barnhabiliteringen-vad gör de??vad får man för hjälp?
ja,frågan är det i rubriken.....
ja,frågan är det i rubriken.....
Det beror på varför du är där...
Vad misstänker du är annorlunda på ditt barn?
Vår son är inskriven på Hab. Hos sjukgymnast och logoped. Han är 19 mån och muskelsvag. Men finns otroligt mkt de kan erbjuda så svårt svara på din fråga.
Vickan I: min son är i liknande situation. 21 månader och muskelsvag och kan ej gå och svårt att äta och pratar ej. Är inskrivna på hab hos logoped och sjukgymnast, men tycker inte att vi fått nån speciell hjälp alls än. Jo, han skall få special onödig i skor på remiss om två veckor, annars så tittar hon mest när han utför sina vanliga aktiviteter. Har varit där kanske 8-9 ggr.
misstänker inget-VET att han hrDHD. äR UTREDD ,DET GÖRS/GJORDES GENOM SKOLAN/KOMMUNEN. fÖR då JAG MISSTÄNKTE DET ELLER VILLE HA UTREDNING VÄNDE JAG MIG TILL BUP-MEN FICK DÄRIFRÅN TILL SVAR ATT de INGET GJORDE UTAN DET VAR SKOLAN,O SKOLLÄKAREN SOM SKREV REMISS,TILL ETT PSYKOLOGTEAM.....
Sorry caps lock!!
Så han är utredd, o klart-det är typ ett år sen snart-nä,inte men ibörjan av denna termin.
Men har hört att man har rätt att få hjälp på barnhabiliteringen? vet bara inte vad DE kan hjälpa mig med,eller göra för oss??
adhd ska det stå!
Ni kan få olika hjälpmedel samt ev medicinering och stöd för att han ska få rätt hjälp och stöd i skolan.
Habiliteringen är bara positivt
men det får vi ju ändå? Han har fått bolltäcke tex,från arbetsterapin i kommunen,o medicin får han ju från skolläkarn.........som även pratar m fröknar o så-så då fårhan info om hur det går ..läkarn alltså....
DOCK träffar vi läkarn för sällan enlogt mig. Men vet inte riktigt mer rent praktiskt vad vi kan få hjälp med?
Är lite trög
jag fattar helt enkelt inte vad de rent praktiskt kan hjälpa mig med??
jag menar: jukgymnastik behöver han inte,i inte talpedagog tex........ möjligen hjälp o tips till läraren i skolan? kan de bistå med nåt sånt?? eller vad?