• jiipi76

matschema barn 15 månader

Hur ser matschema ut för era barn (ca 14-16 mån)? Min flicka (15 mån) äter normalt men hon går inte upp I vikt. Hennes vikt är samma som för 3 månader sedan, dvs. drygt 10 kg. Börjar bli lite orolig... Tacksam för era svar.

• Svar på tråden matschema barn 15 månader
  • jiipi76

Tusen tack för era svar! Visste inte att viktigast är att de växer på längden och i huvudmått, och det gör hon, så man behöver inte oroa sig, antar jag. Min dotter rör på sig ganska mycket, hon springer och klättrar överallt hemma. Så det kan också vara en förklaring till varför hon inte går upp i vikt så mkt som hon gjorde innan, hon kanske gör av med mkt energi. Hon dricker välling morgon/kväll, minst ett glas mjölk 3% om dagen, lite vatten/juice, Sempers gröt till frukost, macka med smör, ost och tomat/gurka som mellanmål, lite frukt, grönsaker. Och så äter hon hemlagat mat 2 ggr om dagen, ibland blir det burkmat. Så jag tycker att hon äter ganska normalt, precis som era barn.

• jiipi76
    skogsvitter skrev 2013-05-26 18:06:16 följande:
    Hon tycks ju äta rätt mycket, men en sak som jag reagerar på är varför hon får så pass mycket välling och gröt? Nu är det ju enligt rek ok att ge 3 mål, så som ni gör, men där ligger gränsen och mer spannmål än så bör de inte äta. Men jag skulle ändå fundera på denna mängd, i synnerhet då hon utöver välling och gröt också äter mackor. I värsta fall kan det ju faktiskt vara spannmålet hon reagerar mot, det är faktiskt inte helt ovanligt att det hämmar tillväxten. Det kan ju tom vara så att hon är på väg att utveckla celiaki.

Tack för svaret! Jag visste ingenting om att man inte kan ge mer än 3 spännmål per dag. Det var bra att du skrev om det, jag ska googla och läsa på lite om detta.. Men hon äter inte mer 3 spännmål. Hon äter inte gröt varje dag, utan vi försöker variera varje dag. Det kan bli macka istället för gröt eller yoghurt.
Svar på tråden matschema barn 15 månader