju inte detta vara något att oroa sig över än så länge eftersom det är ganska normalt att de stannar av lite i vikten just i den här åldern, men fortsätter hon att stå still så måste ni börja utreda vad det kan bero på.
Våra har i den åldern ätit:
Frukost: 1-1½ dl gröt och lite smörgås med pålägg
(Ibland mellis, ca en halv frukt eller lite fil/yoghurt)
Lunch: Vanlig mat som vi äter
Mellis: Frukt och/eller fil/yoghurt.
Middag: Vanlig mat
Kvällsmål: Gröt
Tillägger att vi gör egen gröt, de har alltså inte ätit industrigröten. Mannagryn eller havregryn.
Smörgås och fil eller gröt till frukost.
Lagad mat till lunch.
Fruktmellanmål.
Lagad mat till middag, samma som vi äter.
Utöver det amning efter hennes rytm, t ex när hon ska sova.
Hon är rätt liten i maten generellt.
Tror inte du behöver vara så orolig för vikten, vår son har gått ner lite i vikt sen 1-årskollen (är 14mån nu). Han lärde sig gå ordentligt runt 12månader och nu springer han omkring som bara den så därför har han gått ner lite i vikt, men det är ingen fara. Ligger lite under kurvan men inget märkvärdigt. Prata med bvc om du är orolig. Vår son äter 6ggr/dag.
Välling
Frukost
Lunch
Mellis
Middag
Välling
Min 16-månaders äter ungefär såhär
7.00 Ersättning
8.00 Macka, mjölk och frukt
12.00 Lunch, lagad mat
15.00 Litet mellis, frukt, rån med smör el liknande
17.00 Middag, lagad mat
20.00 Ersättning
Min 14månaders äter
07.00 gröt
09.00 mellis frukt, macka el yoggi
12.00 lagad mat
15.00 mellis
18.00 middag lagad mat
Somnar runt 19 och får en flaska ersättning runt 21 i sömnen.