Inlägg från: 7 michelingodingar |Visa alla inlägg
  • 7 michelingodingar

Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?

Min 14-åriga dotter får hela sitt barnbidrag, alltså 1050 kr varje månad. Utöver det så betalar vi hennes mobil som ligger på 399 kr/månad. Hon får köpa allt själv, t ex kläder, skor, nöjen, sin skolresa, smink osv. Kravet för att hon skulle få hela sitt bb var att 500 kr var låsta till just kläder och hon sköter den biten jättebra. Hon visade innan hon fick sitt bb att hon kunde spara och hantera pengar.

Våran äldsta på snart 17 år väljer att inte få sitt bb då han avskyr att köpa kläder och dessutom har jättesvårt att hålla pengar så han får mellan 300-500/ månad beroende på hur mycket han hjälpt till hemma och sedan betalar vi även hans mobil på 399 kr/ månad. Våran dotter på snart 13 år kan heller inte handskas med pengar ännu så hon får ca 300-400 kr/månad och där betalar vi också hennes mobil på 399 kr/månad.

Jag tycker inte din dotter får för lite så länge som han kan handskas med pengar.   

• 7 michelingodingar
    7 michelingodingar skrev 2013-05-27 21:03:56 följande:
    Min 14-åriga dotter får hela sitt barnbidrag, alltså 1050 kr varje månad. Utöver det så betalar vi hennes mobil som ligger på 399 kr/månad. Hon får köpa allt själv, t ex kläder, skor, nöjen, sin skolresa, smink osv. Kravet för att hon skulle få hela sitt bb var att 500 kr var låsta till just kläder och hon sköter den biten jättebra. Hon visade innan hon fick sitt bb att hon kunde spara och hantera pengar.

Våran äldsta på snart 17 år väljer att inte få sitt bb då han avskyr att köpa kläder och dessutom har jättesvårt att hålla pengar så han får mellan 300-500/ månad beroende på hur mycket han hjälpt till hemma och sedan betalar vi även hans mobil på 399 kr/ månad. Våran dotter på snart 13 år kan heller inte handskas med pengar ännu så hon får ca 300-400 kr/månad och där betalar vi också hennes mobil på 399 kr/månad.

Jag tycker inte din dotter får för lite så länge som han kan handskas med pengar.   
    får för mycket och hon skulle det stå
  • 7 michelingodingar
    Xanina Rabbit skrev 2013-05-27 21:38:15 följande:
    800:- tycker jag låter som en rimlig summa om man ska ta hand om vissa utgifter själv. Som mobilen till exempel.

En fråga till er som låter barnen sköta sin budget helt och hållet själva. Fungerar det verkligen? Blir det inte ändå så i slutändan att det kommer oväntade utgifter som ni som föräldrar står för?

Och hur gör ni med till exempel avgifter för fritidssysslor, någon sport eller så? Står barnet för detta också, eller tar ni den biten?

Barnbidraget ska plötsligt täcka väldigt mycket i så fall.

För oss fungerar det, dottern vet också med sig att vi står inte för någonting extra, nu håller hon visserligen inte på med någon dyr fritidssysselsättning då hon är mer estetiskt lagd och älskar att sitta och måla tavlor eller i block. Än så länge har vi inte behövt stå för någon oväntad utgift.
    Visserligen så ska hon som i morgon t ex åka iväg på en liten utflykt med sin klass och får då bekosta inträdet till museet de ska på samt maten de äter till lunch och det står vi för då jag tycker att mat ska hon inte behöva betala själv. Hade det varit så att hon skulle gå och käka pizza med kompisarna en fredag kväll DÅ hade hon fått betala den själv. 
Svar på tråden Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?