• Insatt

Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?

När jag var 14 år, för snart 20 år sen, fick jag också 800, sen när jag var 16 fick jag 1000. Nu fick jag visserligen varken hjälp med skor, ytterkläder eller gympakläder utöver det (med resultatet att jag skolkade från gympan p.g.a. inga kläder då jag var tvungen att prioritera annat) men jag kan säga att det redan då var SVÅRT att ha något långsiktigt sparande på den pengen. 800-1000 är inte jättemycket pengar, särskilt inte om det ska täcka mobil och pengar. Men det är bra att barn i den åldern får eget ansvar för att hushålla med en slant. Jag är idag väldigt bra på att hålla i mina pengar och få lite att räcka långt.

• Insatt
    Ante94 skrev 2013-05-31 11:01:18 följande:
    👍" Vad är dyrare för en tonåring i Stockholm jämfört med tonåringar i övriga landet? Såvitt jag vet så kostar tex mobiltelefoner, nätshopping och H&M-kläder lika mycket oavsett var i landet man bor. En tonåring drabbas ju knappast av trängselskatter och dyrare boendekostnader såsom vi vuxna storstadsbor gör. " Det undrar jag också
    Om jag jämför med hålan där jag växte upp kunde jag ta mig fram med cykel eller genom att gå. i Stockholm är det inte alltid det går och sånt kostar definitivt. Bara ett exempel.
  • Insatt
    Anonym (lite) skrev 2013-05-31 14:58:27 följande:
    Nej det är verkligen inte mycket. Jag fick samma summa om inte mer för 10 år sedan och då behövde jag inte betala mobil själv. Jag köpte mina egna kläder, godis, bio och andra nöjen men inte skor, jackor osv om det var något som jag behövde. Ville jag köpa onödigt dyra grejer fick jag dock pröjsa själv
    Jag tror definitivt att det kan vara dyrare att pröjsa allt sånt själv till barnet än att låta det hushålla med en slant.
  • Insatt
    Anonym (lite) skrev 2013-05-31 15:05:29 följande:

Jag tror att de är bra att de får lära sig hantera pengar. Ska de få allt de behöver betalt av föräldrarna fram tills de är 18 så har de ingen aning om vad saker kostar och hur man hushåller med de pengarna man har. Ville jag tex gå på bio men mina pengar var slut så kunde jag helt enkelt inte gå på bio. Då fick jag lära mig att har man inga pengar så kan man inte göra av med pengar. Ska man istället få pengar vid behov så får man inte känslan av att pengarna tar slut och att man måste göra prioriteringar.

Der där med "vad ska en sån ung tjej med så mycket pengar till" köper jag inte rikgit. Om de aldrig får några egna pengar hur ska de lära sig tills de flyttar hemifrån?
    Jag hade ungefär så mycket i månadspeng för 15 år sen och det var definitivt inte "mycket pengar" när det skulle räcka till allt utom mat och husrum.
  • Insatt
    Anonym (lite) skrev 2013-05-31 15:09:26 följande:
    Jag växte upp i en stad (nära stockholm) där det fanns noll grejer att göra. Inte ens bio. ville vi göra något så tog vi tåget till stockholm. Det var där alla pengar gick åt. Var vi hemma i vår lilla håla så köpte vi endast godis och glass för pengarna typ. Fanns ju inget annat att lägga dem på.

Kläder fick vi handla de gånger vi åkte till stockholm så då kunde man lätt spendera hela månadspengen på en dag. hade vi inte haft tåget till stockholm hade vi helt enkelt inte haft något att göra av pengarna på. Så jo, jag tror nog att det kostar mer att bo i stockholm. För det finns mer att göra. Men det innebär ju inte att barnen i stockholm BÖR ha mer pengar att göra av med.

Hade man inte haft tåget från hålan hade man varit naken med, i alla fall mer eller mindre. :P Jag var också tvungen att resa för att shoppa. 
  • Insatt
    Anonym (lite) skrev 2013-05-31 15:16:00 följande:

Nej men bor man i Stockholm och kan köpa grejer jämt och det finns massa roliga saker att göra. konserter, festivler osv, då spenderar man lätt de där pengarna. Bor man i en håla så finns det ju färre tillfällen att spendera pengerna.
    Samtidigt har unga alltid behov. Nu ska ju ts betala ytterkläder och skor, men jag betalade allt sånt själv, inklusive gympakläder till skolan (vilket pengarna aldrig räckte till, jag har skrivit om detta tidigare i tråden). Då gick det åt. Men det är klart, hade jag bott i Sthlm hade det väl märkts mer att jag inte hade samma ekonomiska utrymme som kompisar.
  • Insatt
    Anonym (mkt) skrev 2013-05-31 17:27:51 följande:
    ts har inte skrivit någonstans att hon inte står för skjuts/busskort till dottern.
    Och? Det är fortfarande inte asmycket pengar.
  • Insatt
    Anonym (mkt) skrev 2013-05-31 17:31:53 följande:

nähä? Men det var DU som drog upp argumentet att stockholmstonåringarna inte kan cykla överallt utan måste ta tåget. Ett argument som inte är relevant för fem öre då ts inte heller begär att barnet ska stå för sin egen kollektivtrafik.
    Det är fortfarande skitsamma eftersom ditt tramsande om att det är för mycket pengar är skitprat.
Svar på tråden Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?