• avil

barnhabiliteringen-vad gör de??vad får man för hjälp?

ja,frågan är det i rubriken.....

• Svar på tråden barnhabiliteringen-vad gör de??vad får man för hjälp?
  • Philippa

Det beror på varför du är där...

Vad misstänker du är annorlunda på ditt barn? 

• Vickan I

Vår son är inskriven på Hab. Hos sjukgymnast och logoped. Han är 19 mån och muskelsvag. Men finns otroligt mkt de kan erbjuda så svårt svara på din fråga.

• Kakmonster

Vickan I: min son är i liknande situation. 21 månader och muskelsvag och kan ej gå och svårt att äta och pratar ej. Är inskrivna på hab hos logoped och sjukgymnast, men tycker inte att vi fått nån speciell hjälp alls än. Jo, han skall få special onödig i skor på remiss om två veckor, annars så tittar hon mest när han utför sina vanliga aktiviteter. Har varit där kanske 8-9 ggr.

• avil

misstänker inget-VET att han hrDHD. äR UTREDD ,DET GÖRS/GJORDES GENOM SKOLAN/KOMMUNEN. fÖR då JAG MISSTÄNKTE DET ELLER VILLE HA UTREDNING VÄNDE JAG MIG TILL BUP-MEN FICK DÄRIFRÅN TILL SVAR ATT de INGET GJORDE UTAN DET VAR SKOLAN,O SKOLLÄKAREN SOM SKREV REMISS,TILL ETT PSYKOLOGTEAM.....
    Sorry caps lock!!

Så han är utredd, o klart-det är typ ett år sen snart-nä,inte men ibörjan av denna termin.
    Men har hört att man har rätt att få hjälp på barnhabiliteringen? vet bara inte vad DE kan hjälpa mig med,eller göra för oss??     

• Philippa

Ni kan få olika hjälpmedel samt ev medicinering och stöd för att han ska få rätt hjälp och stöd i skolan.

Habiliteringen är bara positivt  

• avil

men det får vi ju ändå? Han har fått bolltäcke tex,från arbetsterapin i kommunen,o medicin får han ju från skolläkarn.........som även pratar m fröknar o så-så då  fårhan  info om hur det går ..läkarn alltså....

DOCK träffar vi läkarn för sällan enlogt mig. Men vet inte riktigt mer rent praktiskt vad vi kan få hjälp med?
    Är lite trög   

• Vickan I
    Kakmonster skrev 2013-05-27 23:09:36 följande:
    Vickan I: min son är i liknande situation. 21 månader och muskelsvag och kan ej gå och svårt att äta och pratar ej. Är inskrivna på hab hos logoped och sjukgymnast, men tycker inte att vi fått nån speciell hjälp alls än. Jo, han skall få special onödig i skor på remiss om två veckor, annars så tittar hon mest när han utför sina vanliga aktiviteter. Har varit där kanske 8-9 ggr.
    Men oj, det låter jättekonstigt! Är han under utredning hos neurolog också, eller har ni redan diagnos på varför han är muskelsvag? Jag tyckte att det var något annorlunda med Axel redan när han var nyfödd, men BVC ville inte lyssna på mig. Axel var först väldigt stel i kroppen för att med tiden bli väldigt hypoton istället. Tur i oturen fick Axel RS vid 5 månader och blev inlagd på Astrid Lindgren och då äntligen drogs allt igång på allvar då läkarna där höll med om att han var slapp i kroppen. Axel har fått en otrolig hjälp från sjukgymnasten. Han skulle def inte kunna allt han kan idag om det inte var för dem. Just där gjorde vi inte så egentligen, utan då visade de mer övningar vi skulle göra hemma och följde upp att Axel gjorde framsteg osv. Den stora träningen har varit hemma dagligen, men att de följer upp att det går framåt och att han får rätt anpassade övningar. Men säkert olika beroende på hur stora svårigheter barnet har. Axel kan idag efter mkt träning gå (stappla) fram. Lärde sig vid 17 månader, men hade aldrig gått utan vår sjukgymnast. Logopeden gör ju inte så mkt ännu. Axel är fortfarande lite för liten för att se omfattningen av sent tal. Många barn är ju sena, utan att det är ngt "fel".  Logopeden följer mest upp nu för att se till hösten om det blir dags med stödtecken. 
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • avil

jag fattar helt enkelt inte vad de rent praktiskt kan hjälpa mig med??

• avil

jag menar: jukgymnastik behöver han inte,i inte talpedagog tex........ möjligen hjälp o tips till läraren i skolan? kan de bistå med nåt sånt?? eller vad?

Svar på tråden barnhabiliteringen-vad gör de??vad får man för hjälp?