Anonym (våra barn) skrev 2013-05-28 13:22:26 följande:
Bonusbarn finns där som en evig påminnelse om att mannen haft ett annat liv tidigare. Jag vet inte hur många trådar man läst om bonusmammors svårigheter eller ovilja att knyta an till dessa barn. Ofta framställs de som oerhört jobbiga med en förmodad bokstavskombination. Eller om hur jobbig och dominant biomamman är. Henne finns det i regel inte ett rätt på. Att ta till sig en annan kvinnas barn som älsklingen är far till verkar för många vara ett stort mörkt moln på himmelen.
Jag tycker så synd om de barn som vållar dessa bekymmer för sin "bonusmamma". Många blir sedda som ett "nödvändigt ont" som följer med på köpet i relationen med pappan. Jag tycker det är så sorgligt med alla "jag har inte valt dom". Jag har själv både egna barn och bonusbarn. Har alltid behandlat mina bonusbarn som jag hoppas att mina barns bonusmamma behandlar mina ungar. Vi har alla ett gott samarbete med ungarnas bästa för ögonen. Men det är klart - den som letar efter fel hittar väl inget annat?
Jag vet inte om detta med problem med bonusbarn är typiskt kvinnligt? Sällan jag hört bonuspappor ha problem med att hans käresta har barn från ett tidigare förhållande.
Det finns ett enkelt svar på detta, könsroller, många kvinnor får ofrivilligt ta ett större ansvar över barnen som mannen har sedan tidigare.
Men jag har läst flera trådar där det inte fungerar mellan mannen och kvinnans barn, men då är det ofta mamman som skriver, inte pappan, men problemet finns där ändå