Anonym (patient) skrev 2013-09-21 22:31:19 följande:
Beträffande lustgasens smärtstillande effekt citerar jag från Narkosklinikens hemsida (en specialklinik för tandvårdsrädda):
"Lustgasen har flera positiva effekter, lugnande/rogivande, ångestdämpande, smärtlindrande, avslappnande, minskar eventuella kväljningskänslor samt gör att Du tappar uppfattningen om tiden."
Jag citerar även från Stockholms läns landsting under rubriken "Bedövning och smärtlindring vid tandvård":
"Lustgas, som kan minska oro och rädsla och även höja smärttröskeln".
På engelska Wikipedia kan man läsa under Horace Wells, en tandläkare på 1800-talet, att han lät dra ut en tand på sig själv med hjälp av lustgas utan att känna någon smärta.
Inom förlossningsvården är det allmänt känt att lustgas ger smärtlindring - visserligen en mindre effektiv
smärtlindring jämfört med EDA, men dock en viss smärtlindring och inte bara en lugnande/sederande effekt som exempelvis peditin. Detta enligt boken "Förlossningssmärta och dess behandling" av docent Nina Olofsson.
Att då skriva som du tidigare gjorde att det inte har någon smärtstillande effekt utan bara är lugnande är felaktigt. Det är också felaktigt att lustgas bara indirekt är smärtstillande p.g.a. sin lugnande inverkan. Det stämmer säkert på benzodiazepiner, men det stämmer inte på lustgas. På tal om att ge korrekta råd.
När det gäller benzodiazepiner har jag över huvud taget inte förespråkat det. För övrigt är det, såvitt jag förstår, receptbelagt, liksom definitivt citodon. Således är det inte mitt ansvar, utan utskrivarens, ha koll på biverkningar och vilka preparat som medicinen inte kan tas tillsammans med.
Beträffande NSAID-preparat har jag själv dragit ut två tänder (som var infekterade vid tandroten) under narkos. Efteråt åt jag full receptbelagd dos voltaren (liksom även en del citodon) i en vecka, utan några problem. Visserligen fick jag inte voltaren förrrän efter jag vaknade, eftersom man inte ger sådana mediciner i samband med narkos. Men varför skulle man inte kunna ta NSAID-mediciner vid tandutdragningar i vaket tillstånd? Varför är det så farligt att blöda? Det finns väl ingen risk att förblöda av en utdragen tand, eller?
Normalt ska det räcka med enbart lokalbedövning för att dra ut en tand, såvida den inte är infekterad. Men här handlar det om en rädd liten kille som har haft dåliga erfarenheter sedan tidigare vid tandutdragning, då lokalbedövningen inte tagit. Hade det varit mitt barn, så hade jag definitivt krävt bättre smärtstillande preparat i en sådan situation än enbart alvedon. På min tandvårdsklinik skriver man inte ut denna medicin hur som helst, men man får den alltid som engångsdos vid smärtsamma ingrepp om man vill.
Det är lite märkligt att du inte föreskpråkar benzo som sedering när det gäller ett 7-årigt barn. Det i komb med paracetamol är i dom allra flesta fall förstahandsvalet i situationer som ts beskriver. Ev kan man kombinera det med lustgas. Dock är det är sällan barnet koopererar så väl att man enbart kan använda sej av lustgas när det gäller en 7-åring. När sen ruset och bedövningen går ur barnet, ja då är barnet smärtlindrat m.h. a.paracetamolen. Skulle det då behövas extra smärtlindring med Ciotdon, ja då kan man ge det.
Hade man valt att göra som du föreslår, att ge barnet Citodon innan så hade man inte kunnat ge barnet benzo som sedering. Barnet hade fått vara vid fullt medvetande under hela behandlingen och förmodligen upplevt behandlingen som obehaglig trots fullgod bedövning.