Inlägg från: Anonym (mkt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mkt)

Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?

Jag tycker 800 kr låter mycket i fickpeng när du står för ytterkläder och skor.

Ni borde för någon form av kassabok så ni ser vad pengarna går till och hur mycket ni köper ytterkläder för. Ha en prövotid där ni tar reda på vad allt kostar och därefter se vad en rimlig månadspeng blir. 

• Anonym (mkt)
    Anonym (£) skrev 2013-05-27 09:48:15 följande:
    Det blir lite galet att jämföra vad man fick själv för 10-15-20 år sedan. Det spelar ingen roll alls utan det är priserna idag vs månadspengens värde som är avgörande.

I dag är kläder lika billigt som de var för 10 år sedan. Elektronikprylar är rent av billigare, hållbarheten ofta sämre i och för sig.

Idag har alla mobiltelefon, det hade inte alla för 20 år sedan och den kostar någon hundring i månaden. Åtminstone mellan 150-300:-
    Ska tonåringen betala mobilen själv måste man "dra bort det" från månadspengen i tanken. Det är bara resten som ska räcka till kläder och nöjen + ev. sparande. 
    800:- minus 200:- i mobilpeng lämnar 600:- kvar att handla för. Vad spenderar föräldrar på sina 14-åriga döttrar idag? De allra flesta förmodligen betydligt mer än 600:-/månad.

TS, som de flesta andra har sagt så är svaret: Nej, 800:- är inte för mycket. 
    jag håller med dig i mycket av det du skriver.

men ts står ju även för skor och ytterkläder. Kostar verkligen en mobil 200 kr i månaden för en tonåring? jag kanske kan hålla med om att 800 kr inte är för mycket, men jag tycker inte det känns rimligt att tonåringen ska behöva MER när ts står för de dyra kläderna. som någon skrev tidigare, att deras tonåring hade 2300 kr att röra sig med tycker jag låter väl häftigt.

vad är en optimal månadspeng för en 14-åring där skor/ytterkläder inte ska ingå, någon som vet?
  • Anonym (mkt)
    Xanina Rabbit skrev 2013-05-27 21:38:15 följande:
    800:- tycker jag låter som en rimlig summa om man ska ta hand om vissa utgifter själv. Som mobilen till exempel.

En fråga till er som låter barnen sköta sin budget helt och hållet själva. Fungerar det verkligen? Blir det inte ändå så i slutändan att det kommer oväntade utgifter som ni som föräldrar står för?

Och hur gör ni med till exempel avgifter för fritidssysslor, någon sport eller så? Står barnet för detta också, eller tar ni den biten?

Barnbidraget ska plötsligt täcka väldigt mycket i så fall.

Mina barn är inte så gamla ännu, men så som det var när jag var 15 år och hade barnbidraget så fick jag stå för kläder och nöjen själv. På den tiden fanns dock inte mobiltelefoner i den utsträckning som det gör nu, men telefonkort och busskort fick jag stå för själv, även ytterkläder och skor och nöjen självklart. Jag hade en förhållandevis billig fritidsaktivitet, men denna stod mina föräldrar för. De stod även för kostnader i och med studenten, skolbalen osv

En tonåring kan faktiskt komplettera upp sin månadspeng med att arbeta också. Jag sommarjobbade alltid några veckor och resten av året delade jag ut reklam och hjälpte till att städa på en släktings kontor. Ju mer man kan och orkar arbeta, desto mer pengar får man. Gäller såväl vuxna som barn.

Jag har idag ett mycket bra ekonomiskt sinne som jag tror har utvecklats tidigare än för många av mina vänner som fick en kalldusch den dag de flyttade hemifrån och insåg att man inte längre kunde leva loppan i samma utsträckning som tidigare. 
  • Anonym (mkt)
    mice skrev 2013-05-29 11:19:26 följande:
    Om man bor i Stockholm så kan jag ha förståelse för en högre månadspeng, vet i erfarenhet att pengarna går åt mycket snabbare där. Annars förstår jag inte alls. Vad ska en så ung tjej göra med så mycket pengar? 

Vad är dyrare för en tonåring i Stockholm som inte förekommer i övriga landet?

Såvitt jag vet är det samma priser på typ mobiltelefoner, nätshopping och H&M oavsett var i landet man bor. Jag gissar att en tonåring inte drabbas av tex trängselskatter eller dyrare boendekostnader som förekommer i storstäder men inte i småstäder.
  • Anonym (mkt)
    mice skrev 2013-05-29 11:19:26 följande:
    Om man bor i Stockholm så kan jag ha förståelse för en högre månadspeng, vet i erfarenhet att pengarna går åt mycket snabbare där. Annars förstår jag inte alls. Vad ska en så ung tjej göra med så mycket pengar? 

Vad är dyrare för en tonåring i Stockholm jämfört med tonåringar i övriga landet?

Såvitt jag vet så kostar tex mobiltelefoner, nätshopping och H&M-kläder lika mycket oavsett var i landet man bor. En tonåring drabbas ju knappast av trängselskatter och dyrare boendekostnader såsom vi vuxna storstadsbor gör. 
  • Anonym (mkt)
    Insatt skrev 2013-05-31 14:55:30 följande:
    Om jag jämför med hålan där jag växte upp kunde jag ta mig fram med cykel eller genom att gå. i Stockholm är det inte alltid det går och sånt kostar definitivt. Bara ett exempel.
    ts har inte skrivit någonstans att hon inte står för skjuts/busskort till dottern.

• Anonym (mkt)

Insatt skrev 2013-05-31 17:29:35 följande:
    Och? Det är fortfarande inte asmycket pengar.

nähä? Men det var DU som drog upp argumentet att stockholmstonåringarna inte kan cykla överallt utan måste ta tåget. Ett argument som inte är relevant för fem öre då ts inte heller begär att barnet ska stå för sin egen kollektivtrafik.
  • Anonym (mkt)
    Insatt skrev 2013-05-31 17:33:09 följande:
    Det är fortfarande skitsamma eftersom ditt tramsande om att det är för mycket pengar är skitprat.

Ja det har du rätt i. Då förstår jag dina irrelevanta motargument bättre.
Svar på tråden Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?